ketchup Geplaatst: 14 mei 2019 Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Hallo, Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met wat plantjes kweken in mijn serre.Mijn vraag gaat over de tomatenplanten die ik heb.Het lijkt wel of elke keer dat ik de planten water geef, dat dan 's avonds de top van de plant helemaal slap gaat hangen. de bladeren voelen dan ook heel ielig en futloos aan.In de ochtend lijkt dat dan weer redelijk over, maar dezelfde avond hangen ze er weer helemaal slap en futloos bij.Na een dag of twee, mits ik niet weer water bij geef lijkt het over te zijn. Bladeren onderaan en in het midden staan er gewoon goed bij. Plantjes staan in potgrond, hebben elk een paar verpulverde eierschalen in de grond zitten, krijgen van bovenaf water uit de kraan en krijgen (mits mogelijk) een 4 a 5 uur zon per dag + een aantal uren licht van een led lamp. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 14 mei 2019 Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Geen idee, aan je beschrijving af te lezen lijkt het dan iets met het water te zijn. Is het water te koud misschien? Heb je een foto van hoe de planten nu in je serre staan? Een ding begrijp ik niet: Waarom geef je nog kunstlicht in de serre? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
oscardevos Geplaatst: 14 mei 2019 Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Het lijkt erop dat het wortelstelsel van de tomatenplanten zich nog niet goed heeft ontwikkeld en/of je te weining water geeft. Waarschijnlijk heb je je planten kort geleden in de grond gezet?Als de plant te weinig water krijgt of het wortelsstelsel zich nog niet voldoende in de diepte heeft ontwikkeld, dan gaan de bladeren na een warme dag slap hangen. Jonge bladeren (in de top) gaan als eerste slap hangen. De aanvoer van water vanuit de vaatbundels kan de verdamping van water via m.n. de topbladeren niet bijhouden. Omdat er te weinig water in het bladweefsel zit, voelen ze ook slap aan. Ik zou in deze fase 2 keer per dag water geven. Naarmate de tijd vordert zullen de wortels dieper in de grond gaat zitten en ook daar het water kunnen opnemen. Je kunt dan volstaan met eenmaal daags water geven. N.B. ben ervan uitgegaan dat ze niet in potten staan. Als dat wel zo is, gewoon 2-maal daags water geven via de onderzijde (schotel). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ketchup Geplaatst: 14 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Bedankt voor de reacties.Het is eigenlijk een dichtgetimmerd balkon. Geen echte serre. De plantjes staan in potten en ik heb ze ongeveer 2 weken geleden overgepot van hun eerste kleine kweek bakjes, waar ik de zaadjes in potgrond heb laten opgroeien. Daarna met een volle kluit naar een grotere pot gezet. bijna onderop de pot, zoals ik in een diy youtube filmpje had gezien en dan de grond aanvullen tot een stuk hoger op de stengel en de onderste blaadjes wegknippen zodat ze niet in de grond begraven worden. 2 keer per dag gaf ik ze zeker geen water, dus misschien is het idd watertekort.Maar als ik mijn vinger diep in de aarde steek is het wel vochtig daar..... Dit is een foto van hoe het er nu bij staat.Als hij vanavond weer slap gaat hangen zal ik een nieuwe foto plaatsen. ps: temperatuur van het water is kamertemperatuur. +/- 20 graden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 14 mei 2019 Delen Geplaatst: 14 mei 2019 In de zomer van 2018 had ik de tomaten planten buiten op terras staan. Op een gegeven moment verbruikte de plant zoveel water dat 's avonds de toppen allemaal hingen, en ik dus een 2 de x water moest gaan geven. Toen dus 's ochtends en 's avonds water gegeven. Toen werd het 38 a 40 graden in de hittegolf... Toen hingen de toppen in de middag a slap. 3x water geven vond ik te veel. Aangezien ik overdag ook andere dingen te doen had. Heb toen 1/3 van de bladeren gehalveerd, zodat de plant minder vocht verloor via de bladeren. Dit werkte gelukkig, en kon ik het met 2x water geven voldoen. On-topic, je zou de tomaten planten ook in een grotere pot kunnen zetten wat meer water vasthoudt.Hoe die nu op de foto staat, is er niks mee aan de hand.Komen de wortels ook al onderuit het potje? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ketchup Geplaatst: 14 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Ik heb de planten ondertussen zoals aangeraden water laten drinken van onderuit en de potten zijn nu heel zwaar en zelfs bovenop nat van het water. Toch zijn de toppen weer ingekruld zoals de andere dagen.De foto is een paar uur na het drinken. Ik snap het niet. ps: plant even op andere plek gezet voor de foto, omdat de belichting nu slecht was in de vensterbank. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 14 mei 2019 Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Als de plant in de afgelopen dagen consistent te weinig water heeft gehad, kan dat voor verdroogde wortels gestel zorgen, dus nu deze natter gehouden wordt, moet deze weer nieuwe wortels maken.Dat zorgt er dus voor dat de plant minder vocht kan opnemen, maar eigenlijk meer vocht verliest via de bladeren in de warmte. Met slap hangen als gevolg. Vind ze persoonlijk nu al in een te kleine pot zitten.Ook geen koud water gegeven, maar lauw water of water op kamer temperatuur. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 14 mei 2019 Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Welke aarde/potgrond gebruik je? Kan het zijn dat de potgrond veel mest bevat? Mijn buurvrouw had vorig jaar verse gehakte brandnetels in het plantaardig gedaan en haar tomaten vertoonden ook ingekrulde bladeren bij indrogen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Saalk86 Geplaatst: 14 mei 2019 Delen Geplaatst: 14 mei 2019 Moet eerlijk zeggen dat ik sinds een paar dagen hetzelfde heb als topicstarter! En heb ze inderdaad in compost staan, wat blijkbaar zeer veel voeding kan bevatten. Heb ze ook nog eens tomatenvoeding gegeven afgelopen week ... Ik vermoed dat het hier wel los zal lopen, vind jou planten er trouwens verder goed uit zien hoor! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ketchup Geplaatst: 15 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 15 mei 2019 Als ik de laatste reacties zo lees, samen met wat ik hier zie, dan denk ik inderdaad dat het met de grond te maken heeft.Ze staan in biologische potgrond. Die zal misschien wat rijk zijn. Afgelopen dagen hadden ze inderdaad wat te weinig water waardoor de top bladeren niet alleen inkrulden, maar ook slap waren.Nu na ze volop water te hebben gegeven zijn de top bladeren tot aan de ochtend nog steeds ingekruld, maar wel weer stevig van het vocht erin. Misschien bij het overpotten de potgrond mengen met wat armere aarde uit de tuin? Bedankt voor het meedenken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harms1 Geplaatst: 15 mei 2019 Delen Geplaatst: 15 mei 2019 Ik vind de potten wat klein...overpotten wellicht? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.