citroen Geplaatst: 13 mei 2019 Geplaatst: 13 mei 2019 Is het nodig een vandaag nieuw aangelegd gazon ,bij droog weer dagelijks te sproeien ? De Oost en Noord Oostenwinden drogen de bovenste grondlaag vlug uit Quote
harms1 Geplaatst: 13 mei 2019 Geplaatst: 13 mei 2019 In het begin wel denk ik....de eerste week tot 14 dagen dagelijks licht besproeien Quote
Mellie Geplaatst: 13 mei 2019 Geplaatst: 13 mei 2019 Toen wij een gazon van graszoden legden, werd aangegeven dat je 14 dagen lang, dagelijks moest sproeien. Zou dat aanhouden met dit winderige zonnige weer. Quote
Bit Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Hoe wij het doen bij aanleg: Dezelfde dag bij aanleg als de zoden net liggen: langdurig, langdurig sproeien. Er moeten als het ware plassen op de mat ontstaan ( niet meer op lopen ), dus met een zwenksproeier ofzo, niet vanuit je hand, dat hou je niet vol.1e keer echt heel veel dus.Dat is van belang om zeg maar de laag van de mat goed te laten versmelten met de ondergrond. Ook niet onbelangrijk; bij het leggen je voorraad zoden welke op de pallet liggen ofzo, onder een zeiltje of laken ofzo. Niet in de zon laten wachten tot ze allemaal liggen. De rollen mogen niet uitdrogen. Heb je die 1e keer goed water gegeven hoef je daarna echt niet meer alle dagen water te geven. In het begin wat vaker en meer dan later, je bouwt dat langzaam af: in de 2e week kan je al volstaan met 2x in die week, en geen plassen meer ( die plassen, dat is alleen de 1e keer ) Een gazon, als je het sproeit, nooit alleen maar vochtig maken, daar doe je gras geen plezier mee, sterker: is slecht voor je gazon. Dan beter geen water geven.Ook na de 1e 2 weken als je er op begint te lopen enzo, bij langere droogte een keer sproeien, ook van de zomer. 1x in de week bij een hittegolf ofzo, dan veel, niet vaker minder. En niet mesten dit 1e jaar, niet kalken ook. Quote
citroen Geplaatst: 14 mei 2019 Auteur Geplaatst: 14 mei 2019 Het betreft hier bij mij een ingezaaid gazon Bij dit weer dagelijks sproeien ,heb ik begrepen Maar wanneer is dan het best 's avonds of 's morgens ? Quote
AshaiRey Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 's avonds sproeien maar zo min mogelijk aantal keren.Uiteindelijk is het de bedoeling is dat het gras diep gaat wortelen opzoek naar water. Hierdoor wordt het uiteindelijk minder gevoelig bij droog weer.Vaak een beetje sproeien zorgt er voor dat je veel oppervlakte wortels krijgt en een gazon dat snel uitdroogt. Quote Groetjes,Bram
harms1 Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Ja, daar valt ook wel wat voor te zeggen, Asha Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Ik heb de titel even wat aangepast, zodat duidelijk is dat het om een gezaaid gazon gaat, en niet eentje van graszoden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rich Geplaatst: 1 juli 2019 Geplaatst: 1 juli 2019 S,ochtend vroeg en s,avonds als de zon weg is Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.