Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Onze olijf heeft de hele Winter onder de carport gestaan. Is een mooie dikke van wel 30 cm diameter stam.

Nu worden de blaadjes bij de stam bruin en droog, de uiteinden zijn normaal, is dit de normalne rui, wissel van blad.

Wanneer mag ik water geven? Heb in de nacht nóg wel eens wat lichte vorst.

Heb een vochtmeter en die geeft aa. Dat ik water moet geven.

Groet

Antje

Geplaatst: (aangepast)

Dan moet u dat zowiezo doen Antje, geef de boom wat water, gewoon kraanwater, misschien een beetje lauw, en zet de boom lekker in het zonnetje (als die er is) Straks in April een beetje snoeien en daarna voeding (olijfboom voeding) geven.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Onder de carport vandaan halen, gewoon in de regen die deze hele komende week voldoende valt zetten. Juist niet lekker in het zonnetje. Voordeel van de hele komende week is dat die zon er ook niet veel zal zijn. Met een week is de olijfboom voldoende aan het fellere licht gewend en zal de zon daarna niet veel kwaad meer kunnen.

Eigenlijk álle bladhoudende planten in pot, die uit hun winterbescherming komen krijgen niet zo zeer een shock van de temperatuur ofzo ( het moet natuurlijk niet opeens hard gaan vriezen ), maar krijgen een licht shock. Maanden zonder zon en dan opeens een hele dag in de zon op uw zonnigste plekje is funest.

Beter laten wennen aan het ander licht op bewolkte dagen of op een wat minder zonnige plek.

Pas voeding gaan geven al de plant echt duidelijk weer aan de groei wil gaan ergens in april inderdaad meestal.

Straks eind maart of in april, als er dan nog wat heftigere nachtvorsten komen ( lager dan -5 gr ) dan best voor zo'n nacht even wat inpakken met een laken ofzo. Overdag er weer af.

Geplaatst:

Tuurlijk. Laagje van een paar cm compost of dun laagje nieuwe potgrond is prima. Ziet er gelijk weer fris uit.

Geplaatst:

Dankjewel, lieve harms voor de reactie.

En dań elke tak snoeien?

Hoe precies in de praktijk doet u dat?

Heb ook wat takken die vorige jaar gekomen zijn, deze wił ik in zijn geheel verwijderden. Is dat niet beter om nu die takken te doen?.

Groet

Antje

Geplaatst:

Niet snoeien nu. Wacht daarmee tot de plant weer aan de groei is, dat wordt wel na half april pas.

Hoé uw boom te snoeien, moet u toch echt ook even een foto toevoegen om uw boom te zien.

Geplaatst:

Een groen deel van jouw Olijfboom is geen energie verbruiker , maar levert energie.

Het groen verdampt wel, dus kán bij te weinig vocht verdrogen in de wind. Maar hij staat nu niet meer droog he ?

Dus nogmaals : na half april eens gaan kijken wat je wilt snoeien.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

BIT, HARMS, kunnen jullie mij nóg even helpen.

Ik heb nu wat last van dit soort bladeren. Ongeveer 10-15% van heel het bladerdek.

Wat is dit winters Hades, mag ik deze weg snoeien, of nóg wachten tot half april. Volgens mij zie ik wel weer nieuwe knopjes.

Grt

Antje IMG2019032918161491181553884212.jpg

Geplaatst:

Ja, dat is winterschade; of toch een tik van wat vorst gehad of verdroging in de wind. Heel normaal: niet erg.

Zoals hierboven al meerdere malen gezegd ( leest u dit topic nog eens terug ) moet de groei er weer in zitten, voordat u kunt gaan snoeien. De groei zit er nu nog niet in. U zegt dat u al wel nieuwe knopjes ziet verschijnen. Helemaal mooi, dat betekent dat de groei er aan zit te komen. Dat duurt best nog even. Zodra er nieuwe takjes met nieuw blad te zien zijn, dan zit de groei er weer in. eerder niet. Dat zal dus ongeveer half april zijn, kan net zo goed pas eind april zijn hoor of begin mei.

Uw handen kriebelen, dat is eigenlijk wel duidelijk. Toch u zelf maar lekker inhouden en de boom voorlopig met rust laten.

Hij staat inmiddels al een paar weken in het licht he ? Kan hij naar de zon toe, inmiddels ook wel in de volle zon. En zorgen dat de kluit niet te droog is. Bij een week geen regen ook eens wat bijgieten. Niet té nat maken. Niks mesten nog.

Doet u ook eens een foto met een tak waar volgens u al iets nieuws te zien is. De boom in z'n geheel ook wel een goed idee.

Geplaatst:

Helemaal mooi, ziet er prima uit, helemaal zoals een gezonde olijf in Nederland en nu uit ziet. Paar weken wachten voordat ie lekker aan de groei gaat.

Geplaatst:

kun je doen hoor, helemaal wat je zelf wil.

Maar niet nu. straks eind april of wanneer de groei weer in de boom zit. Kortom : lekker van je boom afblijven nu.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb vandaag flink de schaar in de olijf gezet. Heb de boom weer in vorm geknipt. 45% heb ik weggehaald.

Er kwamen knopjes en blaadjes aan @Bit

Dus nu koń het!

Jammer dat het weer niet mee werkt.

Geplaatst:

Misschien even erbij vermelden waarom u preventief met koper moest spuiten ?

( ik neem aan tegen het eventueel optreden van de bladvlekkenziekte ? maja, als uw boom dát krijgt, staat de boom gewoon niet goed )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...