Ga naar inhoud

Varenrouwmug... help

Mellie

Aanbevolen berichten

Misschien dat het toeoegen van springspinnetjes wel het best helpt. Dan wel eerst de plakdinges weghalen.

(dat viel mij dus op toen ik vanmiddag peperzaailingen aan het verplanten was. Ik had in het begin een beetje rouwvarenmugjes, maar later nauwelijks)

IMG_20230325_144621_8~3.jpg

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...
Op 25-3-2023 om 18:07, woldistel zei:

springspinnetjes wel het best

O, is het dát?!!

Bij mij zijn de mugjes in de douche opeens helemaal weg en daar springt sinds kort inderdaad weer een springspin rond!

Dat zou mooi zijn, die zie ik hier wel meer 😊

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat we ondanks alle vangplaten helemaal gek worden van alle vliegjes, heb ik zojuist alle planten naar buiten gezet. Het is niet warm, en het waait stevig, dus wie het niet overleeft heeft pech. Ik ga eerst eens alle aarde laten uitdrogen, hopen dat het helpt. Het is super irritant en ik tel nu de dagen af tot de ijsheiligen. Grrr. 

PXL_20230425_142306754.thumb.jpg.9b9abde8101a0fdb03ba07073313a440.jpg

aangepast door Arja
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze de nachtvorst overleefd of heb je ze even binnengehaald?

En welke potgrond gebruik jij? Dat moet wel haast de oorzaak zijn van zo'n grote uitbraak 🤔

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal de bakken 's nachts naar binnen. 

Ik heb in de afgelopen weken diverse restanten opgemaakt. De Fleurella is heel turf-achtig :( en een ander merk was heel plakkerig en klei-achtig. Die laatste was vermoedelijk de oorzaak van de uitbraak, maar zeker weten doe ik het niet.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook.

Ik heb ook Fleurella, maar nauwelijks beesjes.

Ik wil toch wel graag de naam van die andere potgrond: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde net een restant potgrond nat maken met de sproeier en was al aan het woelen met de handen door de grond, om het water te verdelen. Het restant zat met de originele verpakking en al in een doorzichtige plastic afvalzak. Daar zag ik ineens vliegjes in de buitenste zak - en heb direct de zak dichtgebonden.

va1.jpg

Het is potgrond met keurmerk, maar de zak was al een tijdje open en ik vermoed / veronderstel dat de vliegjes er in zijn gekropen na het openen, hebben hun eitjes gelegd en vliegen weer uit. Hoe dan ook, wat kan ik doen met de zak met potgrond? Ik wil het wel gewoon gaan gebruiken, maar gelukkig ben ik nog niet begonnen met oppotten van zaailingen. Zou het plaatsen in de magnetron voor een minuutje of zo de boel zo verhitten dat eitjes en vliegjes dood gaan? Of is er een andere manier?

Geen zin/tijd om een antwoord af te wachten de daad bij het woord gevoegd. :)

va2.jpg

Vervolgens kon ik de grond af laten koelen en verder gaan met verspenen. :wave:

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit topic werd springspinnen genoemd. Die zie ik nu met heel andere ogen en ze zijn welkom in de tuin. Geen spinnenwebben meer weghalen, mooi laten zitten.

Verder probeer ik de huismussen weer te lokken, die zijn ook gek op kleine vliegen.

@Lia56, heb ik ook, in de hele tuin zitten ze eigenlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet mijn eerdere woorden intrekken, want ik ben dit jaar in ieder geval twee zaailingen verloren aan de rouwmugjes. Net nog een pompoen. Het boogje kwam boven de grond, maar de kiemblaadjes bleken te zijn opgegeten door een krioelen van kleine larven. Het is dit jaar erger doordat ik een kamerplant heb. In de open zak potgrond waren ze ook al snel te vinden en ik had die dus moeten steriliseren maar dat heb ik niet gedaan.  Volgend jaar ga ik meer maatregelen treffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 8 maanden later ...

Dit topic krijgt een schop 2024 in. Ik heb de hele winter wel een klein beetje last van RVM vooral bij de twee pepers en tomatenboom die ik wil overhouden en een beetje bij de kamerplanten. Iedere morgen de planten even bewegen, optillen en eventuele vliegjes pletten was voor mij genoeg. Nu kreeg ik van een lieve vriendin een amaryllis bol, al geplant. Daar krioelt het ervan zag ik gisteren. Ze lijken ook wat groter( de Amaryllis staat in de woonkamer, de andere planten koeler) en sneller dan die in de koudere ruimtes deze RVM. Waarschijnlijk een Gooise variant? 
Enfin ik heb het hele topic doorgelezen. Ik moet wel wat doen denk ik. Diatomeeën aarde heb ik wel maar wil ik niet op mijn potten hebben liggen.

@speets hoe is het verder afgelopen met de knoflook thee? 

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-4-2022 om 16:31, speets zei:

en dat gaat best goed, al moet ik het denk ik wel een tijd volhouden.

En dat volhouden is erbij ingeschoten. Omdat ik er niet veel last meer van heb. Mede door de diatomeeënaarde en die plakstrips.

Het is wel zo dat je hele kamer de eerste tijd naar rauwe knoflook stinkt als je water hebt gegeven ;-)

Ik heb trouwens intussen verschillende soorten mugjes, verschillende groottes, dus ik kan me voorstellen dat je ook verschillende maten larven hebt.

• Like 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich als je veel plantjes binnenshuis gebruikt, ga je er ooit mee te maken hebben. Er vanaf geraken is naar mijn inziens een utopie. 

Je brengt het sowieso binnen met potgrond en aangezien er nu een grotere recycling groencompost in zit is de kans nog groter. 

Op 1 of andere manier de aarde bovenaan droog houden in combinatie met wat gele afvangplaatjes, lijkt deels  te werken.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal ze meestal ook lokaal of soms  bij  biogroei of bij een zadenshop die ze aanbiedt ter aanvulling van een bestelling (om geen verzendkosten te hebben ) , die bij Welkoop zijn wel  goedkoper.  Het verhitten heb ik ook al geprobeerd en dat lukt inderdaad, het helpt zeker zaailingen in het begin, maar als je bv er  100 moet verpotten is dat niet meer doenbaar en je mag niks anders binnenbrengen/hebben waar ook mugjes inzitten. Ook de aaltjes al geprobeerd, en die werken ook goed als je het echt niet meer onder controle kan houden of plantjes wil redden, maar weeral, er overleven er altijd wel een  paar of komen weer binnen via een andere weg en vervolgens begint het opnieuw en ze zijn prijzig.  Dus hier blijft het nu bij de plaatjes in combinatie met onderaan watergeven tenzij het anders echt niet meer kan, gelukkig blijft het hier bij enkele vliegjes en geen beschadiging aan de plantjes en kunnen ze normaal buiten op het moment het te erg zou worden.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, redzebra zei:

Chinese Temu goed is voor onze lokale handelaars

Om nog maar niet te spreken van de impact op het milieu van het vervoerende schip. En nog enkele andere redenen om niet in China te willen kopen.
 Maar ik wil hier niet over preken, voor mezelf is dat belangrijk, maar ieder moet dat voor zich weten.

Het maakt het er niet gemakkelijker op boodschappen te doen, het valt niet mee zoiets te kopen dat niet uit China komt.

Enfin weer on topic ik ga nu voor de droge aarde, en het bestrooien van de bovenkant vd plant met kaneelpoeder 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...