Ga naar inhoud

Varenrouwmug... help

Mellie

Aanbevolen berichten

Op 19-1-2024 om 21:40, appelvrouw zei:

bestrooien van de bovenkant vd plant met kaneelpoeder 

Kun je al iets zeggen over het resultaat?

Ik heb donderdag knoflookthee gemaakt (een bol in een flinke kop water even aan de kook in de mag, afkoelen, filteren en sproeien).

Het effect is spectaculair! Er vliegt er af en toe nog een langs, maar ik heb alleen de planten behandeld die niet (mogen) uitdrogen. Aanrader!

Edit: na ruim een week stinkt de oplossing intussen zo hard dat ik er zelf bijna van op de loop ga 🤮

Dus niet teveel tegelijk klaarmaken. Maar het helpt wel.

aangepast door speets
Aanvulling
  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 11 maanden later ...

Jeetje wat een eyeopener is dit! Dank @Jorieke123! Lees net het topic over de rvm door het linkje dat Jorieke plaatste. Ik gebruik onderstaande potjes veel voor mijn zaailingen in een opvolgend stadium, altijd zitten pielen met die gele vliegenvangers door ze met de pijl in de aarde te steken: dan vallen ze dus vaak om op de tere plantjes. Gewoon het plantenlabel-gat gebruiken! 

Foto van Jorieke feb 2019:

IMG_0956.jpeg

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mierenpoeder werkt ook. Niet zo natuurvriendelijk. Maar het zijn inderdaad rotvliegjes en lastig vanaf te komen.

(Grond droog houden, helpt ook heel goed, moet dat wel kunnen met de planten die je hebt.)

• Like 2

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaneel poeder houden ze niet zo van maar ik zie wel van alles vliegen nog.

Ik gebruik dit wel eens, maar om het effectief te laten zijn, heb je echt een flinke laag nodig. De grond ziet dan bruin van de kaneel en dan werkt het wel. Maar dat is een boel kaneel.
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij AH kost kaneelpoeder 4 × zoveel als bij Aldi...

Ikzelf vond dat zolang je aan het strooien bent, mieren en rouwmuggen uit de buurt blijven. In mijn achtertuintje zou ik enkele kilo's kaneelpoeder nodig hebben denk ik. Na een paar dagen is de lucht eraf en lijkt het of ze het nog lusten ook.

Bij mijn binnenplanten en in de kas kan ik dingen combineren. Kaneelpoeder, én wit zand erover, én vangstripjes. Die laatst heb ik gisteren in gebruik genomen. Er zitten nu al tientallen rouwmuggen zich dood te vervelen. :smile:

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Mellie zei:

om het effectief te laten zijn, heb je echt een flinke laag nodig. De grond ziet dan bruin van de kaneel en dan werkt het wel. Maar dat is een boel kaneel.

Dat klopt. Ik gebruik dit ook, en ik gebruik Ceylon kaneel. Ik heb het idee dat dat een stuk beter werkt dan de Casia kaneel die gangbaarder is in de supermarkt. Wij kopen de Ceylon kaneel bij de Notenshop - geen aandelen - daar is een grote hoeveelheid heel betaalbaar. Dan doet het ook niet zo’n pijn als je er veel van gebruikt om mugjes te bestrijden. Werkt ook goed tegen schimmels trouwens. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de tips voor potplanten is bovenop fijn zand strooien (met of zonder kaneelpoeder) en onderaan water geven.

Nou dat helpt dus mooi niet.

Een week geleden voor het laatst een klein beetje water op de schotel van pot met sanseveria gegoten.

Eergisteren begonnen met gele vangplaatjes bij het Kruidvat, bij de planten te zetten.

Nu al tientallen vliegjes, maar deze komen niet boven uit de pot, maar onder uit de luchtgaten bij de schotel.

Dat merkte ik op toen ik even de pot heen en weer deed, er kwamen direct mugjes onder uit de pot vliegen.

Nu heb ik de pot van onderen schoongemaakt, de schotel ook, en ook op de schotel zand gestrooid, brekerzand, dat laat de lucht nog door.

Hopelijk hebben ze nu minder zin om onder in de potten te kruipen.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, HuubvG zei:

Dat merkte ik op toen ik even de pot heen en weer deed, er kwamen direct mugjes onder uit de pot vliegen.

Zand werkt wel degelijk, Huub. Voldoende dikke laag en inderdaad ook aan de onderkant. Het roeit de mugjes niet uit, maar ontmoedigt ze wel door minder geschikt ruimte voor voortplanting te bieden. 

Wat ook helpt voor kamerplanten is hydroponisch groeien, dus in water zonder grond/organisch materiaal.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...