Plotiemoos Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Oké., ik voel me een beetje suf.Ik heb voor het eerst zaden besteld bij cd wal.Ook pootgoed.Ik in al mijn naïviteit denken dat de pootaardappelen op een ander moment als de zaden geleverd zouden worden.Niet dus.Ik ben altijd veel te laat geweest met aardappelen halen ( Als ze al verschrompeld bij de welkoop lagen, of halen bij de kweker half maart) en nu heb ik ze dus vandaag binnen gekregen. Scheelt twee maanden. Tja.En nu.Normaal hadden ze al uitlopers of kon ik ze laten uitlopen. Maar is het niet nu al veel te vroeg om te plat En uitlopen en over twee weken ijn de grond te stoppen? Ik heb geen gaatjesplastic om over de ruggen te leggen. Ik wil sowieso nog een maand wachten voor de aardappels de grond in gaan, al zal dat eerder 5 wkn worden. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ik heb gezocht op internet maar ik zie door de bomen het bis niet meer. Het zijn trouwens frieslanders, Mona Lisa en purple rain. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Hier even een stukje uit mijn Blog. Misschien heb je er wat aan? De pootaardappels zijn binnen.Ik heb zelf de super vroege , anais, al binnen liggen om te spruiten.Het is zaak om deze zo vroeg mogelijk te poten.Dat zal, ijs en weder dienende, rond half maart zijn.Het pootgoed moet dan klaar zijn d.w.z. er moeten korte stevige uitlopers aan zitten. Die krijg je door ze eerst een warmte stoot te geven zodat ze allemaal tegelijk spruiten.Daarna licht en koel wegzetten zodat de spruiten/ uitlopers kort en stevig worden.Je wint hier enkele weken eerder oogsten mee en vroege aardappels wil je zo vroeg mogelijk!Dus voor half maart poten.Begin mei moeten ze dan boven komen, bij nachtvorst aan aarden.De later soorten komen hier achter aan.Dit alles houd in dat je nu de grond moet omwerken en bemesten. Het komt niet op een week en is natuurlijk weers afhankelijk.Het voordeel is dat je voor het poten de grond rust geeft om in te klinken en, heel belangrijk, tijd om op te warmen. Ook kan je dan nog een keer schoffelen voor je poot.Poot je aardappels vroeg voor oogstspreiding en om phytoftora voor te zijn!Pootafstand aardappels 50x40 vroege, 60x40 voor de half vroeg en half late, en 70x60 voor de late soorten. 10 cm diep poten. Bewaren kan prima in een papieren zak, of in het netje in het donker op een koele plek, Bijv. schuur of lade van de koelkast.Het papier zorgt er voor dat ze in de koelkast niet te veel uitdrogen. Succes, bij ons komen de aardappels altijd de tweede helft van februari, bij vorstvrij weer, want ze kunnen niet tegen vorst.Primeur aardappels zet je zo vroeg mogelijk ( hoe vroeger hoe meer risico) De vroege, middel en late soorten komen dan later. Zodat ze pas na de ijsheiligen boven komen.Je hebt dus nog wel even. Ze gaan pas groeien als de grond opwarmt, vroeger ging men even met de blote billen op de grond zitten om te voelen of het al tijd was. Tenminste dat beweert men nu. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Vorig jaar door de late kou op 25 maart de eerste supervroege aardappels ( Anais) gepoot.Hier nog een foto van de spruitende poters: De rechter bak is klaar om de grond in te gaan. De linker kan nog even koel en licht staan.Ik zet twee rijtjes super vroeg, voor de leuk en de primeur. De rest zet ik er langzaam achter aan. De laatste late aardappels kunnen tot medio mei gepoot worden.Ik zet ze zolang in de koude kas of onder een tafel tegen een zuidmuur, en haal ze bij nachtvorst binnen. Op 2 mei nachtvorst en aanaarden: Let wel: ik zit pal aan de kust en heb een stuk minder kans op late goede nachtvorst! Vandaar ook dat hier traditioneel veel vroege aardappels werden verbouwt zoals de Opperdoes ronde en Langedijker muizen etc. Eind juni de eerste oogst, vorig jaar was wel een apart jaar met late kou en vroege warmte en droogte. Quote De moestuin van Patrijs
Jane Doe Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Dicht aan de kust scheeld wel paar graden en nachtvorst, heerlijk zo vroeg kunnen poten.Zit er hier aan te denken, vroeg poten met lage tunnels beschermen, diep poten en dan zou het mogelijk kunnen zijn. Quote
Amrutten Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 (aangepast) Plotiemoos, Zoals Patrijs zegt: pootaardappelen in ijskast bewaren. Daar bewaar ik mijn eigen oogst poters ook. Blijven ze voorlopig lekker in slaap, totdat je 1. Met je billen gevoeld hebt of de grond warm genoeg is, of 2. als de kruisbessenstruiken groen worden, of 3. de sering bloeit.Schijnen allemaal tekens te zijn dat het warm genoeg is om aardappels te poten.Dat kruisbesverhaal komt aardig overeen met het einde van mijn geduld Een kanttekening bij bloeiende sering en planttijd aardappel. Waarschijnlijk betreft dit een andere klimaatzone, aangezien sering in mei bloeit in Nederland, dus beetje laat om aardappels te poten. 2 februari 2019 aangepast door Gast Quote
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 De kust heeft zijn voordelen, maar inlands gaan veel groenten ook hard. De dag temperatuur (max) is meestal een stuk hoger.Vorig voorjaar ben ik in de Duitse aspergestreek geweest, net over de grens van Limburg en daar was bijna alles al een stuk verder.Ook geeft de zeewind hier overlast. Klimbonen moet je vastbinden anders waaien ze van hun s(t)okken.Koude Oostenwind komt vaak in het vroege voorjaar uit de polder en vertraagt alles. Die waait de snot uit je neus. Veel dieper poten zou ik niet doen, de grond moet ook warm worden om ze te laten groeien.Aanaarden is dan beter.Plastic kan wel, maar zorg ervoor dat het niet op het loof ligt, dan vriest dat alsnog kapot.Zwart plastic zorgt er voor dat ze snel boven staan door de warmte. Hier is het vaak een erezaak, wie heeft de eerste aardappeltjes, maar die onder (zwart) plastic tellen niet mee. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 @ Amrutten, Kijk, die kruisbessen staan hier ook. Dat scheelt weer wat verbaasde badgasten. Quote De moestuin van Patrijs
Plotiemoos Geplaatst: 2 februari 2019 Auteur Geplaatst: 2 februari 2019 Veel interessante weetjes. Leuk.Met m ijn billen ga ik niet voelen met al die 70-plussers op het complex. Ik ben 1 van de weinige vrouwen.... De aardappels staan nu buiten, in een doos, onder de carport.Morgen even alles goed doorlezen wat hier boven staat. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Let wel op, volgens harry kan het net, maar aardappels kunnen niet tegen vorst. Quote De moestuin van Patrijs
Erny Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Plotiemoos, bij Van Der Wal kun je bij je bestelling aangeven wanneer je het pootgoed geleverd wilt hebben. Zo heb ik dit jaar voor eind februari gekozen. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 28 februari 2019 Auteur Geplaatst: 28 februari 2019 Even een update.Gisteren de goed bedekte aardappels bekeken en de uitlopers zijn nu max 2 millimeter. De meeste 1 mm. Iets doe ik dus goed.Kan ik het poten nog even uitstellen. Met een paar weken de aardappels de grond in en nog even langs Niek om Niek' s witte te halen en gelijk langs mijn schoonouders. Die wonen 5 km bij hem vandaan. Quote
tielse flipje Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 Op de boerderij (12 ha aardappels op zavel) waar ik opgegroeid ben in Flevoland werd het pootgoed zeker niet voor de 1e of 2e week van april gepoot.De aardappelkiemen werden buiten afgehard in het licht en bij kans op nachtvorst afgedekt. Bij eerder poten is de kans op nachtvorst te groot en de grondtemperatuur is nog veel te laag. Een klein beetje vorstschade is niet zo erg, daar groeien de aardappels wel weer overheen. Er is een groot klimaatsverschil tussen de kuststreek in vergelijking met landinwaarts!Bovendien warmt zandgrond veel eerder op dan een zwaardere grondsoort. Dus rustig aan met dat kiemen, hou het hoofd en de aardappels koel. Quote
D_SDennis Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 Ik heb ze er al in, net als elk jaar doe ik dat tussen half februari en uiterlijk half maart. Ik zit op zand, droog en tegen een bosrand. Ik heb het al eens eerder beschreven, maar ik maak ruggen van 30 cm hoog en plant de poters tussen de ruggen, dus niet er onder. Ik plant ze daar 10 cm diep. Eer ze boven komen is het derde week van maart en mocht het gaan vriezen, dan slecht ik de ruggen beetje bij beetje tot over de scheuten heen. Zo kabbel ik door tot halverwege april en dan is de kans op vorst niet meer zo groot. Zeker niet omdat ik tegen de bosrand aanzit. Voor noodgevallen heb ik een groot zeil achter de hand, maar die heb ik de afgelopen twee jaar niet hoeven gebruiken. Het is inderdaad een gok en je moet alert blijven, want als je een nachtvorst over het hoofd ziet, ben je je scheuten kwijt. Het resultaat is dat ik in de eerste of tweede week van juni al begin met de eerste aardappeltjes te oogsten en dat uiterlijk eind juni alles geoogst is. Weer mooi de ruimte vrij voor andere gewassen. Ik gebruik Frieslanders en Gourmandine en dit jaar voor het eerst Tiamo. Eens kijken of die daar ook tegen kan. Overigens blijven aardappels die ik vergeet te oogsten ook gewoon de hele winter in leven. Die kom ik al dan niet spruitend in de grond tijdens het spitten weer tegen. Die overleven dus ook gewoon. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 8 maart 2019 Auteur Geplaatst: 8 maart 2019 Nu weer een week verder en of niks verder uitgelopen. Ik wil ze zo lang mogelijk nog niet poten. Maar even een vraag over nachtvorst. Als je hoge ruggen maakt dan komt de nachtvorst toch niet zo diep? Of betreft het het loof wat boven komt?De scheuten zijn toch ook niet super lang?En de meest gaan de diepte toch in? Quote
Plotiemoos Geplaatst: 8 maart 2019 Auteur Geplaatst: 8 maart 2019 . Overigens blijven aardappels die ik vergeet te oogsten ook gewoon de hele winter in leven. Die kom ik al dan niet spruitend in de grond tijdens het spitten weer tegen. Die overleven dus ook gewoon. Ik haal altijd elke aardappel, hoe klein ook uit de grond, we hebben veel last van de coloradokever. Die schijnen te overleven in de aardappels die achterblijven. Elk jaar heb ik maar weinig kevers in tegenstelling tot de tuinders die niet alle aardappels eruit halen.Hopelijk hebben jullie nog niet zo veel last. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 8 maart 2019 Auteur Geplaatst: 8 maart 2019 Ohja, ik kan folie lenen van een mede tuinder. Mocht ik eind maart toch willen poten omdat de uitlopers te groot worden. Quote
Patrijs Geplaatst: 8 maart 2019 Geplaatst: 8 maart 2019 Of betreft het het loof wat boven komt?De scheuten zijn toch ook niet super lang?En de meest gaan de diepte toch in? De uitlopers van de pootaardappels gaan in eerste instantie omhoog, en maken de blad en stengels aan.Dit gebeurt zonder wortels, De knol is de voedselbron. Op de foto van mijn gisteren gepote Anais zie je de gewenste uitlopers: Een tot twee centimeter en nog geen wortel te zien.Die maken ze pas later aan.Ik maak geen ruggen omdat ik juist vroege aardappels wil. Ik ga er van uit dt er geen strenge vorst meer komt en nachtvorst trekt niet de grond in. Onder de grond dus geen kans op schade. Krijgen we nachtvorst ( hier aan de kust niet komende twee weken) dan kan ik ze aanaarden of bedekken.Ruggen worden om verschillende redenen gemaakt, ik maak ze alleen bij kans op nachtvorst als de plant al boven staat.Stel dat jij na half april poot, dan hoef je ook geen ruggen te maken ivm vorst. Ze komen dan half mei ( ijsheiligen ) boven. Door vroeg te poten voorkom je wel veel ziekten, die vaak pas later in het jaar (vanaf eind juni) optreden. Quote De moestuin van Patrijs
D_SDennis Geplaatst: 8 maart 2019 Geplaatst: 8 maart 2019 De ruggen die ik maak bevinden zich dus naast de rijen met aardappels. Komt er vorst, dan hark ik wat van de ruggen af om de scheuten te bedekken tegen vorst. Het onkruid wat op de ruggen groeit, gaat meteen mee ten onder, twee vliegen in één klap! Verder dienen de ruggen ook als een soort steun voor het zeil wat ik er soms over moet gooien bij een late vorst. De ruggen voorkomen dan dat het zeil alle scheuten helemaal platdrukt. Medio mei zijn de ruggen helemaal weg en is alles weer vlak. Maar dan hebben de planten de boel al goed bedekt en groeit er nauwelijks nog onkruid tussen. Coloradokevers overwinteren overigens niet in aardappelen of resten daarvan, maar gewoon in de grond, als larve, pop of volwassen kever. De volwassen kevers vriezen in koude winters meestal dood, maar in zachte winters blijven ze in leven. Bij ons op de tuin wisselt het van jaar tot jaar. Meestal heb ik juist weinig last, maar afgelopen jaar was het bar en boos. Elke dag heb ik wel bladeren met eieren weggeplukt en kevers gevangen. Tot echte schade komt het dan niet, maar je moet er echt p tijd bij zijn. Gif spuiten doe ik niet. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 9 maart 2019 Auteur Geplaatst: 9 maart 2019 Dit is toch echt de tekst die ik op zo ongeveer alle sites tegenkom: Als de kever niet zou worden bestreden, kunnen de vraatzuchtige larven aardappelvelden geheel ontbladeren. “Hoe spannend is het”, stelt Peter van de Merwe over zijn waarneming. Zelf schaart hij het meer onder de noemer ‘opvallend’. “Op de echte teeltpercelen is de coloradokever geen probleem”, zegt Van de Merwe, die via MDL Agro Drone Service agrariërs met dronebeelden ondersteunt. Dankzij bespuiting is de schadedrempel laag.Het zijn juist de percelen van de buren met aardappelopslag, waar de larven van de kever toeslaan. Want de aardappelplanten (opslag) in een buurperceel vormen een waardplant (voedsel) voor de kever en meer kans om de winter te overleven. “Dat kan in een veld met suikerbieten zijn, of een veld met uien. Dat is al jaren een probleem waar telers alert op moeten zijn.” Quote
Patrijs Geplaatst: 9 maart 2019 Geplaatst: 9 maart 2019 Bedoelt wordt dat bij reguliere aardappelteelt de kever bestreden wordt.Bij aardappel opslag is dat niet het geval. Aardappel opslag is het groeien van niet gerooide aardappels op een perceel waar al andere producten staan. ( en niet het opslaan van aardappels)De kevers worden daar ( net als soms in particuliere teelt) niet bestreden en kunnen een probleem gaan vormen. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Coloradokever Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.