Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kleigrond zaaiklaar maken

RoosDeTuinier

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! Ik heb een klein probleem met mijn volkstuintje de grond is zo hard dat ik de grote kluiten niet fijn kan maken met een spade en de frees van de vereniging er niet doorheen gaat... Nu wil ik binnenkort graag het een en ander planten en ik vroeg me af of iemand nog goede tips had, om zoveel compost wordt voor mij net te duur en ik heb zelf ook geen rijbewijs of auto dus dat wordt al lastig helaas,

Iemand goede (goedkope) tips!? IMG2019032621213345181554934819.jpginCollage2019041100212237271111554934918.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel een beetje jaloers op die mooie klei….

Een tip waar je nu niet veel aan hebt maar volgend jaar wel is:

Spit de grond voor de winter, door de vorst vriezen de kluiten kapot en krijg je grond met een mooie structuur.

Overigens zou mijn frees hier geen moeite mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een dag later na een regendag gaan spitten. Of nog beter niet spitten, maar compost maken en deze op je grond leggen.

Je kunt na de vorstperiode ook heel goed grote gewassen zoals pompoen nemen, deze pakken veel ruimte en jij hoeft dit jaar even niet alles te gelijkertijd glad te maken. Kan je in het najaar het weer verder spitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik worstel ook al een tijdje met klei / pottenbakken / maanlandschap / brokken

Wat ik wel merk is dat je het niet in 1 jaar klein krijgt maar na 2-3 jaar is er significante verbetering als je veel compost inwerkt. Ook kokosgrond helpt met bodemverbetering.

Aardappels telen en roteren helpt ook.

Om het nu klein te krijgen, goed nat maken, dunne laag compost erover strooien en dan harken en cultiveren maar.

Wil je het sneller en flink wat compost erop en met een sterke frees, dan krijg je het echt mooi klein. en heb je gelijk compost er heel goed doorgemend. Dan niet meer belopen en zo luchtig mogelijk proberen te houden. En compost als mulch laag.

Ik wou dat ik de laatste paar zinnen vanaf het begin had gedaan haha.

Ja het is even slecht voor het bodemleven etc, maar om echt goed bodemleven te maken moet je het ook leven ook voeding geven en dat doe je op bovenstaande manier best.

Mocht je stukken grond niet inzaaien of beplanten, bewerk het dan toch en zet er een groenbemester op, 2-3x per jaar ook omfrezen. Zo krijg je extra materiaal in je bodem en is dit beter voor aankomend jaar. Je kan er ook aan denken deze ongebruikte stukken met paardenmest of stalmest onder te frezen.

Edit, ik praat uit eigen ervaring, met aangevoerde compost. Zoveel kan ik namelijk niet maken in een jaar

aangevoerde compost komt bij mij van de Attero enigzins npk waarde of uit zak tuincentrum (geen npk vermelding)

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet alleen met kleigrond troost jullie, maar ook met zandgrond hier Er is alleen niet zo makkelijk en betaalbaar aan compost te komen, dus staat er nu een compostmachine JK5100 in de kas en die moet de hele complete tuin van 30 cm compost voorzien en dan aanvullen

Vrezen wordt een beetje slechter gemaakt dan het is, er is nu veel meer bodemleven dan we kwamen. Je moet het gewoon niet overdrijven en de bedemgrond goed verzorgen, dan komt het bodemleven weer tot leven. Kan nu zelfs de kips een regenwormpje tracteren, zo zelden als die waren paar jaar terug kon je die niet voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Jaaaa! Ik heb ook zo´n prachtig maanlandschap. :) De grond is bewerkt met de grelinette, ik ben nu bezig met champost en volgend weekend nog flink wat compost. Maar man, wat een grote brokken zijn het. Dat was ik niet gewend met m'n relaxte lemige zandgrond voorheen. 

Ik probeer me nu te bedenken hoe ik de grond zaaiklaar krijg. Ik heb geen frees, wel een hark... En bijna 200 m2 te bewerken. Wat is nu de beste aanpak om de grond die ik niet gebruik voor aardappelen en pompoenen etc. zaaiklaar te maken? Het harken gaat best lastig namelijk, omdat je echt de brokken stuk voor stuk kapot moet slaan en weer van de hark moet schrapen (het blijft zo hard plakken aan alles, die klei!). Zie ik iets over het hoofd? (Een frees op benzine van honderden euro's is helaas geen optie.)

Foto ter illustratie, het grijzige gedeelte laat de brokken zien die ik al fijn heb proberen te harken. Dat bruinige goedje is champost.

20210314_184105.thumb.jpg.ca9ad24cbdff40bb8478b8a00e6ad274.jpg

aangepast door Spitskool

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende keer voor de vorst werken, dan vriezen de kluiten wel kapot.

Na het spitten gebruik ik een cultivator om de grond wat te bewerken.

Voor de aardappels en pompoenen hoef je niet te harken, tenminste dat doe ik nooit,  die vinden een wat rulle grond prima.

sneeboer-cultivator-3t.thumb.jpg.4ee1dbdf1fe9c13a07838b65a2647db8.jpg

De cultivator van het plaatje heeft platte tanden, zelf heb ik een goedkope met ronde tanden.

Je hebt ze ook met tanden met een soort ploegje (ganzenvoetjes) er aan, maar die werken veel te zwaar voor mij.

atlas-cultivator-3-tands-znd-steel-1313300.thumb.jpg.038ac32a6b6d86cee011bd98d8ae6087.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je vervoer hebben, is huren dan misschien een optie? https://www.boels-huurservice.nl/nl/tuinieren/grondfreesmachine-500mm-200 bijvoorbeeld bij deze bekende landelijke keten.

Nou Rob als de grond zo zware klei is, dan is er geen tot weinig zuurstof en veel verdichting, dus geen of weinig bodemleven meer.Champost zou meer organische stof bevatten dan compost en ook na een of enkele jaren meer organische stof overhouden in de grond, Dus misschien is twee ladingen Champost geter dan 1 Champost en 1 Compost?

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huren is helaas geen optie omdat ik zo'n machine niet het complex op krijg (smalle paadjes). 

Ik ga de cultivator proberen en nog wat compost etc. halen zoals ik al van plan was. Volgens mij moet ik dan een heel eind komen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die haal ik een klein beetje uit mijn eigen composthoop en voor een grote batch voor 10 euro per kuub (zelf in een eigen big bag scheppen) van een boer in de buurt. Op Marktplaats zijn wel wat aanbieders te vinden.

Maar ik geloof dat sommigen het ook bij hun gemeenten haalden, pre-covid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kom hier ook een maand later dan de landelijke compostdag. Maar ja als je geen auto met trekhaak/aanhanger hebt, noch ander vervoer heb je daar niks aan. Haal je die Champost ook bij die boer? Compost kost geen drol, paar euro per ton. Kosten zitten in transport. En bij levering aan landbouw hebben de grote verwerkers, dus waar de gemeente het ook vandaan haalt, moeite om de transportkosten terug te verdienen. Geld word dan ook gemaakt via onze afvalstoiffen heffingen. Als particulier betaal je de hoofprijs.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zonder auto met trekhaak is het lastig misschien heb je een vriend die je kunt vragen? Want laten bezorgen is heel fijn, maar inderdaad duurder, daar keek ik in eerste instantie naar. 

Zowel champost als compost kan ik bij deze boer halen. Voor mijn houtsnippers ging ik ergens anders naartoe.

Vraagje aan de meelezers, wat is de consensus over zand door klei mengen? We hebben net een hele kelder leeggeschept en nu allemaal zakken zand over. Dat zand wil ik niet gebruiken (geen idee wat er in dat zand zit of bijvoorbeeld hoe zout het is, het zand is er ooit in gespoeld met de watersnoodramp),  maar als ik naar al die zandzakken kijk, dan vraag ik me dus wel af wat zand met klei doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal je ook verbazen hoe snel het zand verdwenen is als je het op je tuin verspreid.

Hier proberen we ook de grond te verbeteren maar een kuub is niets, dat "verdwijnt" zo in je grond.

Over zout zou ik me geen zorgen maken, dat zal na 70 jaar wel verdwenen zijn, en anders spoelt het restje snel uit.

Verontreiniging is wat anders, maar als het schoon is is het een prima manier om de grond te verbeteren.

Maar vergeet niet ik kom van oorsprong ook van de Z-H kleigrond en daar waar het nu is volgebouwd werd er vroeger veel aan traditionele tuinbouw gedaan.

Ten behoeven van de stad werd er sla, boontjes etc. verbouwd.

Ook mijn vader had een moestuin op de klei achter het huis. Bij een juiste aanpak kan je je geen betere grond wensen.

In mijn (achterhaalde) optiek is de grond leidend en pas je daar je manier van werken op aan.

Je kan informeren bij de oudgedienden op jullie complex hoe zij het aanpakken en dan je plan trekken.

Maar de tijden veranderen en ook hier zie ik mensen vele kubieke meters compost e.d. verplaatsen om het tuinen makkelijker te maken.

Mijn tuinbuur heeft bijv. een pallet potgrond gekocht en gaat daar in tuinen. Een ander kocht voor honderden Euro's een paar big bags bio compost.

Zelf gebruik ik liever lokaal materiaal zoals gekregen paardenmest om de grond te verbeteren.

Dat is het leuke van tuinen, iedereen kan het doen zoals hij wil.

1998734162_Tuintjejaren50.thumb.jpg.35b79b9ebdcc91fe0be882ddd4b4af81.jpg

(Foto van het web, ik heb geen digitale jeugdfoto's maar zo'n broekie had ik wel....)

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens Patrijs!

Een dichtgelopen kleigrond die een jaar of twee braak heeft gelegen en waar daarvoor een aantal jaar geen teeltwissel is geweest, moet wel echt wat verbeterd worden. Dat doe ik nu met een combi van spitten voor de winter en deels wat gratis stalmest op de grond te leggen en de grelinette na de winter te gebruiken met daarbij wat verspreiding van zelf opgehaalde compost en champost en houtsnippers. Het is al beter dan een paar maanden geleden, maar nog niet echt zaaiklaar. :) Dus extra tips die ik over het hoofd zie, zijn nog steeds welkom. Al zal ik geen pallet potgrond kopen, daar ben ik te gierig voor. :D Over een paar jaar hoop ik een mooie kleigrond te hebben.

Wat een  goede foto trouwens. Ik moet mezelf ook zo'n pakje aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je niet gewoon de laag compost boven op de grond doen? Daarin kan je makkelijk zaaien en de klei daaronder komt na verloop van tijd wel goed. Met 3-5 cm compost kom je al een heel eind - als je er voor het eerst bezig bent zou je zelfs nog een dikkere laag kunnen doen 5-8 cm.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

De compost ligt nu op de grond, compost hoop ik dit weekend te kunnen halen om op de grond te leggen. Maar dan liggen er onder de compost en champost nog wel hele dikke, grote brokken dichte klei waar wortels wat moeilijke doorheen komen. Of zou dat niet uitmaken met zo'n 4 cm compost erbovenop als ik straks ga zaaien en zaailingen uitplant? Voor de aardappels geloof ik het bijvoorbeeld wel, dat komt goed en wortels ga ik niet zaaien, maar een hoop andere groentes daar weet ik niet goed van of ze de kracht hebben om de klei te doorboren. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het losse brokken of zit het allemaal muurvast? Dat is een groot verschil.

Je hebt met de compost in ieder geval een goed zaaibed en de rest doen de planten wel. Je kan met een metalen staf in de grond porren. Als je er met niet al te veel kracht tot 20 cm diep kan komen, heb je een situatie als of je 1 spade diep hebt gespit. Beter zou dieper zijn maar in eerste instantie moet je niet te veel verwachten.

Het beste wat je kan doen is om zo veel mogelijk compost aan deze grond toe te voegen (zand heeft vaak eerder een averechts effect omdat je door bodemprocessen en regen lagen kan krijgen en dan ben je pas echt ver van huis.). Als je het organische stof gehalte verhoogd kan je op termijn een grond krijgen die zich gedraagt als een optimale mengsel klei en zand - terwijl het nog steeds 100% klei is. Dat zelfde geldt trouwens voor pure zandgrond.

Ik houd me bezig met de micro-organismen in de grond en ik zou je aanbevelen om de schimmels weer terug in je grond te brengen. Dit kan bij voorbeeld door houtsnippers op je paden te leggen en daar te laten verteren. Achteraf schep je de inhoud van de paden op je bedden. En je houdt het vanaf dan no-till (alleen minimale, noodzakelijke grondbewerking) omdat je anders de schimmels weer tegenwerkt.

Of je gaat de micro-organismen enten - maar dat is best kennisintensief en daar moet je zin in hebben.

Waarom de schimmels? Omdat de goede schimmels veel functies hebben in de grond. In jouw geval telt waarschijnlijk het meest dat ze structuur in de grond brengen en de klein in een geflocculeerde staat kunnen houden - dat dus de klei-plaatjes elkaar afstoten waardoor ook weer meer lucht in de grond komt. Daarnaast zijn schimmels in de grond een prima verdedigingssysteem tegen de ziekteverwekkende schimmels. Ah - ik kan hier dagen over praten.

• Like 2

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

@donaldk, ik doe dit direct bij Elaine Ingham en het is super interessant. Ze doet de begeleiding van de studenten niet alleen maar we hebben allemaal wel de mogelijkheid om haar direct vragen te stellen. In Nederland ben ik dan direct de volgende laag ... Daarnaast zijn er natuurlijk mensen die op soortgelijke informatie hun eigen toko draaien :).

aangepast door Kruidje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...