Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Bij het topic welke groenten komen er volgend jaar niet meer in schreef Jasmin : Alleen nog officiële pompoenzaden. Boternoot en Muskaatpompoen gaat het dan worden. Mijn favorieten. Saai, maar waar.

Ik begrijp dat wel, want ik heb ook af en toe een jaar met vruchten waar ik niet om vraag, die te groot of te klein of te smakeloos zijn.

Ondertussen heb ik in de loop der jaren wel een soort of 20 geprobeerd waarvan er enkele steeds terug mogen komen.Daar horen bij: De groene Hokkaido, de oranje Uchi-kuri, de blue Hubbard en de Jumbo Banana..allen om hun smaak en bewaarbaarheid. De Lady Godiva voor haar zaden.

Maar het is ook jammer om steeds dezelfde soort te hebben, er zijn er immers honderden!! Kijk maar eens op de website van Jansen Dinxperlo.

De andere soorten die ik heb of heb gehad zijn: Siam, Rouge Vif d'Etampes, Musqée de Provence, Potimarron, Delicata, Sweet Dumpling, Pleine de Nice,Butternut, Moschata, Jarrahdale, trompe d`Albenga, Extra Long Dipper, Patisson oranje,wit en groen gestreept, Fictor en Solo ( beide soorten van de Uchi-Kuri),Jack O`Lantern

Ik ben benieuwd welke soorten jullie telen en om welke reden..

Hier een paar foto`s van pompoenen 2011:

Hokkaido groen, Uchi-kuri en links de verstekeling Pompoen Zonder Naam

783_ba58a54b3e675b3d6f781a462f24e440.jpg

Foto1/Voor de kleine hapjes: de Delicata:

Foto2/Sweet Dumpling kweek ik voor het eerst

Foto3/Deze komt al enkele jaren op rij terug voor zijn heerlijke smaak en goede houdbaarheid e Jumbo Banana:

1/783_0ece7bb56cbba5e8b754f838436a73d4.jpg

2/783_46b83ce18db8b81cf1e52068cf693b70.jpg

3/783_13c7623919dd0a612e1138e4f8f3de1c.jpg

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

OEH, wat een leuk topic... ben echt nieuwsgierig naar de pompoenen van iedereen. Het probleem is ook gewoon ruimtegebrek...

Anders zou ik ook helemaal losgaan met pompoenen. Ik ben helemaal verliefd op al die kleuren en grillige vormen. Ik heb nog geprobeerd om illegaal wat pompoenen uit te zetten in een gemeenteperk, maar die zijn omgemaaid, helaas...

Mijn keuze voor muskaatpompoen (makkelijk snijdbaar, zoet, diep oranje vruchtvlees) en boternoot is hun smaak en houdbaarheid. Die ken ik via mijn vroegere werk, die had ik toen uitgekozen als standaard assortiment. Voor mij (persoonlijk)dus saai om daarvoor te gaan kiezen.

De reden om dit jaar geen muskaatpompoen te zetten was de grootte. Het kunnen joekels worden, en als je ze eenmaal aansnijd, nog kort houdbaar in de koeling. Het leek me handiger om meer kleintjes te hebben, dan 1 grote pompoen. Maar het begint er op te lijken dat ik straks alleen kleine sweet dumplings zal hebben als bewaarpompoen. Al is het misschien nog wat vroeg voor die conclusie. Er groeit immers ook een onbekende donkergroene ergens bij de drie Zusters... (van zaad uit een boternoot uit de winkel).

Geplaatst:

Ziet er prachtig uit appelvrouw, het blad ook nog. Dat is hier behoorlijk aan het vergelen, beschimmelen. Maar wat doe je met zoveel pompoenen?

Geplaatst:

Muskaatpompoenen schijnen wel moeilijk af te rijpen in ons klimaat.

Verder geen idee welke soorten een aanrader zijn, eerst hadden we alleen voor de sier pompoenen..

Geplaatst:
Maar wat doe je met zoveel pompoenen?

In het najaar snij ik pompoenen met de kindertjes uit het dorp..daarvoor de jack o lantern

maar het meest gaat op aan de maaltijd: per jaar gaat er zo ` n 60 kilo in de maaltijd op, aan soep in verschillende variaties, puree, ovenschotel, beetje inmaak ( zoetzuur en/of chutney) gevulde pompoen enz enz

Geplaatst:

ik heb 2 pompoenen uit papegaaienvoer gezaaid, dat worden verrassingen, ik heb een plantje gekregen waar een uchi kuri aan lijkt te zitten, verder heb ik nog 2 zaadjes van een pompoen van de markt gezaaid, waar een soort muskaatpompoen uit moet komen, en een Lady Godiva, een naaktzadige pompoen... omdat ik pompoenpitten erg lekker vind en te lui ben om ze te pellen...

Geplaatst:
ik heb 2 pompoenen uit papegaaienvoer gezaaid, dat worden verrassingen, ik heb een plantje gekregen waar een uchi kuri aan lijkt te zitten, verder heb ik nog 2 zaadjes van een pompoen van de markt gezaaid, waar een soort muskaatpompoen uit moet komen, en een Lady Godiva, een naaktzadige pompoen... omdat ik pompoenpitten erg lekker vind en te lui ben om ze te pellen...

Ja die Lady Godiva is geweldig..ik heb hem voor het tweede jaar. Maak je foto` s van de PapagaaienPompoenen?

Geplaatst:

Welke pompoen raden jullie aan voor in de soep of maaltijden.Sierlijk mag erbij maar vooral soep en maaltijden.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:
Welke pompoen raden jullie aan voor in de soep of maaltijden.Sierlijk mag erbij maar vooral soep en maaltijden.

Inderdaad de Butternut, Uchi-kuri of Hokkaido die kan je allemaal gemakkelijk telen in nl, en geven geen grote vruchten. Super lekker, mooi en goed bewaarbaar zijn ook de Hubbard-vruchten, blauw, en later in het jaar verkleurend naar roze. De Jumbo Banana is ook erg goed van smaak, weinig pitten zoals de butternut, maar je hebt grotere vruchten..die kan je aangesneden ook gemakkelijk een week of langer bewaren..

Geplaatst:
OEH, wat een leuk topic... ben echt nieuwsgierig naar de pompoenen van iedereen. Het probleem is ook gewoon ruimtegebrek...

Anders zou ik ook helemaal losgaan met pompoenen. Ik ben helemaal verliefd op al die kleuren en grillige vormen. Ik heb nog geprobeerd om illegaal wat pompoenen uit te zetten in een gemeenteperk, maar die zijn omgemaaid, helaas...

Mijn keuze voor muskaatpompoen (makkelijk snijdbaar, zoet, diep oranje vruchtvlees) en boternoot is hun smaak en houdbaarheid. Die ken ik via mijn vroegere werk, die had ik toen uitgekozen als standaard assortiment. Voor mij (persoonlijk)dus saai om daarvoor te gaan kiezen.

De reden om dit jaar geen muskaatpompoen te zetten was de grootte. Het kunnen joekels worden, en als je ze eenmaal aansnijd, nog kort houdbaar in de koeling. Het leek me handiger om meer kleintjes te hebben, dan 1 grote pompoen. Maar het begint er op te lijken dat ik straks alleen kleine sweet dumplings zal hebben als bewaarpompoen. Al is het misschien nog wat vroeg voor die conclusie. Er groeit immers ook een onbekende donkergroene ergens bij de drie Zusters... (van zaad uit een boternoot uit de winkel).

Dat ruimtegebrek...kun je dat niet oplossen door ze in de hoogte te laten groeien? Zo?:

977_4861295e4511df9f0c346ef0212b29c2.jpg

Geplaatst:
@Appelvrouw: Ja!

Ik zou het leuk vinden daar een foto van te zien. Ook van andere pompoensoorten, graag (juist) ook van de niet volgroeide vrucht.

Geplaatst:

Jorieke, die Kakai lijkt verdomd veel op de Lady Godiva...kunnen we later nog zaden vergelijken, en hoeveelheid, kijken welke van de twee het beste geeft....

Geplaatst:

Ik heb geen idee welke pompoenen ik heb. Ik heb een tijdje terug 3 plantjes gekregen van iemand en er zitten nu veel knoppen in en meerdere bloemen... we zullen wel zien wat het wordt!

Nu hoorde ik alleen iets over vrouwtjes en mannetjes bloemen en aangezien er op mijn balkon (helaas- geen moestuin nee) niet veel bijtjes komen, moet ik me dan nog zorgen maken over bevruchting? Hoe doen jullie dat?

Geplaatst:
Je kunt proberen met een wattenstaafje de bijen te imiteren

Maar ja, dan moet ik wel de mannetjes van de vrouwtjes kunnen onderscheiden

Geplaatst:

Oh, maar dat is een eitje.

De vrouwtjes hebbben duidelijk (vanaf het begin, als ze nog ieniemienie zijn) de aanzet van een vrucht vlak voor de bloem. Dat zie je meteen. Mannetjes hebben dat niet, die krijgen ook vaak een lange (dunne) steel.

Als je het ziet weet je het.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
Ik heb die oranje uchi dinges. (kan het nu even niet opzoeken) die gaan als een trein.

Uchi-Kuri bedoel je Bonnie . Die groeit inderdaad heel goed en de vruchten zijn niet al te groot. Toch wel een kilo of zo. Zeker een van de lekkerste! De Delicata geeft nog kleinere vruchten, misschien 500 gram of minder..minder houdbaar wel erg mooi om te zien en lekker, handig om te vullen. Sweet Dumpling is ook klein, maar van de smaak weet ik (nog) niets. En dan de groene Hokkaido, groeit ook erg goed!

Geplaatst:
Je kunt proberen met een wattenstaafje de bijen te imiteren

Maar ja, dan moet ik wel de mannetjes van de vrouwtjes kunnen onderscheiden

Eergister enthousiast met een wattenstaafje heen en weer gelopen, alle planten onderzocht, maar nee hoor... De dames lieten het mooi afweten.

En gister waren ze ineens daar: 2 knopjes met een bolletje! Ik denk dat eentje in ieder geval morgen gaat bloeien. Ik ben na jullie foto's toch wel echt benieuwd wat eruit gaat komen...

Grappig om te zien trouwens dat mijn plant op het noord-balkon het zoveel beter doet als de plant die op het andere balkon staat. Iets minder zon, maar ook iets meer beschut vindt de plant blijkbaar wel fijn.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn pompoenen worden nu serieus aangevallen door de woelmuizen en woelratten..niet leuk meer..meerdere pompoenen die er goed uitzien blijken van onder een gat te hebben, alwaar het geboefte zich naar binnen "wandeld"..ongezien door buizerd, vos en kat houden ze een feestmaaltijd met mijn pompoentjes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...