Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil graag een groenblijvende haag (géén conifeer!) in de tuin die ook redelijk snel groeit. In de lengte wel te verstaan. Ik zit te kijken op Google, maar zie door de struiken afijn.... jullie snappen het wel.

Ik ben allergisch voor coniferen, als in niet mooi. Er staat nu een taxushaag van ruim 1 meter hoog, maar groeit me veel te langzaam. Het zou ideaal zijn als ik iets van rond de 1,80/2 m hoog zou hebben.

Een snelle groeier dus of een betaalbaar hoog alternatief. Het gaat om zo’n 20 m wat beplant moet worden.

Wie heeft tips wat te kopen? En ook niet onbelangrijk, wáár te kopen?

Geplaatst:

Laurierkers. In 3 jaren van 60cm naar 3m. DMV snoeien makkelijk elke gewenste hoogte houden. Neemt iets ruimte in beslag (bij mij 1,5 m breed en nu boven 4m hoog)...

Geplaatst:

Een groene afscheiding van klimop tegen (bijvoorbeeld) betongaas aan.

Betongaasmatten zijn te bestellen op jouw gewenste maat qua breedte en hoogte èn dichtheid. Palen met paalhouders plaatsen ( in beton storten!) .Het betongaas het liefst een cm. of 40 a 50 ín de grond plaatsen.( Tel die lengte bij de gewenste-hoogte-boven-de-grond op wanneer je de matten bestelt.) Hierna het betongaas tegen de palen plaatsen en vastmaken met ty-rap.

De klimopstekken poten en het eerste jaar elk vijfde blaadje eraf halen. Hierdoor loopt de klimop onderaan wijd uit en bedekt zo het betongaas vanaf de grond de hoogte in.

Is de klimop zover dat hij over het betongaas gaat hangen dan kan je het zo laten , knippen of ertussen vlechten. Nauwelijks onderhoud, weinig bladafval en groenblijvend in de winter voor vele, vele jaren.

Geplaatst:
Is mooier op welke manier? Eleganter, fijner blad?

Laurierkers komt vaak massief over, bij de Portugese laurier is het allemaal wat minder 'zwaar'.

Klimop moet geregeld bijgeknipt worden want het stopt niet met groeien als het een bepaalde hoogte heeft bereikt. Dit geldt natuurlijk ook voor de Portugese laurier maar klimop zul je echt geregeld moeten knippen vanwege de hoge groeisnelheid.

Verder zijn er de laatste jaren talrijke gevallen van bladvlekken veroorzaakt door de schimmels Colletotrichum trichellum en Phoma hedericola bij klimop geconstateerd. Door de massale kweek van klimop voor afscheidingen waarbij veel professionele anti-schimmelmiddelen worden ingezet, zijn diverse schimmels die bladvlekken bij klimop veroorzaken minder gevoelig worden voor deze middelen. Eenmaal uitgeplant bij de consument en onder gunstige weersomstandigheden (langdurig natte periodes) slaan deze schimmels toe. Een haag van klimop die is aangetast door een bladvlekkenziekte ziet er verschrikkelijk uit.

Geplaatst:

Heel hartelijk dank voor de suggesties! Ik ga kijken wat het gaat worden. Sowieso geen betongaas met klimop. Ik heb dat aan de zijkant van het huis (onze tuin is een u-vorm) en dat gaat gepaard met heel veel snoeiwerk zoals hier ook al werd aangegeven.

Toevallig ook suggesties waar ik dit betaalbaar kopen?

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb in mijn tuin 2 x 30 meter klimophaag van 180 cm hoog. Het is sterk, wintergroen en ik snoei niet meer dan 2 x per jaar, waarbij in het voorjaar de grootste snoeibeurt is. De haag blijft mooi compact en tussen het snoeien door hangen er echt geen grote uitlopers aan.

Kijk ook eens naar een beukenhaag. Ziet er ook heel mooi en chic uit. Neem geen haagbeuk, want die wordt kaal in de winter. De beukenhaag behoudt zijn bladeren.

Geplaatst:

Wij moeten een nieuwe kadewand nemen ergens binnen nu en 5 jaar... dus we laten nieuwe grote beplantingen nog even zitten. Dan moet alles waarschijnlijk op de schop.

De kippenmest van de kipjes doet de huidige taxushaag overigens waanzinnig goed! Is de afgelopen maand wel 20 cm gegroeid! Gaat lekker zo

Geplaatst:
Kom ik weer hoor maar is taxus nog een idee? Zeer makkelijk, doet het overal en altijd.

Eigenlijk een heel goed idee. Als je zoiets doet, laat dan je snoei afval ophalen.

https://taxustaxi.nl/taxussnoeisel/

Kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Jaarlijks sterven er zo’n 44.000 mensen aan deze ziekte. Door de inzameling van taxussnoeisel kunnen wij iets betekenen voor mensen die lijden aan deze vreselijke ziekte. De taxusnaalden bevatten dé basis grondstof voor chemotherapieën. In de zomermaanden zijn wij met ons kleine, hechte team hard aan het werk om zoveel mogelijk taxussnoeisel in te zamelen. Hiermee dragen wij op een eenvoudige manier bij aan dit goede doel. U kunt hierbij helpen!

Onze taxusinzameling is gestart in 2009. De bekendheid van de taxusinzameling is inmiddels zo groot geworden, dat wij de mogelijkheid hebben gekregen, om uit te groeien tot een professionele ANBI stichting.

Op ons service kantoor in Boxmeer werken gedurende de zomermaanden enthousiaste medewerkers die u voorzien van de nodige informatie en uw afspraak inplannen. In Oss bevindt zich de drogerij waar onze chauffeurs het taxussnoeisel aan het einde van de dag naartoe brengen. Drogerij Roijkru verzorgt hier het drogingsproces en het transport naar het buitenland.

Geplaatst:
Kom ik weer hoor maar is taxus nog een idee? Zeer makkelijk, doet het overal en altijd.

Als taxus te nat staat krijgt ze last van wortelrot (Phytophtora).

Als jonge, nog niet goed vast gewortelde taxusplanten te droog staan dan hebben ze te lijden. Overmatig water geven kan leiden tot Phytophtora.

In de halfschaduw heeft taxus de neiging om niet mooi dicht te groeien.

N.B. ben geen taxushater, heb zelf mijn buxushagen vervangen door Taxus media 'Hilli'. Dit is een wat kleiner blijvende taxus soort die prima geschikt is voor hagen. Moet niet verward worden met Taxus media 'Hicksii' want dat is een totaal andere soort.

Geplaatst:

Er staat nu een taxushaag die gesnoeid moet worden. Dankzij de kippenpoep (denk ik) groeit het ineens als een tierelier. Ik heb het opgemeten. Sommige slierten zijn 45 cm gegroeid. Bizar!

Ik had geen idee dat het zon probaat middel is voor chemotherapie. Bedankt voor de link! Ik ga kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen om het snoeisel op te laten halen.

Geplaatst:

@ Tuinprins, ja, dat klopt...er zijn heel wat soorten taxus, en niet allemaal even geschikt voor een haag.

Wat ik zelf ook erg mooi vind is liguster...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...