Ga naar inhoud

Budget-fruitboompjes Aldi

Liesje

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Sinds vandaag zijn er fruitboompjes in de aanbieding bij de Aldi: verschillende rassen van appel, peer, kers, perzik en pruim. 2 Jaar oud, ca 150 cm hoog, en kosten 3,79 per stuk ( ). Hollander als ik ben, gelijk de auto in gesprongen en 12 van die boompjes gehaald.

Voor 3,79 kun je natuurlijk ook geen wonderen verwachten, en ik twijfel nu een beetje of ze wel een succes gaan worden in mijn tuin. De kluitjes hebben zowat geen worteltjes, en op mijn land is weinig beschutting tegen de wind. Paaltjes ernaast zetten maar denk ik?

En is het eigenlijk wel een goede tijd om ze in de grond te zetten nu? Dacht dat de beste tijd begin van het najaar was...

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met budgetboompjes van discounters, wat jullie ervaringen zijn en of jullie nog tips hebben misschien. (Ze worden bij mij geplant op een stuk weiland dat ik langzamerhand in een voedselbos wil veranderen.)

Groetjes, en bedankt voor het meedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prijzen zijn lachwekkend laag en dat kan ook, omdat:

- Er alleen standaardrassen aangeboden worden (de rassen die je ook in de supermarkt ziet, wat bijzonders zit er niet bij),

- De bomen in een lagere lonenland worden opgekweekt (vaak Oost-Europa), de lokale economie steun je er helaas niet mee.

- Slordig ge"ent zijn (het gaat om massa-productie, niet om kwaliteit)

- Slordig uitgegraven zijn, waardoor het wortelstelsel ook niks meer voorstelt (kwaliteit krijg je niet voor dit geld).

Vanwege bovenstaande redenen, koop ik dit niet. Ik koop liever 1 goed boompje bij een lokale ondernemer, dan een dozijn van de Aldi. Daarnaast zoek ik ook niet de standaard soorten fruit, maar juist de bijzondere soorten. Maar ik kan mij wel voorstellen dat er genoeg mensen zijn die wel graag dit kopen, de prijs is erg aanlokkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is afwachten, nu je ze hebt zou ik ze gewoon poten, goed opletten of er geen wild blad komt, goed diep uitgraven voor je ze plant zodat ze de wortels makkelijk kunnen laten groeien. Als je geluk hebt dan komt het nog best goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aldi heeft mijn vraag doorget naar de leverancier. Deze heeft de onderstammen opgegeven.

Pruim: hoofdzakelijk Prunus myrobalan

Appel: hoofdzakelijk MM106

Peer: hoofdzakelijk Quince BA29

Zoete kers: hoofdzakelijk Prunus mahaleb

Zure kers: hoofdzakelijk Prunus mahaleb

Perzik: hoofdzakelijk Prunus persica

In zijn mail spreekt hij niet over m9.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal van deze boompjes staan. Ik moet zeggen dat ze mij tot nu toe niet tegen vallen. Van de 7 die ik er in de laatste jaren geplant heb is er slechts 1 die het niet gered heeft.

Veel oogst heb ik er nog niet van gehad maar dat de oudste staan ook pas 3 jaar. Wel iets van oogst gehad maar nog niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties allemaal . Ze staan inmiddels in de grond, met een paaltje en ik heb veel liefde gestoken in de bodem/het gat. Ik ben heel benieuwd naar de groeikracht en of ze een beetje aanslaan. Ze hebben in ieder geval allemaal een mooi plekje in de zon gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een Aalbes struikje gekocht bij de Aldi, toen snel in een 10/12 L pot opgepot, nou met die hitte deed hij helemaal niks. Die vier takjes hadden op een gegeven moment zelfs dode puntjes. Nu zit er weer een beetje groen aan. Dus we gaan het zien.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aalbes, dat is geen fruitboom hè

Mijn ervaringen met Aldi fruitboompjes:

- Elstar, 4 jaar geleden. Sloeg goed aan, droeg snel vrucht. En, belangrijk het was een Elstar

- Schone van Boskoop, 1 jaar geleden. Belachelijk kleine kluit. Sloeg toch goed en snel aan, droeg in het 1e jaar al een beetje vrucht. Die haal je er normaal voortijdig af, want het boompje moet eerst maar eens groeien. Ik heb er twee laten hangen. Gelukkig maar, want onmiskenbaar Golden Delicious. En die wilde (en wil) ik niet. Kaartje met daarop 'Schone van Boskoop' heb ik nog.

- Het zijn niet de mooiste boompjes. Takken zitten niet echt mooi verdeeld. Maar met wat goed snoeien valt er wel wat van te maken.

- Over aanslaan en groeikracht: helemaal niets te klagen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de Deen folder van deze week wel Henk;-). Aldi heeft elk jaar een rondje bomen en een rondje struiken. Ik kwam buiten en zag ook bloedblaarluis blaadjes in de mijne,waar ik hier over las. Wat voor de struikjes geldt zal ook wel voor de boompjes gelden.

Anyway als alternatief voor Aldi deze week dus zowel kiwi, kers, peer, perzik, druif, appel? en framboos, braam bij Deen voor 3,00.

deen.nl/folder pagina 32

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Tussenstand na een paar weken: ongeveer de helft staat in blad, de andere helft niet. Ondanks de inspanningen om ze regelmatig van water te voorzien vrees ik dat de droogte niet heeft geholpen. Mijn vraag is nu; bestaat de kans dat de andere boompjes ook nog gaan uitlopen? (onder de bastjes zijn ze nog wel groen) Of had dat dan al gebeurd moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag is nu; bestaat de kans dat de andere boompjes ook nog gaan uitlopen? (onder de bastjes zijn ze nog wel groen) Of had dat dan al gebeurd moeten zijn?

Dat kan allemaal nog komen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Mijn ervaring gecombineerd met familie/ vrienden; ze slaan zelden echt goed aan, het zijn vaak geen mooie bomen qua takkenplaatsing, het is niet altijd de soort die op het kaartje staat en ze dragen vaak pas na 2 of 3 jaar vrucht.

Voor een tientje meer heb je een goede boom van de kweker die meteen vrucht heeft en gegarandeerd de soort is die je wilde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk wel goede ervaringen met de aldi boompjes, snoei ze in de vorm die ik wil door de jaren heen met prima opbrengsten. Geen problemen met rassen gehad.

Daarintegen heb ik wel een heleboel ellende en uitval van dure kwekers bomen gehad..

Zal toch op een stukje geluk neerkomen denk ik

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...