NCE Geplaatst: 15 mei 2019 Geplaatst: 15 mei 2019 Beste allemaal, Dit jaar wil ik graag een kruidenbak maken. Ik heb alles al gezaaid en nu de stekjes al wat groter worden, wil ik deze bij elkaar in een bak zetten. Nu is mijn vraag, is dit wel mogelijk of zouden bepaalde kruiden het niet goed gaan doen/anders gaan smaken? De kruiden die ik wil gaan planten;- Basilicum- salie- tijm- oregano- munt- bieslook- lente ui( is wel niet helemaal n kruid maar wil m er eigenlijk wel tussen) Groetjes NCE Quote
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2019 Geplaatst: 15 mei 2019 Niet om vervelend te zijn, maar waarom bekijk je niet zelf even de behoeften van de verschillende planten?Dat is toch niet veel moeite? Je zal ze toch ook moeten onderhouden nadat ze geplant zijn. Dan zal je al snel zien dat die erg van elkaar afwijken.Van vochtig/ nat en zeer rijke grond tot droog en arme grond.Ook kunnen planten groeien en zelfs woekeren. Een oplossing zou kunnen zijn het in potten zetten in je kruidenbak. Zo kan je toch met individuele behoeften rekening houden. Misschien niet helemaal het antwoord wat je wil horen, ik wil je niet ontmoedigen om te vragen. Succes (Ps stekjes zaai je niet maar zaadjes wel) Quote De moestuin van Patrijs
NCE Geplaatst: 15 mei 2019 Auteur Geplaatst: 15 mei 2019 Haha zeer zeker waar, ik had ook het een en ander eerst op internet gezocht. Maar daar verschilde de info per website nogal, vandaar dat ik het hier nog even wilde checken. Klopt, ik heb de zaadjes gezaaid, die plantjes daarvan ga ik nu uitplanten. Quote
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2019 Geplaatst: 15 mei 2019 Zelf hou ik er ook rekening mee wat mijn behoefte aan kruiden is. Ik heb veel in Marokko gewerkt en maak regelmatig Marokkaanse muntthee. Dat groeit nu hard en heeft veel voeding en vocht nodig. Daar heb ik ook veel van staan, zowel bij huis als op de tuin. De basilicum staat nog binnen vanwege de koude en Tijm heb ik deels naar de moestuintuin verhuist. Daar heb ik in de herfst flink van geoogst en maar weinig vers van nodig. Uit mijn Blog: Ook de salie en tijm staan er nog mooi bij, de tijm wil zelfs (weer?) gaan bloeien.Nog even 35 bosjes gemaakt om te drogen op zolder. Nu kunnen de planten compact de winter in. Quote De moestuin van Patrijs
Bit Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Er zijn geen dingen die mekaar bijten nee. Kan allemaal gewoon in 1 bak hoor ! Quote
Trea Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Fijn om te lezen dat ze gewoon in één bak kunnen. Binnen had ik een heleboel potten met kruiden staan (k.e.k. uit de super en welkoop). Daar kwamen fruitvliegjes in. Sinds gister staan ze m.u.v. de basilicum buiten in de 2 meterbak. Er staat nu tijm, munt, koreander, selderij, maggiplant, peterselie en bieslook in een deel van de bak. Ik ben benieuwd hoe ze het buiten gaan doen. Wanneer kan de basilicum ook naar buiten? Quote
Saskia in Almere Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Ik heb ook verschillende kruiden in 1 grote pot staan. Dat gaat prima.Mijn motto is dat je het ook gewoon moet uitproberen in plaats van regels te volgen wat kan en niet kan. Basilicum mag nu al naar buiten. Ik had het zelf gekweekt en eind april al buiten staan, nu ga ik het opnieuw zaaien.groetjes Saskia Quote
TomP Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 @ Trea munt kan gaan woekeren, beter begrenzen mbv bvb een grote pot waarvan de rand boven de grond uitsteektMunt, tijm, bieslook en peterselie blijft bij mij gewoon buiten staan in de volle grond en loopt in het voorjaar opnieuw uit. Idem maggie als je lava's bedoeld = 'Franse' selder en een doorlevende plant Koreander en basilicum zijn hier eenjarig en zaai ik jaarlijks opnieuw. Basilicum mag idd vanaf nu buiten, nachten blijven positiefBegin mei of vroeger hadden mijn plantjes het echter niet overleefd buiten, blij dat ik ze binnen in de serre hield Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.