Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen woensdag een walnotenboom in de tuin gezet. De boom is zo'n 15jr oud en heeft al wat blad en mini nootjes.

Hij is binnen een uur in onze tuin geplant nadat hij bij iemand anders uit de grond is gehaald.

Nu zie ik sinds vandaag (zondag) toch wat verlepte blaadjes... Ik geef hem elke dag water, soms wel 2x. Maar wat kan ik het beste doen om ervoor te zorgen dat de boom aanslaat. Of was dit sowieso te verwachten? Ik hoop dat ik me druk maak om niks...

Geplaatst:

Water is nodig, maar zorg dat wortels niet kletsnat staan, omdat de boom dan geen vocht kan opnemen wegens gebrek aan lucht bij de wortels. Ze stikt dan door verdrinking ahw.

Als er toch gesnoeid moet worden is dit het moment, ongetwijfeld zijn de wortels beschadigd en mogelijk veel te weinig om de bestaande boom in zijn geheel van al het benodigde te voorzien. Het gaat dan vooral op de (onzichtbare) haarwortels die essentieel zijn. De groei daarvan moet zo snel mogelijk op gang komen zodat boom weer op eigen benen kan staan. Geen mest geven voorlopig!!!!

Eigenlijk is dit een erg slechte tijd voor een onderneming als deze. Zelfs als je uitgraaft met een grote kraan is kans op mislukking aanwezig. Duimen maar!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wil ik eigenlijk niet al te negatief doen, maar dit was wel een nogal tricky onderneming hoor.

Walnoot wordt niet graag verpoot, zeker niet meer op die leeftijd en in die maat en inderdaad al helemaal niet op dit moment ( reeds aan het uitlopen ). Walnoten hebben uiterst kwetsbare wortels. Dikke vlezige wortels, die heel makkelijk kwetsen, breken, scheuren en schuren.

Hoe is de boom bij die andere persoon uit de grond gehaald, hoe zag de 'kluit' er uit ? Wás er wel een kluit ?. Meestal, zelfs al verpoot je een jonge walnoot, is het heel lastig om er een kluit aan te houden en zit je met een boompje met kale wortel. Jong zijn ze wél te verpoten ( ik heb dat meermaals gedaan ) en valt de uitval wel mee, maar staan ze daarna weliswaar levend, maar ook jarenlang min of meer stil in de groei.

Hij staat al, dus gewoon fingers crossed. Niet te veel water geven, al helemaal niet 2 maal daags.

Snoeien ? Zou ik wel doen denk ik. Natuurlijk ook aan 2 kanten boompalen zetten, wellicht best zelfs aan 3 kanten.

Maar je hebt vast wel een foto ook ?

Geplaatst:

Dit zijn foto's van hoe de walnotenboom er nu bij staat. De kluit was heel compact zonder losse wortels waar geen zand tussen zat. Hij zag er best goed uit. De man van wie we hem overnamen had hem afgelopen jaren 2x per jaar rondgestoken. Ik schat dat de kluit zo'n 60 á 70cm doorsnede is. Om de kluit hebben we gelijk zwart plastic gedaan voor de bescherming onderweg...75333ae0a8813833d9cac851a95db78f.jpgbd9f8b11cf1601127a5f27dc6f1c07ca.jpg5b863c6c94336be6f5061974047a5012.jpg7237f51d61619cbb985177dcd9d81f21.jpg926b24d8ae4dfb8e43e95ceb4beed74e.jpg4b4dd3477499375482f863489a18b8ed.jpg

Geplaatst:

ok

Dat de vorige eigenaar de kluit een paar x rondgestoken heeft het afgelopen seizoen is echt super. Mooi ook dat er dus een compacte kluit mee kwam. Dat maakt de kansen echt groter.

Iets bijsnoeien zou ik toch doen, gewoon om de mate van verdamping te beperken. Wél blijven wateren, maar niet 2x per dag. 2x in de week behoorlijk wat is voldoende. Komende maanden blijven volhouden, met een paar weken naar 1x in de week. De zomer door goed checken of het voldoende is. De grond moet niet steeds nat blijven.

Geplaatst:

Bedankt Bit!

Zou ik als indicatie voor het bewateren moeten kijken of de grond bovenop wat droog is geworden? Zou het moment van bewateren ook nog iets uitmaken? Beter ochtend of avond?

Er hangen nu trosjes zaad aan en kleine nootjes. Die er ook preventief vanaf halen zodat de energie niet in de vrucht gaat zitten maar in de wortel? Ik ben zelf terughoudend met snoeien omdat ik bang ben er teveel vanaf te halen ivm doodbloeden.. Ik heb weleens een soort van pasta gebruikt om op gesnoeid hout te smeren..

Maar het risico van doodbloeden loop ik nu niet nu hij blad/vrucht geeft?

En extra kalken of juist niet? Afgelopen jaar heb ik schelpenkalk aangebracht dit zou voor de komende 3 tot 5 jaar voldoende kalk af moeten geven maar las ergens dat een walnoot kalkminnend is.

Alle beetjes kunnen wellicht helpen..

Mijn vragen leveren steeds meer vragen op

Geplaatst:

Geen extra kalk nu, komende winter misschien. Nooit wondpasta gebruiken als je toch wil snoeien ( ik zou dat dus wel doen, gewoon om de boom meer kans te geven ). Bloeiwijzes wegnemen helpt ook ja, maar de boom stoot vanzelf af waar hij geen energie voor heeft hoor. Zitten er al kleine noten in je boom ? Dat zou mij verbazen eigenlijk , omdat de boom nu bloeit, Bij mij bloeit de walnoot dus ook nu.

Hoeveel water ? Ik zie een gieter liggen. Daar geef je water mee ? Eens in de paar dagen 5 van die gieters, ook al vallen er wat buitjes. Met een week of wat, naar 1x per week gaan, en in de zomer bij grote hitte ook.

Checken hoe vochtig het daar is, is lastig, daar is de kluit te groot voor en je hebt ook nog gras op de boomspiegel. Maar constant nat is niet goed.

Geplaatst:

Lijkt me eerder een okkernoot i.p.v. een walnoot, gezien het blad.

Maar evengoed zoals door anderen al beschreven, water, maar niet teveel en ik zou ook kiezen om iets te snoeien.

Om de andere tak eentje verwijderen, maar van de spil afblijven. Ik bedoel, niet toppen.

Geplaatst:

Ja dat dacht ik ook idd

Ik had nog even een foto van de nootjes gemaakt voordat ik ze eraf zou halen.

Ik geef nu om de dag water. De boom lijkt vooralsnog niet verder achteruit te zijn gegaan..efe5bc1aa667c947e0416a139d054f8b.jpg

Geplaatst:

@Fruittuin17 Hoezo okkernoot is walnoot...?

Okkernoot (Juglans regia), stamt uit centraal Azië. Walnoot komt uit N.A. (Juglans nigra). Dat zijn meestal de noten die met Pasen veel worden verkocht met een mooi rood stempeltje dat "California" vermeldt.

Walnoot, let op de kartelranden aan het blad.

Zwarte-walnoot-Juglans-nigra-Black-walnut77301556865220.jpg

Okkernoot met gladde randen

Okkernoot-Walnoot-Juglans-regia70681556865336.jpg

Het is uiteraard naaste familie, maar ze zijn niet hetzelfde.

Al proef ik geen verschil tussen beide soorten...

Geplaatst:

Er zit inderdaad verschil tussen die bomen maar qua benaming klopte het wel wat Fruittuin zei.

Juglans regia = gewone walnoot.

Juglans nigra = zwarte walnoot.

De ene wordt blijkbaar ookwel okkernoot genoemd? maar beide vallen onder de okkernootfamilie dus zou je okernoot kunnen noemen. En beide vallen onder het geslacht Juglans(=walnoot) en zijn dus walnoten.

Nederlandse benamingen zijn soms wat verwarrend, om dat te voorkomen is het eigenlijk beter de Latijnse namen te gebruiken.

Geplaatst:

Verplanten is inderdaad risicovol in een periode waarin de boom al in blad staat. Maar je hebt inderdaad geluk dat de boom zo goed is voorbereid waardoor een mooie compacte kluit is ontstaan. Ik denk dat het goed komt met je boom mits je alles wat Bit al heeft aangegeven in acht neemt wat watergeven betreft. Je bent afhankelijk van het weer, maar als het voorlopig zo koel blijft komt het echt wel goed.

Ik zou wel snoeien. Doodbloeden (hoewel ik nog nooit een boom dood heb zien gaan aan het bloeden, maar een rotgezicht is het wel) hoef je nu niet meer bang voor te zijn. Dat is alleen in de winter en het vroege voorjaar. Het is nu een prima tijd om te snoeien omdat de boom al in blad staat. Ik zou zeker snoeien omdat de boom duidelijk niet goed is gesnoeid. Je moet je even voorstellen hoe de boom er over tien, twintig jaar bij moet staan. Is die dikke tak onderin dan nog wel gewenst? Want als je die dan moet snoeien, moet je een dikke tak snoeien en dat heeft vaak alleen maar nadelen. Nu kun je deze nog probleemloos weghalen. Kijk in de toekomst, probeer je voor te stellen welke takken een probleem zijn en snoei takken die 4 cm dik zijn geworden, maar niet in je toekomstige kroon thuishoren, gewoon weg. Laat dunnere takken zitten zolang deze nog niet zo dik zijn. Deze dragen bij aan de voorspoedige groei van je boom. En snoei niet meer dan circa 20% van je kroonvolume. Dat zou nu zijn die dikke tak onderin en 1 van de drie takken die zich net wat hoger bevinden, bij voorkeur degene die in dezelfde richting groeit als de onderste tak. Ik schat zo in dat de twee andere takken ter hoogte van de ook te verwijderen tak volgend jaar of over twee jaar weggenomen moeten worden. Zo heb je alle ruimte om er onder door te lopen, te maaien etc. Maar nogmaals, bepaal zelf of je dat wil en probeer door vooruitziende blik te voorkomen dat je in de toekomst dikke takken weg moet halen waarvan je dan zegt: had ik dat maar eerder gedaan.

Als laatste, soms wordt geadviseerd om meer takken weg te halen omdat daarmee balans ontstaat met de verloren wortels door het verplanten. Dat is in zekere mate zo, maar hoe meer blad je aan de boom laat zitten, hoe sneller de hergroei van wortels is! Wortels kunnen namelijk alleen maar tot ontwikkeling komen door de bouwstoffen en hormonen die beschikbaar komen in en vanuit het blad. En dat is nog veel belangrijker. Alleen als je blad echt helemaal slap hangt en neigt te verdrogen, dan kan het nodig zijn verder te snoeien. Maar jouw boom staat er veelbelovend bij, dus hou het bij beperkte snoei.

Succes in ieder geval met je boom!

Geplaatst:

@Loes, ik snap wat je bedoelt. Ik gebruik deze namen apart om in een gesprek duidelijk te hebben of we het over de nigra of de regia hebben. Anders heb je het over noten en de ene bedoeld dit en de ander begrijpt dat....

Geplaatst:
@Loes, ik snap wat je bedoelt. Ik gebruik deze namen apart om in een gesprek duidelijk te hebben of we het over de nigra of de regia hebben. Anders heb je het over noten en de ene bedoeld dit en de ander begrijpt dat....

Jij gebruikt de namen apart maar doordat beide bomen zo heten weet de ander alsnog niet welke je bedoelt. Vandaar dat er latijnse benamingen bestaan. Als je over nigra en regia spreekt kan er geen onduidelijkheid over bestaan.

Geplaatst:

Hier is okkernoot en walnoot synoniem voor de J. regia.

De J. nigra ofwel "zwarte okkernoot" is in de praktijk meer een sierboom dan een nutsboom, vooral omdat de noten ervan veel minder vlees bevatten, een zeer dikke schil die nauwelijks te kraken is. Met andere woorden: er is veel werk aan om weinig eten van te hebben. daarom wordt die in de praktijk meestal niet walnoot of okkernoot genoemd, hoewel natuurlijk wel nauw verwant....met nog een paar soorten.

Het is beter te wachten totdat een boom in blad staat voordat je gaat snoeien. Bij okkernoot en walnoot (en ook bij mijn zwarte walnoot overigens) staan sommige bomen al vol in blad terwijl bij andere de bladknoppen nog maar net beginnen te groeien. Tel je dit op, dan is het inderdaad veiliger om even te wachten, ook omdat bij te vroeg snoeien er een risico is op bloeden (wortels duwen sappen naar boven). Op het moment dat boom in blad staat wordt de sapstroom vooral verzorgd door de zuigkracht van de bladeren en dan kan de boom wonden zelf snel afsluiten en zo gevaarlijke infecties van schimmels e.d. voorkomen. Het zal dus per boom verschillen wanneer de schaar er in mag. In juni zullen ze allemaal vol groen staan. Maar ik zou zeker ook op iets droger en warmer weer wachten dan op dit moment.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik wacht het nog even af. Hij doet het vooralsnog redelijk met de watergift nu. Wel interessant om te weten dat de soorten van elkaar verschillen. Ik wist niet welke soort het zou kunnen zijn en het verschil in blad was me niet direct opgevallen. De volwassen versie van de boom, en de noten, heb ik gezien, die was 80jr geleden geplant en behoorlijk groot.

Ik heb de notenboom van mijn ouders zien doodbloeden.. vandaar mijn angst om te snoeien. Ik heb de boom eens goed bekeken en de onderste tak die kan er zeker vanaf omdat we toch graag onder de boom willen zitten straks en dan zit die tak in de weg... Er zit een dode tak aan die zal ik er terzijnertijd ook vanaf snoeien.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Afgelopen maanden vond ik het toch wel erg spannend of onze notenboom het zou hebben overleefd. Sinds vorige week zit er blad aan. Ik ben helemaal bij!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...