Fruittuin17 Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Hoi ik ben erg aan het klooien met hoe ik de kiwibessen wil laten groeien. De professionele constructie met draden vind ik lelijk en houtwerk is soms lastig vanwege dat vriend niet handig is.Hoe hebben jullie je kiwibessen en druiven staan behalve pergola/rozenboog? Want dat wordt het sowieso niet.Foto's?Ik had zelf nog bedacht dat ik ze misschien in driehoeksformatie naar elkaar toe kon laten groeien zodat ze elkaar overeind houden. Heeft iemand daar een mening over? Gaat dat werken? Eerste jaren ondersteunen met bamboestokken oid en later als die weggerot zijn leunen de planten tegen elkaar Quote
harms1 Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Zoiets? https://www.google.nl/search?q=kiwibes+aanbinden&tbm=isch&ved=2ahUKEwie9bCEzMXgAhVUMVAKHV81B0UQ2-cCegQIABAC&oq=kiwibes+aanbind&gs_l=mobile-gws-wiz-img.1.0.30i10.1596419.1602422..1608875...0.0..0.160.1432.4j9......0....1.........35i39j0j0i24.8vWfzDjs5gI&ei=tM5qXJ7LCNTiwALf6pyoBA&bih=695&biw=412&prmd=ismvn&hl=nl#imgrc=yMUlK8ibvzybSM Quote
Mikki Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Ik heb hem bij mijn rozenboog staan en aan de andere kant de groenblijvende reukerwt, ik kijk dit jaar hoe het zich ontwikkeld. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 18 februari 2019 Auteur Geplaatst: 18 februari 2019 Zoiets? https://www.google.nl/search?q=kiwibes+aanbinden&tbm=isch&ved=2ahUKEwie9bCEzMXgAhVUMVAKHV81B0UQ2-cCegQIABAC&oq=kiwibes+aanbind&gs_l=mobile-gws-wiz-img.1.0.30i10.1596419.1602422..1608875...0.0..0.160.1432.4j9......0....1.........35i39j0j0i24.8vWfzDjs5gI&ei=tM5qXJ7LCNTiwALf6pyoBA&bih=695&biw=412&prmd=ismvn&hl=nl#imgrc=yMUlK8ibvzybSMJa dat vind ik dus lelijk. Zou graag manieren vinden om ze ofwel als een soort "boompje" individueel neer te zetten, of ze bijv lager houden net als een framboos of braam, of nog andere ideeën. Gewoon dat ik even weet wat er allemaal mogelijk is. Heb ze ook wel 20m de lucht in zien gaan, dat is bijvoorbeeld weer niet de bedoeling Quote
harms1 Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Misschien wat Mikki zegt...een rozenboog? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 18 februari 2019 Auteur Geplaatst: 18 februari 2019 Hmm ja is ook niet helemaal wat ik zoek.. ik zat meer te denken aan echt alternatieve manieren.Googlend kwam ik terecht bij de zoekterm "dragon fruit trellis" en dan vind je dus echt manieren om 1 individuele plant te ondersteunen. Ofwel met een autoband (lelijk) ofwel met een houten vierkant op de paal en dat laatste vind ik dus weer wél mooi. Ook zag ik er eentje met betongaas, ook best oké Er zijn vast mensen met meer manieren van kiwibessen telen. Gewoon laten woekeren op een hoopje rotzooi, over een dak laten klimmen, in een boom laten klimmen, laag houden, bonsai van proberen te maken, weet ik veel. Kom maar door! Ben gewoon benieuwd hoe anderen het doen en hoe dat eruit ziet. Liefst dus alternatief, niet die met professionele ijzeren constructie met draden Quote
AshaiRey Geplaatst: 19 februari 2019 Geplaatst: 19 februari 2019 De enige conclusie waar ik op kom is dat je het idee om een kiwibes neer te zetten maar helemaal moet laten varen.De plant groeit nu eenmaal zo. Het is een klimmer die ondersteuning nodig heeft. Zelfs na jaren kan hij zichzelf nog net overeind houden door de massa ranken die hij maakt. En hij maakt zonder veel problemen hangende ranken die +2 meter lang worden. Doe je daar niets aan dan krult hij overal omheen en wurgt andere planten. Dit maakt dat je opties erg beperkt zijn. Quote Groetjes,Bram
Fruittuin17 Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Geplaatst: 19 februari 2019 Ik zei toch niet dat ik hem niet ga ondersteunen? Heb net allemaal foto's neergezet van ondersteuning en ik ga het plan van de kiwibessen zeker niet laten varen. Wil alleen kijken wat er nog meer kan behalve zo'n standaard T constructie. Heb ze ook als klimop in een bos gezien, dan gaan ze als een malle. Er kan van alles. Ik hou niet van zonder nadenken de standaard manier kiezen, enkel omdat iedereen het zo doet. Ik onderzoek graag wat er nog meer kan Quote
Bertus Geplaatst: 19 februari 2019 Geplaatst: 19 februari 2019 @fruittuin, je staat niet erg open voor de adviezen van de collega forumleden. Als er een geweldig alternatief buiten de wat jij noemt "standaard" zou zijn dan had je dat al lang op internet gevonden.In een driehoek zetten om elkaar te steunen wordt een onbeheersbare kluwen van kiwibestakken en uitlopers. Je moet een balans kunnen vinden in flink snoeien en vruchthout houden en daar heb je een toegankelijk open systeem voor nodig.Zoals hierboven al genoemd .... o.a. gaaswerk, pergola, rozenboog en de professionele T-constructie. Zelf heb ik een zgn berceau (loofboog) met op de kopse kant een paar klimrozen en verder 2 kiwi's m+v en 4 kiwibessen 1m+3v.Een prieel zou daar een variant op kunnen zijn...... b.v. https://www.rozenbogen.nl/prielen/Enhttps://www.rozenbogen.nl/berceaus/ Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Geplaatst: 19 februari 2019 Jawel hoor alleen ik vind niet alles leuk.. daarom valt rozenboog af en neem ik het advies om dan maar geen kiwibessen te telen ook niet helemaal voor zoete koek.Maar dat wat jij stuurde is eigenlijk best wel leuk.. met name een prieel zou wel kunnen in de buurt van het huis. Die tunnel is ook wel heel tof maar dat wordt denk weer te opvallend in een open boomgaard. Ben wel benieuwd wat t kost zo'n prieelEn ik vroeg me ook af wat er mis is met mijn foto's.. het biedt toch steun en de plant groeit zowat hetzelfde als wanneer je met draden teelt, alleen niet twee kanten op maar alle kanten op. De breedte van het gaas/de autoband/het vierkant kun je zelf kiezen. Dan wordt het een soort treurboompje. Waarom zou dat niet kunnen? Ik zie verder geen enkel verschil met die dradenteelt Quote
simonvb Geplaatst: 19 februari 2019 Geplaatst: 19 februari 2019 De foto met het betongaas zal wel lukken. Bij de andere foto's weet ik niet of er niet te weinig plaats is voor de struik, éénmaal aangeslagen zijn het sterke groeiers en snoei je allles terug heb je ook maar weinig oogst. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Geplaatst: 19 februari 2019 Ja dat zou zonde zijn.Dit bijvoorbeeld is ook wel een makkelijke goedkope oplossing maar ik vraag me af of het goed sterk is voor een zware plant over 10 jaar. https://www.vidaxl.nl/e/8718475850359/vidaxl-tuinboog-240-cm-2-st En heb liever geen rozenbogen omdat het zo opvallend is in de boomgaard. Maar deze is wel heel slank en weinig opvallend Quote
AshaiRey Geplaatst: 20 februari 2019 Geplaatst: 20 februari 2019 Zodra een rank maar iets raakt gaat hij daar omheen groeien en dat gaat snel en zit strak. Ben je te laat dan is het verhard en moet je snoeien. Dus ben je bereid om zomers 2x per week de hele plant na te lopen, te ontwarren, weg te leiden en die ranken ook vast te zetten dan kan je zeker een kiwibes zo laten groeien zoals jij mooi vind. Quote Groetjes,Bram
Fruittuin17 Geplaatst: 20 februari 2019 Auteur Geplaatst: 20 februari 2019 Ik ga elke dag wel een rondje door de boomgaard. Onkruid trekken en later natuurlijk fruit plukken ook. Dus wat dat betreft is het wel haalbaar. Een hek met betongaas ofzo mag ook maar dan mag het niet te hoog worden, alleen breed. Dus dat wordt misschien dan lastig. Die rozenbogen van vidaXL kan ik ook nog mee leven, maar weet niet of dat wel kan qua (gebrek aan?) stevigheid. Prijstechnisch prima oplossing in ieder geval en ze zijn onopvallend Quote
Bertus Geplaatst: 20 februari 2019 Geplaatst: 20 februari 2019 Dat ding van vidaxl heb ik ook overwogen toen ik me aan het oriënteren was 'n jaar of 5 terug.Kijk maar eens bij de reviews bij bol.com dan ben je zo genezen Wat je ook kiest .... door het "struikgewas" er overheen moet je wel kiezen voor iets wat niet wegrot/-roest in 10 jaar tijd.Mijn berceau (op wens/maat gemaakt) is gegalvaniseerd en heeft een poedercoating, kost een smak maar is na 5 jaar nog als nieuw en onderhoudsvrij. Altijd lastig .... afwegen ontwerp ...kosten ... duurzaamheid. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 20 februari 2019 Auteur Geplaatst: 20 februari 2019 Wat waren de kosten dan als ik het vragen mag? Ben niet te beroerd om iets uit te even maar er zijn grenzen haha. Mag ook via pb Quote
roeier Geplaatst: 20 februari 2019 Geplaatst: 20 februari 2019 Als je op de Engelstalige term 'arbor' googled, en dan specifiek om afbeeldingen vraagt, krijg je wel heel veel mooie dingen te zien, vind ik.Niet simpel te realiseren dingen, maar gezien je om inspiratie vroeg...Voor de beste oplossingen lijkt wel handigheid of geld nodig. Quote
AshaiRey Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 Een hek met betongaas ofzo mag ook maar dan mag het niet te hoog worden, alleen breed. Dus dat wordt misschien dan lastig. Een hek van betongaas (1m80 x 1m80) is ook prima te doen ja.Je heb dan 3 palen en 2 stukken gaas nodig om de plant een beetje de ruimte te geven. Is niet te hoog, redelijk transparant en staat dus niet zo in het zicht en zou best wel kunnen in een boomgaard. Hiertegen kan je dan 2 of max 3 etages maken. Quote Groetjes,Bram
Bertus Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 Als je gaat telen tegen verticaal betongaas dan zijn bijgevoegde video's wellicht leerzaam.Iedere kiwibes-hobbyist komt wel eens op een punt dat ie voor het enorme kiwibes-struikgewas staat en denkt .... wat nu?Tevens (was voor mij althans) een lawaaierige maar duidelijke video (Duits) over de snoei van kiwi.Beide video's laten zien dat er fors gesnoeid wordt...... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.