Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alles over Dahlia's

geedee

Aanbevolen berichten

Op 12-7-2024 om 07:42, bonnie f zei:

Is deze echt zo helder oranje? Ik ben al tijd op zoek maar ondanks alle beloftes zijn ze uiteindelijk zalmkleurig.

Wat vind je van deze ?  Of neigt hij misschien toch iets teveel naar geel ? :-)

dahlia_11.thumb.JPG.4d185edf117f990a6950e2b88db7163e.JPG

dahlia_12.thumb.JPG.cbeaad8ce27aef292ed1115ba5763d2d.JPG

dahlia_13.thumb.JPG.b1853d0e4ef87c4ab33682813e14908b.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dahli wow echt een knapperd! @frans die van jou ook. Bij mij bloeit alleen de witte. De rest wordt of afgeknaagd, of afgetopt of moet nog bloeien. Maar merendeels afgeknaagd. En laat ik de witte nou de minst leuke vinden. Uiteraard. Wel een leukerd hoor. Maar vind mijn andere mooier. Mijn lievelings is helemaal afgeknaagd. Er is 1 tak nu soort van aan het groeien…
Prutjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-7-2024 om 22:02, bonnie f zei:

Die is wel ok. Geen 10+ maar wel een voldoende. Hoe heet deze?

Ik heb een hoop verschillende soorten dahlia's in mijn tuin staan maar van geen enkele weet ik de naam. Erg hé ? :smile:

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 juli. Nog steeds niets te zien.

Ik graaf de dierbaarste op en zet die thuis in een emmer.

En die ging me toch aan het groeien! 😍

Maar nu, hoe verder? Ik heb de aandrang om hem flink uit te dunnen, want zo wordt het denk ik ook niet wat.

Iemand een goed idee?

DSCF0593.thumb.JPG.f95827c104267f9d673983ef35025677.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, uitdunnen en stekken maken als reserve?

Heb geen ervaring met Dahlia's stekken, maar denk dat het op dezelfde manier moet als yakon.

Dus stek snijden, zeg 15cm lang, onderste blad eraf, resterende blad wat inkorten. In vochtige grond met zakje erover tegen het verdampen.

Of je kunt de knol splitsen.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog splitsen doe ik maar niet, ben blij dat hij eindelijk groeit.

Maar stekken is wel een goed idee! In de hoop dat we volgend jaar minder slakken hebben

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

De eerste Fairway Pilot bloeit 😍! Ik heb hem opgemeten: de bloem heeft een diameter van 20 cm. Ik ben er zo blij mee, en er zitten nog veel knoppen in dus we kunnen er nog lang van genieten.

IMG_6277.jpeg

IMG_6278.jpeg

aangepast door Dahli
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-7-2024 om 18:04, EdelSpint zei:

Bij mij geen slakkenvraat, maar ook geen bloei. Al het groen ziet er gewoon goed uit, maar geen bloeistengels. Denk dat het nog gewoon te koel geweest is hier.

Yesss onderwijl eerste bloeistengel

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel Jij hebt toch ook een Penhill watermelon? Ben benieuwd hoe hij er bij jou bijstaat. Volgens het kaartje zou hij rond de 110 cm worden. Hier is hij inmiddels ruim de 2 meter gepasseerd. Staat op het punt van bloeien. Zul je net zien, precies als je op vakantie gaat ☹️.

IMG_6311.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zijn zelfs nog niet uitgeplant 😁

Ik had zoveel moeite om ze in leven te houden tijdens de slakkenplaag 😧

Op de volkstuin is er helemaal bijna niets meer in leven, maar van mijn "benoemde" knollen heb ik nu in ieder geval nog redelijke planten over alhoewel laag en alleen de Cafe-au-lait heeft een bloem (die steeds mooier kleurt, trouwens). En dan hebben de slakken ook de administratie nog opgegeten 😄

IMG_20240803_084023382_BURST000_COVER.thumb.jpg.4107096b111b79690e3e752c88c1da5d.jpg

• Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Net nu we op vakantie zijn bloeien mijn nieuwe dahliasoorten natuurlijk. Daarom aan de oppassers gevraagd wat foto’s te sturen. De Belle van Barmera staat rechts op de eerste foto. Ik denk dat die nog niet helemaal uit is. Op de tweede foto de Penhill watermelon (rechts). Die planten zijn 2m +. Wat dit betreft kan ik niet wachten om weer thuis te zijn 😊.

6132e4c1-55d6-459c-91c1-82a01cdbc400.jpeg

817282b0-92ad-4508-852d-b32450e6c884.jpeg

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi hoor, ik heb vandaag de eerste Totally Tangerine bloem gespot. Orfeo bloeide al. Cafe au lait begint nu, maar ik heb volgens mij ook een cafe au lait met open hart, herkend iemand dat? Lavender perfection was helemaal kaal gevreten, maar heb ik nu een klein fruit zakje om gedaan en die begint vanuit de knol weer uit te lopen! Hopelijk groeit de knol nog een beetje. 😊 

Zal van de week, als ik het niet vergeet, nog even een fotootje maken. 

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, oh, die dinnerplate @Dahli. Prachtig.

Ik krijg ook de neiging tot opscheppen hoor, want ik ben zo blij met het eilandje van zonnestralen in de moestuin, na de bijna verwoestende slakkenvraat in het voorjaar. Het was een walgelijke klus, maar de dahlia’s groeien kennelijk goed op de honderden naaktslakken die met de schep in de grond zijn gestoken.

Ik heb zes soorten die ik in 2022 kocht. Van één soort heb ik dit voorjaar de originele knollen weer in de grond gestopt. Van een paar andere heb ik vorig najaar de knollenbobbel gedeeld omdat ze te groot werden voor winteropslag en dit voorjaar twee helften gepoot. Dat ging heel goed – die helften bloeien nu prachtig. En van nog weer een paar andere soorten heb ik vorige lente stekken genomen, die aansloegen, en de knolletjes die daar afgelopen herfst van zijn bewaard, geven nu ook prachtige bloemen.

Niet alle soorten doen het even goed als vorig jaar. Dit is wat ik heb:

Café au lait                        beter dan vorig jaar

Frost nip                            even goed

Okapi sunset                     even goed

Tyrell                                   even goed

Mango madness              minder

Jowey Linda                      minder

Het verschil tussen goed en minder goed is misschien dat ik de planten te dicht opeen heb staan en dat de snelle groeiers de tragere verdringen. In ieder geval is het zwikkie bij elkaar een feestje!

IMG_1065.thumb.JPG.2011fbf2b5f9dc1ddaccdac2d96f65e5.JPG

IMG_1070.thumb.JPG.b9363597611919fa73009f3e5859260a.JPG

• Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...