Huibert Geplaatst: 29 juli 2011 Geplaatst: 29 juli 2011 ha, de opbrengst van gezaaide broccoli, andijvie etc is minimaal als ik zaai: grote plant, maar mini broccolietje. Als ik plantjes koop bij tuincentrum gaat t wel goed, maar ik vind dat minder leuk. Weet iemand wat ik fout doe? Ik heb een stadstuintje met erg weinig zon. De zaden koop ik bij de bolster: biologisch. Quote
Jooze Geplaatst: 29 juli 2011 Geplaatst: 29 juli 2011 De vraag is of je wat fout doet. Denk aan bv tomaten. Ik kan niet op tegen bv de intratuin. Die bieden eind maart al plantjes aan met de eerste rijpe tomaten. Ik kan daar niet tegen op. Ze kunnen plantjes voortrekken etc.Wast wel helpt is goed vroeg zaaien. Met goed vroeg bedoel ik vooral niet te vroeg, maar zeker niet te laat. Je geeft zo de plant de kans zo veel mogelijk oogst te leveren.Verder standaard dingen als goed bemesten (naar gelang de plant dat prettig vindt) voldoende water etc. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
lieven Geplaatst: 1 augustus 2011 Geplaatst: 1 augustus 2011 zon is energie: te weinig zon geeft te kleine opbrengst, bijgevolg Quote
Huibert Geplaatst: 1 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2011 zon is energie: te weinig zon geeft te kleine opbrengst, bijgevolg Dat weet ik maar zelfs de lulligste plantjes sla, bloemkool, broccoli ed uit de intratuin doen t wel goed in mn tuin. maar zodra ik zelf ga zaaien valt de opbrengst tegen. Zoals ik zei: superkleine broccolietjes, andijvie die klein blijft etc. en ik vraag me af hoe dat komt! Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 augustus 2011 Geplaatst: 2 augustus 2011 Omdat de planten uit de winkel een start met flink veel mest krijgen (ga ik vanuit) en precies de juiste dosering voor de plantsoort zou je misschien in die hoek moeten zoeken. Misschien dat het bij de opkweek al "mis" gaat. En misschien ook de tijd, als je in juni een grote tomaat uit de winkel zet of in juli zaait, dan heeft de plant minder tijd om volgroeid te raken..het is maar een voorbeeldje.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorg Geplaatst: 2 augustus 2011 Geplaatst: 2 augustus 2011 Misschien dat het bij de opkweek al "mis" gaat.Daar zit ik ook aan te denken: met een goede opkweek zorg je er voor dat de wortels optimaal kunnen groeien. Op tijd verspenen naar grotere potjes (of uitdunnen als je in de volle grond hebt gezaaid), alleen de sterkste plantjes overhouden en de grond niet uit laten drogen of te nat laten worden. Ik weet niet of je de plantjes die je zelf zaait eerst afhard voordat je ze plant, maar mogelijk krijgen ze daardoor even een kleine groei-schok? Quote
geedee Geplaatst: 2 augustus 2011 Geplaatst: 2 augustus 2011 zon is energie: te weinig zon geeft te kleine opbrengst, bijgevolg Dat weet ik maar zelfs de lulligste plantjes sla, bloemkool, broccoli ed uit de intratuin doen t wel goed in mn tuin. maar zodra ik zelf ga zaaien valt de opbrengst tegen. Zoals ik zei: superkleine broccolietjes, andijvie die klein blijft etc. en ik vraag me af hoe dat komt! Het kan ook zijn dat het soort zaad dat je zaait, niet hetzelfde is dan het zaad van de plantjes die je koopt.Ik heb 2 verschillende zaadjes van ijsbergsla gezaaid (Dublin en Great lakes) en deed bij beide precies hetzelfde; een geeft winkelkroppen en de ander zie je niet aan dat het ijsbergsla moet worden In de kas werden beide glazig (dat komt door weinig verluchten) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.