citroen Geplaatst: 1 mei 2019 Geplaatst: 1 mei 2019 Half Mei zou ik de zij takken van mijn aalbessen moeten In nijpen of Wringen na het 5 de blad Wat zou ik verkeerd doen moest ik ze snoeien na het 5 de blad ? Quote
citroen Geplaatst: 2 mei 2019 Auteur Geplaatst: 2 mei 2019 Half mei zou ik de zijscheuten aan mijn aalbessen moeten Innijpen ,of Wringen na het 5de blad Waarom niet snoeien ,met een snoeischaar na het 5de blad Quote
Patrijs Geplaatst: 2 mei 2019 Geplaatst: 2 mei 2019 Geen antwoord op je vraag maar ik pas een( lichte) winter snoei toe op mijn aalbessen.Nog nooit een zomer snoei gedaan en altijd vol bessen. Even op je Blog gekeken, bedoel je die struiken die naar mijn idee redelijk donker staan naast een plastic kasje?Is dat een snoervorm? Misschien een foto van je bessenstruiken? Quote De moestuin van Patrijs
citroen Geplaatst: 2 mei 2019 Auteur Geplaatst: 2 mei 2019 Ik pas al jaren een wintersnoei toe op 1 knop ook een zomersnoei na het 5de blad Ja tegen die geruitte achtergrond staan mijn aalbessen ,als 1 takkers tot volle tevreden heid Als mijn binnenkort genomen zomer stekken voldoende gegroeid zijn moet ik een 3 takker vervangen die te oud is geworden ,door 3 1 takkers Quote
Bit Geplaatst: 2 mei 2019 Geplaatst: 2 mei 2019 moeten is een groot woord, maar ik doe het wel ja. Niet half mei al, ik pas meestal ( hangt van de mate van de groei af ) zomersnoei toe even voor of rond de langste dag, half juni dus en loop de planten nogmaals na voor wegnemen van de nieuwe groei ergens in juli of augustus. Dit dus bij platte snoervormen, meest heb ik 2 of 3 takkers. Wintersnoei beperkt zich dan eigenlijk alleen tot het wat terugnemen van de vruchttakken, niet te diep, op 3, 4 of 5 ogen, afhankelijk van het ras ( Jonkheer van Tets wil liever niet dat je op korte takjes snoeit. Meestal zie je het vruchthout al goed zitten dan , wat dus op je takken welke je in de zomer gedempt hebt in de groei, is gevormd. Zo zie je vanzelf waar je wilt snoeien, ook afhankelijk wat je wil: veel oogst of minder oogst, maar kwalitatief hoger. Dit alles alleen voor die mensen die überhaubt willen snoeien hoor ( snoervormen ), want zónder draagt een rode bes natuurlijk ook. Maar het is gewoon een vorm van je oogst optimaliseren. Er zijn zat mesnen ( de meesten eigenlijk ) die zonder snoei, prima tevreden zijn. Over het vervangen van je snoeren: hier doe ik dat toch later dan wat de boekjes zeggen. Bij goed snoeien kan je je snoeren gerust wat ouder laten worden. Nijpen kan ( toppen ), wat je wil. ik snoei eigenlijk altijd wel met een schaartje. 1 Quote
Bearded johnie Geplaatst: 2 mei 2019 Geplaatst: 2 mei 2019 Even een vraagje voor mijzelf Ik heb ook een stuk aalbessen staan van ongeveerEen meter hoog , maar ik vind ze te breed en te ongelijk, kan ik na de zomer gewoon goed snoeien zonder dat ik de struiken verniel , of is er iets waar ik rekening mee moet houden? Quote
rorror Geplaatst: 3 mei 2019 Geplaatst: 3 mei 2019 Ik zelf doe de zomer snoei alleen om wat extra licht tussen de takken te krijgen om makkelijker de aalbessen te laten rijpen. Ik knip dan alleen nieuwe uitlopers wat weg welke in de weg zitten. Of het dan op na het eerste paar blad is om bij het 5de paar blad maakt dan voor mij niet uit. Wel zorg ik dat de extreem lange scheuten terug in formaat worden gesnoeid, maar alleen in een mooie verhouding van de struik. Wat topic starter aangaf, is dat hij oude aalbes struiken vervangt door nieuwe stekken. Wat niet noodzakelijk is.Als de aalbes gepland wordt, en je hem iets dieper plant dan je normaal doet, zal deze zijscheuten geven vanuit de basis. Na een paar jaar, heb je diverse hoofdtakken, dan snoei je elk jaar een dikke hoofdtak weg, totdat je elk jaar 3 tot 5 hoofdtakken overhoud. Nieuwe scheuten laten uitgroeien, oude takken daarna bij grond weg knippen.Plant je de aalbes te ondiep, krijg je geen nieuwe scheuten uit de basis, plant je hem te diep, zullen er te veel nieuwe scheuten uit de grond komen. Welke je dan moet wegknippen. Voor de vraag over dat de struiken te breed zijn. Zou ik deze zomer alleen de nieuwe uitloop wegknippen wat in de weg zit om de aalbessen te rijpen.In het voorjaar, januari / februari volgend jaar. Zou ik per plant 5 Hoofdtakken vanuit de grond overhouden. De takken welke richting de tuin groeien kan je dan wegnemen.Bij het snoeien hou je de nieuwe knoppen in het voorjaar in de gaten. Knip dus niet zomaar takken weg, maar let op waar het knopje heen wijst. zodat de nieuwe takken naar binnen gaan wijzen, en niet naar buiten richting de tuin. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
simonvb Geplaatst: 3 mei 2019 Geplaatst: 3 mei 2019 Ik nijp of snoei niet echt in de zomer. Enkel indien er takken in de weg zitten, snoei ik deze weg. Ik pas wel een wintersnoei toe waarbij ik ze in vorm snoei, ik hou maximum 7 grondscheuten aan.Voor mij geven de aalbessen meer dan genoeg, verschillende kg per plant.Op de foto staan de planten wel zeer dicht op elkaar. Ik zou er enkele tussenuithalen in de winter en ergens anders planten. Anders zit je elk jaar opnieuw met hetzelfde probleem dat ze te breed worden. Quote
Bit Geplaatst: 4 mei 2019 Geplaatst: 4 mei 2019 Wat topic starter aangaf, is dat hij oude aalbes struiken vervangt door nieuwe stekken. Wat niet noodzakelijk is.Als de aalbes gepland wordt, en je hem iets dieper plant dan je normaal doet, zal deze zijscheuten geven vanuit de basis. Na een paar jaar, heb je diverse hoofdtakken, dan snoei je elk jaar een dikke hoofdtak weg, totdat je elk jaar 3 tot 5 hoofdtakken overhoud. Nieuwe scheuten laten uitgroeien, oude takken daarna bij grond weg knippen.Plant je de aalbes te ondiep, krijg je geen nieuwe scheuten uit de basis, plant je hem te diep, zullen er te veel nieuwe scheuten uit de grond komen. Welke je dan moet wegknippen. Voor de vraag over dat de struiken te breed zijn. Zou ik deze zomer alleen de nieuwe uitloop wegknippen wat in de weg zit om de aalbessen te rijpen.In het voorjaar, januari / februari volgend jaar. Zou ik per plant 5 Hoofdtakken vanuit de grond overhouden. De takken welke richting de tuin groeien kan je dan wegnemen.Bij het snoeien hou je de nieuwe knoppen in het voorjaar in de gaten. Knip dus niet zomaar takken weg, maar let op waar het knopje heen wijst. zodat de nieuwe takken naar binnen gaan wijzen, en niet naar buiten richting de tuin. Als je kijkt bij topicstarter in zijn moestuin-updates, zie je dat hij snoeren heeft als struiken. Dat maakt dat hij kiest voor een wat andere behandeling om zijn snoeren te snoeien. Oudere snoeren vervang je inderdaad door jonge stekken. Overigens doe ik dat eerst bij het 6e of 7e jaar zoals ik al zei, niet geheel volgens de ideale manier, maar goed, ik neem wat oogstverlies dus voor lief, heb ook zat snoeren staan. Heb je gewoon rode bes struiken staan, gaat verder jouw verhaal wel op ( op de snoei op naar binnen wijzende knoppen na dan, zelf zou ik dat dus nooit doen, ma goed. ) Quote
rorror Geplaatst: 4 mei 2019 Geplaatst: 4 mei 2019 Bedankt voor de correctie.Ik heb inderdaad de normale rode bessen staan. Had niet bij de topic starter in zijn moestuin foto's gekeken. Knoppen naar binnen laten wijzen doe ik normaliter niet, maar het is wel een mogelijkheid om de struik wat compacter op zijn plek te houden. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Bit Geplaatst: 4 mei 2019 Geplaatst: 4 mei 2019 Topicstarter heeft ook normale rode bessen staan. Er bestaan eigenlijk geen andere rode bessen dan normale, alleen heeft topicstarter de normale rode bes op een wat specialere manier opgekweekt en wel als 'snoer'. Dat is een snoeiwijze, wijze van doen opgroeien dus, wat maakt dat je de rode bes dwingt in een bepaalde vorm: 1 tak , twee takker, of 3 takker whatever, die je plat aanbind aan een geleider. Door speciale snoei ( juist ook zomersnoei ) demp je de groei en dwing je de struik tot het vormen van meer vruchtknoppen in de zomer. Zo valt een veel grotere opbrengst te behalen op de vierkante meter, tot wel 2 of zelfs 3x zo veel op een toch beperkte ruimte. Komt bij dat de struiken, de snoeren dus, lekker luchtig groeien, zeer makkelijk te plukken zijn, je kunt overal heel goed bij etc. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.