Ga naar inhoud

Druivelaar onder terrasoverkapping, hoe groot de druivelaar

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Yep. Dit is mijn eerste topic. Ik ga me zeker nog voorstellen, maar heb eerst een vraag.

Ik heb een aluminium terrasoverkapping van 3 x 6 meter, met heldere dubbelwandige polycarbonaat platen. 85% doorlatend, heb ik begrepen.

De zijkanten zijn voor nog ongeveer een meter open. Mijn tuin is op het zuid-oosten. In de zomer staat de zon precies om drie uur haaks op de tuin.

Nu wil ik onder en langs de overkapping een druivelaar laten groeien. Lijkt me mooi en ik zit, over een jaar of 5 , in de schaduw.

Ik heb een witte Bianca. Verkeerd begrepen, dus die is nu 3 ogen hoog en gaat wéér uitlopen op de eerste tak en een rode Vanessa. Deze gaat straks uitlopen op de tweede tak.

Nu wil ik vanaf de zij staanders de druivelaars laten groeien.

1 stam van 2,5 meter, met uiteindelijk een gestel van 23 meter: 2 meter richting de tuin, 3 meter langs de overkapping richting de andere kant, 3 x 3 meter boven elkaar richting het huis (langs de open zijkant) en vanaf die bovenste nog 3 x 3 meter onder de overkapping, richting het midden. De andere doet dat dus vanaf de andere kant.

Kunnen jullie het nog volgen?

Is dat te doen voor de druivelaar of kan ik beter met drie planten de overkapping laten begroeien. Dan komt er nog een blauwe op de middelste staander en wordt het gestel per plant ongeveer 11 - 13 meter.

Ik weet ook niet of het te doen is wat ik wil. Het is slechts een idee.

Desgewenst kan ik proberen er een tekening van te maken.

De polycarbonaat lijkt me het probleem niet?

De zonstand lijkt me ook niet?

Grt Ineke

Hier de foto's van de overkapping. De druivelaars staan aan de zij palen.

IMG025493431550162101.JPG

IMG025584341550162102.JPG

Groet, Ineke

Geplaatst:

Als ik zo alle snoei-topics lees, wil ik wel erg veel gesteltakken, denk ik.

Dit is mijn idee.

Met drie druivelaars worden de voorste gesteltakken 1,5 meter.

IMG026028861550178135.JPG

Groet, Ineke

Geplaatst: (aangepast)

Onder die overkapping laten groeien wordt moeilijk, zo niet onmogelijk....een druif wilt graag ergens over heen groeien.

Richting de muur van het huis zou kunnen Inekje....dan dient u (ijzer) draden de spannen waar de druif op kan steunen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Het lijkt mij moeilijk...maar misschien dat iemand.anders het anders ziet? Wat betreft het aantal gesteltakken zijn er geen beperkingen....zolang er tussen de takken onderling maar voldoende ruimte zit.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie Harms.

Het gaat zeker lukken. Ik ben niet voor één gat te vangen

Desnoods maak ik er een geraamte van hardhouten latten onder. De polycarbonaatplaten zullen het probleem niet zijn. Het is daar goed zonnig en warm onder.

Dit jaar hoef ik me daar nog geen zorgen over te maken.

Ik ben eerder benieuwd naar wat de druif zelf aankan, qua grootte.

Groet, Ineke

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...