Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Rommert: Natuurlijk heb je gelijk..en veel pompoenen lagen op een steen, maar veel ook niet, ik heb veel planten ( 15+) en door het hoge gras kon ik niet alle vruchten zien. Vandaag ben ik versneld begonnen met oogsten nadat ik ontdekt had dat ook de grote pompoenen worden aangevreten ("vroeger" alleen de jonge vruchten...). De vruchten die nu nog op t veld liggen zijn op een steen of stuk hout geplaatst.

Folksgardens: dat ligt helemaal aan de soort. Een pompoen rijpt af als de steel houtig wordt..over het algemeen dan, er zijn ook soorten met een smalle groene steel, daar kan je het alleen aan de kleur zien.

Het is goed om de pompoen nog een week of wat buiten af te rijpen voor je hem eet, daar na zou ik aanvallen

Miquel: Nee dat hoeft niet. mijn pompoenen groeien het gras van de boomgaard in en blijven zo ook schoon, of ze gaan op een steen/dakpan/stuk hout etc.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb Butternut pompoenen. Dat is een flessenpompoen en niet al te groot maar wel heel erg lekker. Hij rankt goed maar kennelijk heb ik hem te lang in een klein potje gehad want er komen er pas nu bloemen aan en dat is beetje laat...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
Ik heb Butternut pompoenen. Dat is een flessenpompoen en niet al te groot maar wel heel erg lekker. Hij rankt goed maar kennelijk heb ik hem te lang in een klein potje gehad want er komen er pas nu bloemen aan en dat is beetje laat...

Je hebt soorten pompoenen die pas heel laat beginnen en dan vrij snel vruchten geven. terwijl de andere soorten al vruchten hebben doen deze planten het rustig aan...later in de zomer beginnen ze pas, en halen hun broertjes&zusjes weer in..er is dus hoop

Geplaatst:
Zijn die niet alvast voor halloween te bewaren? Zijn in ieder geval al uitgehold Of houden pompoenen niet zo lang?? (ik weet t niet; heb geen pompoenen alleen maar kalebassen)

En eet de kat dan niet die vergiftigde muizen? of hebben jullie geen kat?

Ja een leuke gedachte..zelfs officieel uitgeholde pompoenen staan niet langer dan twee week en dan heb je mazzel...en verder is het goed smerig...die woelrat tanden, lijfjes en poepjes in je pompoen..bah. Maar je bedoelde het natuurlijk niet serieus

De buurman zegt dat de beesten onder de grond sterven..anders zou ik echt erg tegen zijn ( dan ben ik vanbinnen toch wel) het zijn zoogdieren en geen slijmerige slakken..die kan ik ook niet vergiftigen (ook eigenbelang, ik wil gewoon geen gif in mijn tuin...)maar knip ik lekker doormidden

De muiz/ratten haat ik wel, maar dat is nog niet genoeg om ze de doodstraf te geven

Geplaatst:

Nee dat is inderdaad niet leuk... maar ik kreeg meteen toch nog een ideetje (omdat ik op je blog zag dat jij ook graag knutselt...)

Ik heb nl de nog ongedroogde kalebassen uitgehold (snijd makkelijker) en laten drogen.

977_0cbddc29a0297e974b4dd8a2667c4eb0.jpg977_ea7aac952a801540326de550189106fe.jpg

En ben er zoiets ongeveer mee van plan: (maar dan niet zo piepklein; heb ik geen geduld voor maar gewoon een gekke kerstman-knuffel of halloween-heks die eruit wil met kleine tralietjes voor of zoiets ) (Of muizen achter de tralies want voor zo'n vandalisme hebben ze eigenlijk wel een straf verdiend )

977_5a3578b4c96744ebb21cf30bfcd022be.jpg

Idee??? Misschien heb je straks een atelier vol met muizenkunstpompoenen!

Geplaatst:

Mooi kruiwagentje pompoenen!!783_fc72be7fc7eac02cbf8f1313d3dadbc7.jpg

Achterin de roze kopjes van de Jumbo Banana, dan de witgroene Sweet Dumplings, De oranje Uchi-kuri en de groene Hokkaido`s..

Verder de langwerpige vrucht van de Delicata

Geplaatst:

Zou je eigenlijk moeten kunnen "verstenen" Ziet er mooi uit!

En dus allemaal eetbaar heb ik begrepen; denk dat ik volgend jaar maar van de kalebassen afstap.

Dacht dat alleen die hele grote oranje pompoensoep gaf en de rest ook alleen voor de sier was....domme ik

Geplaatst:

Nee niet dom hoor, er is zoveel mogelijk in de tuin..

ja deze pompoentjes zijn allemaal eetbaar, ik heb maar één niet eetbare in de tuin ( met moeite) de extra long dipper..het kost me moeite daar een foto van te maken...er zit maar een vrucht aan, maar die is laaaannnnnnnggggggggggg.

De roze is favoriet, en familie van de butternut..helaas veel pompoen in een keer, daarom ook veel kleintjes die vrijwel evengoed smaken.

Geplaatst:

Nou snap ik ook waarom ik alleen die oranje grote dacht...Ik google altijd van alles en nog wat en

Google afbeeldingen op "pompoen" en "pompoenen"en je ziet overwegend die ene dikke oranje.

Maar nu heb ik,( n.a.v. jouw mooie gevulde kruiwagen), afbeeldingen gegoegelt op "pompoensoorten" en voilá een stuk wijzer!

Geplaatst:

Zijn dit die blote zaadjes?

(Het is geen onmanteling maar een ware slachting. Je ziet de messteken zitten)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Wow ik had gedacht met een manchete..het woord hiepje ken ik niet..

Ik heb nu geen tijd voor mijn Lady Godiva, moet oogsten en invriezen en heb ook nog minilogees

Ik doe het als ik terug ben voor de volgende vakantie, dat is gelukkig al snel

Geplaatst:

Ik was zo trots op mijn balkon-pompoenplanten... Helaas heeft de oppas ze volgens mij vergeten water te geven, de bladeren zijn helemaal bruin en plat...

Geplaatst:

Op het gebied van pompoensoorten ben ik een leek, maar ik zag op een veldje prachtig mooie donkergroene liggen. Maar het aanbod aan donkergroene soorten is ook erg groot in mijn zadengids en op het net. Kan iemand iets zinnigs zeggen over de pompoen (of is het wat anders?), hij heeft donker gevlekt blad. Hieronder een paar foto's van de groene pompoen, samen met een gele/oranje pompoen en de twee soorten bladeren. De lichte horen bij de gele pompoen, de donkere gevlekte bij de groene.

568_da8edbb7cd8b1d2320a73e0238dfb118.jpg568_158dc822b10bc750a53ca240f9aabd95.jpg568_fe836ebe290228fa30759c6e0ff31ceb.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Denk dat dit een 'Muscat de Provence' is, heb er net dezelfde staan, blad is inderdaad donkergroen met zilveren vlekjes. Zou nog oranje moeten kleuren.

Wauw, dan ben ik reuzebenieuwd. Ziet er wel heerlijk uit van binnen, maar ook wel weer jammer want ik vond 'em juist zo mooi omdat ie donkergroen was Wel ook een echte assepoesterpompoen die Muscat. Misschien toch overwegen voor volgend jaar....

resized_568_d3039661c119d529bd89c468ec922f40.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Denk dat dit een 'Muscat de Provence' is, heb er net dezelfde staan, blad is inderdaad donkergroen met zilveren vlekjes. Zou nog oranje moeten kleuren.

Volgens mij is het ook de Muscat de Provence...mooie plant toch.

Claudia je zou de Sweet Dumpling in de oven kunnen proberen,overgoten met een sausje van honing en boter en bekleed met plakjes pek of rauwe ham..

Geplaatst:

Oh Appelvrouw:

Snelgroeiende pompoen, die tussen de 20 en 30 cm in doorsnee wordt en 2-4 kg weegt. De huidkleur is oranjegeel met groene strepen, vlekken en stippen. (Als een landkaart verdeeld over de vrucht). Dit soort is middenlang houdbaar (3-4 maanden). Een bijzonderheid zijn de eetbare, zachte zaden (zgn. ‘blote’ zaden, waar het soort de naam Lady Godiva aan dankt).

Is de beschrijving van de kakai pompoen

Geplaatst:

Vandaag de Lady Godiva opengemaakt en de zaden eruit gehaald..

Het was een pompoen van 4,5 kilo en er zit voor 120 gram zaden in. Wat had jij ook al weer met jouw Kakai Jorieke?

( Ik vond trouwens je Kakai op de echte "oliepompoen"lijken, diegene die ze in Oosterijk kweken voor de olie...meer dan mijn Lady..)

783_81e302fcdcc20bba43fb6df7e5ac7b39.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...