Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat in plaats van kalk?

mybobo

Aanbevolen berichten

Vorig jaar heb ik mijn kas gekalkt, dat was echt een crime. Eerst bleef het er niet op zitten en dit voorjaar wilde het er bijna niet af.

Nu dacht ik dat het misschien makkelijker is om iets van licht doek aan de binnenkant van de kas te bevestigen. Dat kan ik er in het najaar zo weer af halen en het hangt waarschijnlijk ook sneller dan dat de kas gewit moet worden.

Nu is mijn vraag: hebben jullie een idee wat voor 'doek' ik hier het beste voor kan gebruiken? En moet dat doek van onder tot boven en aan alle kanten van de kas zitten (het dak is van gehamerd glas)?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het schermdoek in mijn kas. Zelf gemaakt. Kas is 3x6. Kosten misschien € 60,-

Groen doek, band, metalen ogen, plastic ketting, Correctie: 5 staaldraden

Kan als een gordijn open en dicht geschoven worden.

IMG137863941557750346.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amrutten, dat is een mooie simpele oplossing. Klopt het dat het alleen voor het dak hangt en amper van opzij?

Je zou het bijna zelf kunnen maken, ik ben zelf ook nog aan het zoeken voor een goede bescherming. Ik zie ook wel gebruik van isolerende noppenfolie, daarmee kan je de kas ook isoleren om in de winter de temperatuur hoog te kunnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, het hangt eigenlijk helemaal niet aan de zijkanten. Zelfs aan de uiterste randen van het dak zit geen doek.

Dit ligt aan de plaatsing van de staalkabels. Die konden ivm de deur op de lange zijde niet lager gemonteerd worden.

En Moeser, dit is zelfgemaakt. Als je een beetje handig bent met een naaimachine, fluitje van een cent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ik heb katoenen kaasdoek onder het dak hangen. Mijn vrouw heeft het rondom afgewerkt met keperband en het geheel heb ik voorzien van zeilringen. Met kantelboutjes is alles opgehangen tegen het schuine dak aan het frame van mijn kas. Het hangt netjes strak en kan binnen 5 minuten verwijderd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zozeer het zonlicht waartegen planten in een kas beschermd moeten worden ( in een kas staan doorgaans planten die zich juist prettig voelen bij veel rechtstreeks zonlicht) maar de extreme warmteontwikkeling die 's zomers in een onbeschermde kas kan ontstaan. Een dak met gehamerd glas beperkt inderdaad de warmte instraling.

Er zijn verschillende manieren om teveel warmteontwikkeling in een kas tegen te gaan. Omdat er vanuit mijn woonkamer vrij zicht is op de kas bereik ik dit doel liever op een andere manier dan d.m.v. doeken of het kalken van ramen.

IMG543657891436018381.JPG

(foto is van enkele jaren geleden)

Op hete dagen met veel zon staan twee flinke ventilatoren in de deuropening te draaien die voor een continue luchtverversing zorgen. Eén gewone ventilator en een tweede die de lucht in de kas ook nog eens in werveling brengt. Samen zorgen ze ervoor dat via de deur, en de door de automatische openers maximaal open staande dakramen, een snelle efficiënte luchtverversing plaats vindt. De temperatuur in de kas wordt daardoor maar enkele graden hoger dan buiten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 10 maanden later ...
Op 6-7-2019 om 14:45, Frans zei:

maar de extreme warmteontwikkeling

Met mijn oude en lekke dak werd het ook regelmatig heel heet in mijn kas. Nu met een dicht dak zal het erger zijn. Ik wil geen schaduw doek of Witsel. Ik denk meer aan een oplossing zoals die van jou Frans. Maar dan iets bovenin de kas wat de hete lucht aanzuigt En naar buiten werpt waardoor  er ook trek komt van koelere lucht buiten (zie mijn update. Lukt me ff niet hier een link te plaatsen😟)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien bij mijn buurman het meest simpele systeem om te luchten :

20200510_120804.thumb.jpg.e5c489e2d9134b6acad817beabbace29.jpg

942494681_20200510_120851(2).thumb.jpg.827aa713371d35b119d4fbaa166b53d7.jpg

Wat oude zonnepaneeltjes rechtstreeks gekoppeld aan enkele oude computerfans (12V)

Even een willekeurig voorbeeld: 

d2a5a26e122369d28691368743a3eba8.jpg.4ed78f34dc4660d7402a7423c3352e0a.jpg

Werkt prima om zijn kas te luchten maar alleen als de zon op de paneeltjes staat.

Dat gebeurt vanaf een uur of elf tot het eind van de middag.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel mooi! Maar ik denk niet dat wij technies zo goed onderlegd zijn dat voor elkaar te krijgen, afhankelijk nog van het slopen van computers etc. Ik zoek denk ik gewoon een afzuigertje op elektra die ik aan de andere kant in de kas, tegenover de deur van de kas plaats. Met een trektouwtje lijkt me handig, er zit een stopcontact maar dat zit hoog en straks achter een plant. Iemand een tip, webshop? Geen Ali of andere verweggistane bedrijven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier twee miniventilatortjes in de nok van de kas met een klein zonnecelletje en knijper, wel Ali toch, 

wel in nl maar wsnlk geimporteerd en prijsverdubbeld: linkje

elk jaar even schoonmaken en wat WD40 op het asje, verder een probleemloos seizoen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n miniventilatortje (link RobO) iets kan bijdragen aan de luchtverversing van een kas. Het zonnepaneeltje levert 50mA bij 2Volt max. In het gunstigste geval heeft het ventilatortje dus een vermogen van 0.1 Watt ter beschikking. Nu mag je vermogen wel niet rechtstreeks koppelen aan luchtverplaatsing maar als je bedenkt dat het opgenomen vermogen van een redelijk gewone 230 volt ventilator al gauw 50 Watt is (500 x zoveel dus als dit ventilatortje) dan zegt dit al genoeg.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.conrad.nl/p/sygonix-sy-vru214-2-dunne-film-zonnepaneel-2-w-6-v-1780539

https://www.conrad.nl/p/sunon-ee80201s1-000u-a99-axiaalventilator-12-vdc-6116-mh-l-x-b-x-h-80-x-80-x-20-mm-183773

Even als voorbeeld:

Twee van deze ventilatoren (naast elkaar of los van elkaar 3,6 Watt bij 12V )  en twee kleine zonnepaneeltjes (12V 4 Watt maximaal) zorgen voor 1M3 luchtverplaatsing per minuut.

Uiteraard ook voor een veel goedkopere prijs direct bij de producenten in China te bestellen. (Al dit spul komt uit China).

Wil je het allemaal groter dan zal het waarschijnlijk nog goedkoper zijn. 

Bijv 10 Watt paneel en regelaar 12 V voor 30 Euro samen: https://www.dx.com/s/solarpanel 12V?cateId=0

Wil je een fan voor een grotere kas dan kan je aan zoiets denken: https://nl.aliexpress.com/item/32603847593.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.78b04fa5j9q5Sh&algo_pvid=7b7fc894-1859-410b-90c7-5ae22730e66a&algo_expid=7b7fc894-1859-410b-90c7-5ae22730e66a-5&btsid=0ab50a5715908337063114713e1d83&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

1600 cubic feet per minute..... genoeg om een racewagen te koelen.😲

150 Watt.... daar moet dan ook een groter paneel bij natuurlijk.

https://nl.aliexpress.com/item/4000436459232.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3bda2ce8abVQca&algo_pvid=580cf9c0-e772-4a2d-aa0a-ea8c5ea59231&algo_expid=580cf9c0-e772-4a2d-aa0a-ea8c5ea59231-19&btsid=0be3769015908339382203585e2138&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Of ook via marktplaats goedkoop te verkrijgen.

Een regelaar kost een paar euro en verder nog wat draadjes en bevestigings materiaal.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Frans zei:

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n miniventilatortje (link RobO) iets kan bijdragen aan de luchtverversing van een kas. Het zonnepaneeltje levert 50mA bij 2Volt max. In het gunstigste geval heeft het ventilatortje dus een vermogen van 0.1 Watt ter beschikking. Nu mag je vermogen wel niet rechtstreeks koppelen aan luchtverplaatsing maar als je bedenkt dat het opgenomen vermogen van een redelijk gewone 230 volt ventilator al gauw 50 Watt is (500 x zoveel dus als dit ventilatortje) dan zegt dit al genoeg.

ha, werkt prima, ik heb ze gemonteerd in de nok van de kas en ze blazen zachtjes richting openstaand dakraam

ze maken dus een luchtstroom van het warmste deel naar buiten

niet wetenschappelijk onderzocht maar is gemeten met de natte vinger 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...