chrisappleseed Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Voorgaande jaren heb ik weinig aan bescherming gedaan. Dat ging prima, tot afgelopen jaar de koolwitjes mijn koolplantjes ontdekt hadden. Het ging toen ineens erg snel! Is een fijnmazig net de enige echte oplossing? Quote
Patrijs Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Hier : KLIK alvast 10 bladzijden leesplezier, en als je zoekt bij de zoekfunctie op "koolwitje" (enkelvoud) nog veel meer. Quote De moestuin van Patrijs
janterharmsel Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Je kan ook spuiten tegen rupsen, als je er op tijd bij bent. Op mijn 'oude'tuin heb ik eigenlijk mooit rupsenplagen. Ik denk dat de omgeving en de tuin zelf gevarieerd genoeg zijn, Zodat de rupsen blijkbaar voldoende worden bestreden door hun natuurlijke vijanden. In individuele gevallen bestrijd ik eventueel met de hand, of haal sterk aangetaste planten weg. Op mijn 'nieuwe' tuin had ik dit jaar de kolen onder een vogelnet geplaatst omdat de houtduiven er zicht aan te goed deden. Later konden de koolwitjes door de mazen heen en in een korte tijd ontwikkelde zich een zodanige plaag dat ik mij genoodzaakt voelde tegen de rupsen te spuiten. Ik heb dit nog 1 keer herhaald en dit bleek afdoende te zijn. Echt noodzakelijk was dit misschien niet, omdat mijn broer in mijn tuin ook een stukje in gebruik heeft, hij had ook enkele koolplanten staan (4 rode kool, 8 spruitkool en 8 boerenkool). Zijn kolen werden ook behoorlijk belaagd. Hij heeft ervoor gekozen om regelmatig de rupsen weg te vangen, en zijn kool heeft zich uiteindelijk nog aardig ontwikkeld. Quote
chrisappleseed Geplaatst: 28 januari 2019 Auteur Geplaatst: 28 januari 2019 Hier : KLIK alvast 10 bladzijden leesplezier, en als je zoekt bij de zoekfunctie op "koolwitje" (enkelvoud) nog veel meer. Bedankt! Liever gebruik ik geen bestrijdingsmiddelen dus spuiten zal ik niet doen op mijn mooie kolenplantjes. Quote
Victor Geplaatst: 29 januari 2019 Geplaatst: 29 januari 2019 ik overspan mijn kolen met soort gordijngaas welk ik koop in het tuincenrtum, Het wordt verkocht per meter en gaat verschillende jaren mee. Dit is veel beter dan vogelnetten of dergelijke netten waar de vlinders gewoon hun eitjes nog steeds door kunnen leggen. Het is misschien wat duurder bij aankoop maar veel doeltreffender. Quote
richard48 Geplaatst: 11 maart 2019 Geplaatst: 11 maart 2019 Mischien dat je er een vliesnet overheen kan spannen? vliesnet is namelijk wit en het koolwitje denkt dan mischien dat er al een vlinder zit en dan je kool met rust laat. Quote
Mikki Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 (aangepast) Ik had vorig jaar ook veel bezoek van het koolwitje, bij Tom van Moestuinweetjes een extra fijn duurzaam gaas besteld. Werkt goed. 14 maart 2019 aangepast door Gast Quote
RobN Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 ik ga dit jaar ikea vitrage proberen die heb ik nog liggen https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/ Quote Onkruidmanager 1.0
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.