Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist mijn zaailingen verplant en zoals op de foto te zien hangen ze er nu heel zielig bij.

De ene foto is van mijn zaailingen die nog niet verplant zijn (met meerdere in een potje) en op de andere foto zie je het resultaat van het verpotten. Ik heb een video gekeken hoe iemand dit deed en dit eigenlijk precies nagedaan. Kan iemand mij vertellen wat er mis is gegaan? Zijn de plantjes nog te redden of moet ik ze weggooien? Ik baal enorm!!

Zo ja, heeft het dan nog zin om nu opnieuw te gaan zaaien?

Alvast bedankt voor de hulp!

IMG277090401556274618.jpgIMG277271311556274619.jpg

Geplaatst:

Volgens mij zijn ze iets te vroeg over gezet, ik wacht altijd tot het eerste setje echte blaadjes (niet de kiemblaadjes) een stukje groter zijn.

Ze lijken ook vrij lang en iel te zijn op de eerste foto. Krijgen ze wel genoeg licht? Met het verpotten kun je dat wel wegwerken door ze dieper te planten tot net onder de kiemblaadjes.

Ik zou het persoonlijk nog even proberen en het zeker niet te droog laten worden. Goed in het licht plaatsen, misschien dat ze erdoorheen komen.

Nu nog zaaien is wel wat laat, maar proberen kun je het altijd. Wellicht kun je dan beter een plantje aanschaffen.

Geplaatst:

Dat komt nog wel goed hoor, ze zijn erg geschrokken van het verpotten. Inderdaad had je misschien beter even kunnen wachten, je bovenste foto laat plantjes zien die al wel verpot kúnnen worden, maar nog niet hoeven. Ruimte zat he ?

Ik zie wel dat je tuinaarde gebruikt hebt ( gekochte tuinaarde uit zakken ) ? Toch ? of is dat jouw potgrond ? Ziet er uit als de goedkoopste prutzooi die je kunt krijgen. Ja sorry hoor voor die opmerking, viel me op.

Maar komt wel goed hoor. Niet in de zon zetten even. Niet in de wind, paar daagjes bij laten trekken. zo licht mogelijk. Niet veel water geven omdat je denkt dat het droog zou zijn omdat ie slap hangt. Van onderaf water laten zuigen, niet te vaak niet te veel. komt goed !

Je hoeft dus niet opnieuw te zaaien, maar voor tomaten is het zeker nog niet te laat. Zijn snelle jongens ook trouwens he ? Met een kleine week staan ze boven, dus gaat dit fout, kun je gerust opnieuw zaaien.

Geplaatst:
Dat komt nog wel goed hoor, ze zijn erg geschrokken van het verpotten. Inderdaad had je misschien beter even kunnen wachten, je bovenste foto laat plantjes zien die al wel verpot kúnnen worden, maar nog niet hoeven. Ruimte zat he ?

Ik zie wel dat je tuinaarde gebruikt hebt ( gekochte tuinaarde uit zakken ) ? Toch ? of is dat jouw potgrond ? Ziet er uit als de goedkoopste prutzooi die je kunt krijgen. Ja sorry hoor voor die opmerking, viel me op.

Maar komt wel goed hoor. Niet in de zon zetten even. Niet in de wind, paar daagjes bij laten trekken. zo licht mogelijk. Niet veel water geven omdat je denkt dat het droog zou zijn omdat ie slap hangt. Van onderaf water laten zuigen, niet te vaak niet te veel. komt goed !

Je hoeft dus niet opnieuw te zaaien, maar voor tomaten is het zeker nog niet te laat. Zijn snelle jongens ook trouwens he ? Met een kleine week staan ze boven, dus gaat dit fout, kun je gerust opnieuw zaaien.

Bedankt voor de reactie! Ik ga het nog even proberen dan. Moet ik ze wel in dat kasje laten staan? Bedankt voor de tips. Wat voor grond kan ik het beste gebruiken?

Geplaatst:

Gewoon goede potgrond. rond de 3,- voor 1 zak van 40L.

Staan ze nog in dat kasje ? Ja. dagelijks de deksel van het kasje er verder af doen. Eind van de week dus zonder deksel, en es naar buiten uit de wind en uit de zon, week er op wat vaker zon, met een maand lekker in de tuin zetten. Volle zon.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...