henkg Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Meekrap werd voornamelijk hier (Zeeland) geteeld, om de kleurstof.Het hele verhaal van die vroegere teelt komt later wel.Voor nu: ik heb een contact, waar ik wat op te kweken wortelstukjes kan verkrijgen. De bedoeling is om daar uiteindelijk (na een jaar of twee) een paar witte T-shirts mee te verven, tot rood-achtig. Gewoon, omdat het kan, en als een soort hommage aan mijn omgeving.Wordt vervolgd ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Leuk Henk, Hier wordt ook veel geverfd met kleurstoffen uit de tuin.Ik zal maar niet vertellen dat jij dit gaat doen. Quote De moestuin van Patrijs
annaelizabeth Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 jah! graag, doen. Ik heb daar lang geleden wol prachtig vermiljoen mee geverfd. Trui voor kind mee gebreid met vlinder van wol geverfd met berkenblad, super.Sommige dingen kunnen blijven. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Rubia tinctorum. Ik heb het zakje zaad hier nog liggen, vorig jaar gezaaid maar er kwam niks op. Ik hoop dat jij met je stukjes meer geluk hebt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 7 februari 2019 Geplaatst: 7 februari 2019 Leuk! Ik ben benieuwd. Ik heb nog zaden liggen van de indigo (blauw) waar ik dit jaar ook een hoekje mee wil maken. Ook gewoon omdat het kan, en om wol of stof mee te verven. Quote
Amarinde Geplaatst: 7 februari 2019 Geplaatst: 7 februari 2019 Super interessant, ik ga je volgen! Het verven met plantaardige stoffen wordt ook veel in de re-enactment wereld gedaan. Ik heb nu geen tuin, maar later wordt er absoluut een hoekje ingericht op verven. compleet met vuurpit waar een pot boven kan hangen om in de buitenlucht (voornamelijk) wol te verven. Quote
Indy Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 Leuk Amarinde, waar,en welke periode doe je mee in het re-enactment? Quote
henkg Geplaatst: 8 maart 2019 Auteur Geplaatst: 8 maart 2019 Mijn contact mailde me: "ze beginnen te spruiten, je kunt wat komen halen ..."Dit kreeg ik mee:(Ik kreeg ook nog wat Wede (Isatis tinctoria) mee: dat geeft indigo-kleurstof). En een onsje gedroogde Meekrap.) Voor MTFD-gangers: wellicht houd ik wat verse wortelstukken van de Meekrap over, zie mijn ruillijst. Verzenden doe ik niet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
annaelizabeth Geplaatst: 9 maart 2019 Geplaatst: 9 maart 2019 Diepgaande jaloezie hier, want ik kan niet naar de MTFD komen. Ter info voor anderen: zaad van de wede is ook verkrijgbaar via de https://www.cruydthoeck.nl/winkel/isatis-tinctoria/p131Wel bewerkelijk en je hebt vrij veel nodig.Veel plezier met verven allemaal! Quote
Patrijs Geplaatst: 30 april 2019 Geplaatst: 30 april 2019 Hier is een zakje wede per post gearriveerd. Op het forum vind ik geen informatie. Voor ik zelf ga zoeken, is er iemand met info of goede linkjes? Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 30 april 2019 Geplaatst: 30 april 2019 Er is meekrap besteld bij de Hortus.Vandaag een mailtje dat het verzonden is. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 1 mei 2019 Auteur Geplaatst: 1 mei 2019 MOD: Onderwerp meekrap verplaatst naar koken & recepten, ook bericht over wede hier naartoe verplaatst. De teelt van wede lijkt mij makkelijk. Gezien de locaties waar het vroeger commercieel geteeld werd: vruchtbare (klei)grond.Het extraheren van de kleurstof schijnt lastiger te zijn. Dat zou moeten gebeuren vlak vóór de plant gaat bloeien.Zie: https://www.cruydthoeck.nl/winkel/isatis-tinctoria/p131Als mijn wede (bijna) zover is, ga ik me verder inlezen.De twee plantjes die ik kreeg staan nu nog steeds in pot, terwijl volle grond veel beter is. Wede vormt een penwortel, en meekrap schijnt ruim een halve meter diep te wortelen (daardoor was het oogsten erg arbeidsintensief). Rechts: 2x mede, links: 2x meekrap. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 1 mei 2019 Geplaatst: 1 mei 2019 De helft van het mede zaad staat hier warm te kiemen. Het meekrapzaad is gearriveerd. Vette Zeeuwse zeeklei……. Dat wordt een ritje Tholen met de aanhanger. Ze staan er bij jou mooi bij in hun potten. Hier staat een flinke metselkuip klaar. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 28 mei 2019 Auteur Geplaatst: 28 mei 2019 Meekrap stekken. Uit elke ster (meekrap is sterbladig, net zoals bijvoorbeeld kleefkruid) van 6 bladeren lopen drie ogen uit: De stekjes wortelen heel makkelijk en snel: Als er behoefte aan is dan wil ik wel een aantal stekken maken. Levering uitsluitend op een MTFD. verzenden is me te lastig, en wordt te duur voor de ontvanger. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 28 april 2020 Geplaatst: 28 april 2020 De wede zoals die nu in de tuin staat te bloeien voor het zaad : Gesteund door een touwtje omdat het bijna omwaaide met die harde wind vorige week. Vorig jaar is de kleurstof uit de jonge bladeren gehaald : Waarna het gedroogd en gemalen is : Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 29 april 2020 Auteur Geplaatst: 29 april 2020 Die Wede (?) van mij zag er inderdaad heel anders uit. Gekregen als Wede, maar het was misschien een andere plant. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 (aangepast) Ik had in je blog al gereageerd, maar zou het geen wouw (Reseda luteola) kunnen zijn? Uit Wikipedia: "Wouw bevat de kleurstoffen luteoline en apigenine die hem geschikt maken voor gele verfstof. De grootste concentraties bevinden zich in de toppen van de spruiten en in de zaden. Voor de verfwinning werd de wouw eerst in water met urine gekookt om het vrijkomen van de verfstoffen te bevorderen. Bij het verven van textiel werden aluin en zemelen gebruikt als beits." Voor hier misschien ook interessant gezien deze plant graag op arme zandgrond groeit. 29 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.