bonnie f Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 In de siertuin staat al jaren een aalbes. Ik heb er nooit veel mee gedaan maar een week of 2 geleden heb ik een handje gedroogde koemest gegeven. Nu ontdek ik rare verkleuring in het blad. Heeft iemand een idee wat het is? Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
weknow Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Daar heb je hem weer...de jaarlijkse vraag over de bessenluis/bessenbloedluis/bloedblaarluis (of de eerste in een rij) Kortweg: Niet spuiten, eventueel zwaarst aangetaste bladeren wat wegplukken/snoeien, tuin vriendelijk maken voor meesjes, lievenheersbeestjes, sluipwespen, gaasvliegen, oorwormen enzovoort voor wat natuurlijk evenwicht en verder is er prima mee te leven en krijg je toch een behoorlijke oogst en gaan je bessenstruiken er niet dood van. Oh ja....en zeker ook niet te veel bemesten die bessen, want dan vraag je om luizen waaronder deze. Zijn al talrijke topics over. Rechtsboven zoekfunctie even gebruiken. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Veldjesgraaf Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Dat is bloedblaarluis, komt veel voor bij aalbessen. Kan duiden op kaliumgebrek.Sproeien met heermoesafteksel zou helpen. Een schepje houtas onder planten kan ook werken.En ruim baan geven aan natuurlijke bestrijders als lieveheersbeestje en oorwurmen. En de vogels niet te vergeten.Je kunt ook de ergst aangetaste bladeren plukken. Zolang niet je struik er helemaal onder zit, is er weinig reden tot paniek. Ah, iemand was mij voor....
mastert Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Ha, iemand was mij ook voor. Zag vandaag toevallig precies hetzelfde euvel bij een van mijn aalbesplanten. Bij anderen nog niet. Ben sowieso zeer ijverig aan het werk om mijn tuin zo diervriendelijk mogelijk te maken. En vanochtend wat houtas gescored. Nog een goede reden erbij. Dank u bloedluis, en de reageerders voor deze nieuwe les.
Bit Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 Zie eerdere topics over de bloedblaarluis. Gooi ik deze dicht.
Aanbevolen berichten