Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren de Armeense kwamkwammers verplant. Ik had ze per 3 zaadjes in potjes gedaan en ze deden het allemaal perfecto!

Maar toen ik met de plantjes buiten was werden ze meteen slap. Nu zit ik hier niet heel erg over in maar vraag me wel af; moeten deze planten ondersteuning hebben met stokje bijv of is het echt kruipplant?

EAB57073-0C56-45E5-BE74-5E802B3990AD24041556994875.jpeg

Geplaatst:

Ik ken die Armeense komkommer niet, maar buiten is het wel erg koud voor komkommers. Ik heb buiten tegen de muur vrij veel - afgeharde - plantjes staan, echte vorst is er niet geweest, maar een potje met komkommerplantjes heeft toch het loodje gelegd.

En komkommers moeten altijd wel opgebonden worden; zijn van zichzelf slap en kunnen niet goed klimmen. Over de grond laten kruipen levert geen mooie komkommers op; ze blijven dan heel licht van kleur waar ze op de grond liggen.

Je kunt ze dieper zetten bij verspenen, dat is wel zo goed voor de plant.

Geplaatst:

Bedankt roeier!!

Voor alle duidelijkheid: ze stonden binnen onder de (kweek)lamp en zaten met z’n 3en in een potje en zagen er super sterk uit.

Dus om ze allemaal te verplanten in een eigen potje (zoals te zien is op foto), moest ik naar buiten lopen, naar de kas. Toen werden ze slap (vast door wind), waarna ik ze bij de kas heb verpot en heb ze daarna weer snel binnen gezet onder de lamp.

Ik ga ze opbinden dus!

Geplaatst:

Is het ook warm onder die lamp? Warmte kan ze ook wat uit hun krachten doen groeien. Het lijkt me goed om ze langzaam aan wat meer kou bloot te stellen.

Geplaatst:

Armeense komkommer is Cucumis melo en dus eigenlijk een suikermeloen. Planten hebben wel een erg lange en dunne stengel en ik denk dat dan ook dat dat de reden is dat ze zijn omgevallen en niet zozeer slap zijn gaan hangen. Teveel warmte en te weinig licht gehad? Volgende keer bij het verplanten ze tot aan de kiemblaadjes in de grond zetten. Dat werkt bij pompoenen en watermeloenen in ieder geval prima als ze wat aan de lange kant zijn.

Geplaatst:

Ja, het is dus eigenlijk iets anders dan een komkommer en eerder een meloen. Dat besefte ik niet bij m'n eerdere reakties, maar misschien dat het voor de teelt niet zo heel veel uitmaakt. Meloenkomkommer worden ze hier ook wel genoemd.

Laat ik dat nou ook gezaaid hebben! Alleen niet eentje uit Armenië maar een Turkse. Maar beide zijn Cucumis melo fluxuosus. Kan ik toch nog meepraten.

Ik heb 6 zaadjes gezaaid op 27 Maart, 3 in een potje, net als Saalk, en die zijn ook allemaal opgekomen. Ik gebruik geen hulpmiddelen als lampen of wat dan ook, dus daardoor zal het een stuk trager gaan. Warm is het hier niet, dus dan worden ze niet snel slungelachtig. Ze staan gewoon binnen voor het raam op het zuiden, voor de foto heb ik ze even buiten gezet:

46991886384_e3d568321c_o.jpg

Als Mellie zegt dat ze in Turkije gewoon over de grond slingeren dan laat ik deze dat ook maar doen. Maar eerst maar verspenen en wachten op iets warmer weer hè. Het is op het moment kouder dan het in Februari was.

Heeft iemand anders nog ervaring met de meloenkomkommer? Dit forum heeft er geen onderwerp van gemaakt nog, maar sommigen moeten deze Cucumis melo toch wel geprobeerd hebben.

Geplaatst:

De foto met aan de zijkant kruipende komkommers:

1e013510b3871fd87dce275743df368a.jpg

Turkse familie moet ook altijd smakelijk lachen om die rare komkommers die omhoog groeien

Ik wens je een goede oogst toe Roeier!

• 2 maanden later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De ‘ZZ’ komkommer doet het écht erg goed! Inmiddels al 6/7 rijpe komkommers kunnen plukken.

Heb ‘maar’ 1 Armeense komkommer kunnen plukken en voor de rest geen kleine vruchten ook. Wel tientallen, zeker meer dan 40/50 bloempjes! Allemaal mannen.... moeten weer al het werk doen blijkbaar he !Meende gister / eergister wel een nieuw vruchtje te zien!

Op YouTube zag ik een uitleg dat ik me niet druk moest maken en dat die bloemen dus als nut hebben om alvast de bestuivers te lokken waardoor straks de vrouwelijke bloemen meteen worden bestuift. Kan iemand dit bevestigen?!

En hoeveel komkommer halen jullie ongeveer van een plant?

22725FD6-8B5B-43BF-A3C1-562ABC471ECD42351564127328.jpeg

Geplaatst:

Heb je nogal wat voeding gegeven, Saalk? Het schijnt dat hoe meer stikstof, hoe meer mannelijke bloemen je krijgt. Ik weet niet zeker of het zo is.

Ik dacht dat als een komkommerplant eenmaal goed begint te geven, je net als bij courgettes iedere dag wel één of twee kan plukken, dus dat het lastig valt bij te houden... Ik heb pas drie jaar een tuin, het eerste jaar kreeg ik een overvloed. Vorig jaar niets, want de planten raakten nooit lekker aan de groei. Dit jaar willen de planten ook nog niet; te koud. Pas de laatste dagen, bij temperaturen rond de 40°C, zie ik er wat beweging in komen. De meloenkomkommer, wat bij jou de Armeense komkommer is, heeft duidelijk de meeste moeite met de kou. De andere komkommer die ik heb - Megan genaamd - gaat ook niet veel harder, maar daarbij heb ik wel het vertrouwen dat het goed gaat komen als de zomerse temperaturen aanhouden. Er is nog wel tijd.

Die Zelenyye Zmei lijkt gewoon een erg krachtige groeier, en dat hij daardoor gewoon door de kou heengroeit. Zoiets was voor mij ook beter geschikt geweest, ik hou alleen niet van die lange komkommer-modellen; geef mij maar een meer op augurk lijkend model. Misschien moet ik ook eens iets bestellen van die Oekraïense site, want sommige van hun compactere modellen zouden het hier wel eens aardig kunnen doen.

Ik teelt op de vlakte dichter bij de kust hè? Dus meer wind en de temperatuur daalt 's nachts sterker. Er is een duidelijk verschil met de Friese Wâlden. Maar ook al zou ik maar om het jaar of zo succesvol komkommers kunnen telen, dan nog kan het de moeite waard zijn: pas net heb ik de laatste komkommers van twee jaar terug op, want ingemaakt kun je er jaren plezier van hebben. Alleen die schil wordt wel als leer, dus ik moet ze wel schillen als ik van plan ben ze zo lang te bewaren!

Een ander ding dat komkommers met courgettes gemeen hebben is dat je ze vooral onrijp plukt; dan zijn de zaden nog nauwelijks ontwikkeld, de schil is nog zacht en happen ze lekker weg. Rijp laten worden is wel nodig als je de zaden wilt overhouden, maar anders wacht je niet op rijp.

Geplaatst:

Sinds midden juli elke paar dagen een komkommer van elke plant. Vorige jaren had ik soms verlies op de plantem bij het aanplanten of verpotten, dit jaar alles goed en nu al te veel komkommers. Ik heb drie planten in open lucht in de volle zandgrond.

Mijn voornaamste bekommernis is genoeg water te geven, ik heb vorig jaar gemerkt dat ze bitter, wrang worden wanneer de plant te weinig water krijgt op mijn zandgrond . Sindsdien geef ik minimaal 5l/plant en dit minstens 2 keer per week.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...