TomP Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Hey, oogst van de appelwortel vorig seizoen viel tegen, weinig en dan ook nog relatief kleine knollen, wel lekker.Tegen beter weten in 2 planten laten staan in de tuin.Allebei afgedekt met een laag compost, een hoop stro en bladeren en opnieuw compost. Vandaag de planten boven gehaald en blijkt dat ze wonder boven wonder nog leven ... natuurlijk ook geen antarctische winter gehad maar toch ...Enkele knollen nog kunnen verorberen, lekker stevig vruchtvlees, héél fris (zal wel aan de temperaturen liggen) en nog steeds lekker, klein deel binnen gelegd om binnen enkele dagen van te eten. Je ziet duidelijk groeipunten zitten in de 2 resterende planten dus leven zit er wel in.Hoe pak ik het nu verder aan?? Moestuin ben ik momenteel aan het opkuisen en Grelinetten ed + momenteel gewoon te koud denk ik om simpelweg terug in de volle grond te stoppen.In ruime pot dan maar met mengeling potgrond/tuinaarde/compost?Kan ik ook de kleinere knollen van de 'hoofdplant' verwijderen en opnieuw planten? De planten voor de 1/2 of 3/4 of helemaal onder de aarde stoppen? Lees verschillende dingen dus graag jullie inzichten. Thanks,Groeten, Quote
Mellie Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Wow wat ben jij een mazzelaar zeg! Ik zou ze in zand bewaren totdat je ze in mei tevoorschijn gaat halen of je kunt ze nu binnen oppotten, maar dan heb je aardig wat ruimte nodig vrees ik. Quote
TomP Geplaatst: 26 februari 2019 Auteur Geplaatst: 26 februari 2019 Dag Mellie, bedankt voor je antwoord!Ja mazzelaar maar daar ben ik nu eens niet kwaad voor ...Plaats is geen probleem, heb ze dus opgepot in een ruime pot (15L) met mengeling potgrond/compost/tuingrond.Staan nu binnen in de veranda lekker warm - geen idee of dit ok is - en zonnig achter het glas. Quote
koolrabi Geplaatst: 27 februari 2019 Geplaatst: 27 februari 2019 Ik zou denken de rode broedknolletjes in april in een pot stoppen en in de kas laten uitlopen. Geen kas? Dan wat later planten misschien. Het duurt wel even voordat ze gaan groeien. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Erny Geplaatst: 1 maart 2019 Geplaatst: 1 maart 2019 Vind wel dat er maar kleine eetknollen aanzitten... Je kan van één zo'n plant veel meer oogst afhalen. De rode bolletjes zijn de broedbolletjes, vandaaruit groeien dus de nieuwe planten. Zelf ga ik ze binnenkort ook in potten met aarde stoppen. Ik probeer ze wel koel, licht en vorstvrij te houden . Anders zijn ze veel te groot tegen de tijd dat ze de volle grond in kunnen. Dus misschien is die veranda wel wat té warm voor ze? Quote
TomP Geplaatst: 3 maart 2019 Auteur Geplaatst: 3 maart 2019 Ja kleine knollen en ook weinig. Wel een aantal dat groot genoeg was, ondertussen allemaal op. Was echt een tegenvaller, van de in totaal 6 planten amper 2 kg kunnen oogsten, bovengronds zag het er nochtans veelbelovend uit, mooie sterke planten. Bon, dit jaar beter hopelijk. Veranda te warm, ok, zet de potten dan in de garage, temperatuur daar is vrij stabiel tussen 12 en 15 graden Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.