Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Is het ook mogelijk om druivenstek te laten uitgroeien als een druif op stam in een grote pot? Ik heb namelijk nog twee stekjes die ik graag zo wil laten groeien?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Ja hoor, geen probleem , heel makkelijk zelfs.

Wel is het erg belangrijk, een goede maat pot te nemen, goede afwatering. En natuurlijk zo'n plant in pot, juist te mesten.

De pot ook op een juiste plek zetten. Op de noordkant wordt dat moeizaam.

Stek : Druif stekt heel makkelijk : geen probleem dus.

Geplaatst:

Bedankt voor uw reactie!

Dat is goed om te horen! Ik heb nu twee stekjes van vorig jaar in een klein potje staan. Ik ga ze in het voorjaar verpotten moet ik gelijk verpotten naar een hele grote pot of is een tussenmaat nu ook voldoende?

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik een rechte stam krijg? Het stekje is namelijk een beetje schuin.

Vragen vragen ... ik ben nog nieuw met druiven en moet nog veel leren en ervaren.

Geplaatst:

Tussenmaat is prima. Wel voldoende groot ( en vooral diep ) om voldoende groei het 1e jaar te verkrijgen. Bij verpotten gelijk een bamboestok er bij steken en de stek daaraan aanbinden zou kunnen.

Sowieso de stekken nu lekker buiten he ? Niet binnen, dat geeft te vroeg uitlopen. Stekken luw en droog wegzetten, straks met de vorst overdag misschien wat afdekken.

Misschien een foto toevoegen ? Dan zien we waarover we praten

Geplaatst:
Tussenmaat is prima. Wel voldoende groot ( en vooral diep ) om voldoende groei het 1e jaar te verkrijgen. Bij verpotten gelijk een bamboestok er bij steken en de stek daaraan aanbinden zou kunnen.

Sowieso de stekken nu lekker buiten he ? Niet binnen, dat geeft te vroeg uitlopen. Stekken luw en droog wegzetten, straks met de vorst overdag misschien wat afdekken.

Misschien een foto toevoegen ? Dan zien we waarover we praten

Als we praten over diep. Over hoeveel cm praten we dan?

De stekken staan nu lekker buiten onder de afdak. Ik denk dat ik de stekken in de koude schuur doe om te voorkomen dat het kapot vriest.

Ik zal thuis een foto maken van de stekken.

Geplaatst:

Je schrijft ergens "stekjes van vorig jaar" ..... wat bedoel je daarmee?

Einde 2018 of helemaal begin 2018?

Op het oog lijken het jonge stekken die nog niet beworteld zijn.

Dat overzetten in een grote(re) pot kun je beter nu doen en niet wachten tot het voorjaar en zoals al ergens staat naar buiten met de stekken.

Geplaatst:

Hi Bertus, ergens aan het begin volgens mij. Ik weet het niet helemaal meer. Ik heb meerdere stekken in 1 pot gehad en heb ze uit elkaar gehaald. Ze hebben wel wortels.

Goed idee dan ga ik ze verpotten. De stekken staan ook buiten

Geplaatst:

Hoge potten nemen ja. 40 of 50 cm lijkt mij wat overdreven, vooral omdat als je zo'n maat pot zoekt, je al heel snel op een erg grote ( ook brede ) maat pot komt te zitten.

Zelf neem ik voor deze stekken 'rozenpotten' of 'rozencontainers' Kun je op googlen. Kosten overal rond de 0.95ct tot 1.50.

Zoals deze:

rozenpot-7ltr-21cm-o75441547575271.jpg

Je stekken hebben dus al 1 groeiseizoen achter de rug. Prima. Ze leven.

Maar gegroeid zijn ze vorig jaar nauwelijks. Je bent vergeten ze afgelopen late voorjaar en zomer te mesten denk ik ?

Dat moet je sowieso wel gaan doen komend seizoen, die planten willen ergens van leven.

Zelf zou ik de stekken straks in maart uit de potjes halen, de grond van de wortels weghalen, de takken snoeien en herpoten in verse potgrond in die hogere potten. ergens half mei kun je dan wat gaan mesten, overdo dat niet, gewoon wat mesten met een complete mest, elke paar weken herhalen tot 1 september.

De plant zal goed groeien, stok er bij en in oktober november kun je eens gaan kijken of de plant een definitieve pot moet hebben, een grotere dus, daar heb je dan de hele winter nog voor. De plant wat bijsnoeien etc.

nu/straks snoeien : De stek links, als je die uit de pot hebt, alles tot op de stam wegsnoeien, alleen het bovenste takje wat naar links staat inkorten tot op 1 of 2 ogen. Je houdt dus niet heel veel over. maar door het verpoten, de snoei en de reeds aanwezige wortels gaat de plant vlot van start. na een paar weken, ergens eind april bind je de scheut die er dan is, aan je stok. Of hij grijpt zelf de stok al vast.

Rechter stek is wat lastiger. Zelfde verhaal, die zal het wat moeilijker hebben, toch moet dat wel kunnen hoor.

Geplaatst:

Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg. Dit wordt gewaardeerd!

Ik heb de stekjes inderdaad niet bemest vorig jaar. Ik ga even opzoek naar de rozenpotten op het internet of misschien hebben ze dit bij hornbach.

Weet u misschien een website waarin chronologisch wordt weergegeven wannee je wat moet doen? Ik las ook dat je ook kalk moet geven. Begin nu al door de bomen het bos niet meer te zien.

Geplaatst:

Tja... google is your best friend, zeggen ze wel eens. Is ook veel te vinden hoor, gewoon lekker es voor gaan zitten. Maar er is ook een hoop onzin te vinden en na-praterij.

Je hoeft het jezelf niet zo moeilijk te maken. Druiven zijn heel makkelijke planten, zeer vergefelijk kwa snoei. Elke plant in pot heeft mest nodig, ook wel logisch natuurlijk.

Kalk ? Ja, kun je het best in de winterperiode geven, niet als je gaat mesten; dat werkt tegen elkaar in. Maar als je straks de stekken in nieuwe grond oppot, hebben ze het 1e jaar geen extra kalk nodig hoor.

Verder is er voorlopig niks moeilijks aan. Volgende winter zal wat snoei nodig zijn. Dat is nog een eind weg. Zijn ook topics over op dit forum ( zoekfunctie rechtsboven )

Geplaatst:

In (bemeste) potgrond zit al voldoende voeding en kalk voor het eerste seizoen. Volgende winter inderdaad zoals bit zegt wat kalk na de snoei (dus pak hem beet over een jaar) en dan nà de oogst van 2020, pak hem beet oktober 2020 bemesten met koemest.

Geplaatst:

In potgrond waar wat mest aan toegevoegd is, de meeste potgronden eigenlijk wel, zit voldoende voeding voor ongeveer 6 weken max. Je zal echt dit komende jaar al moeten gaan bijmesten. Eind mei ongeveer ( groei van de druif start half april ong. ) daarmee beginnen, Na augustus niet meer mesten. In de winter wat kalk geven en het seizoen van 2020 weer gaan mesten. Wat koemestkorrels geven als je dat wil in het vroege voorjaar, begin maart ofzo. Maar als je een goede complete mest geeft hoeft dat eigenlijk niet hoor.

In oktober koemestkorrels geven in een pot ?, zou ik niet weten wat die mest zou moeten doen de winter door. Harm ?

• 4 weeks later...
Geplaatst:
In potgrond waar wat mest aan toegevoegd is, de meeste potgronden eigenlijk wel, zit voldoende voeding voor ongeveer 6 weken max. Je zal echt dit komende jaar al moeten gaan bijmesten. Eind mei ongeveer ( groei van de druif start half april ong. ) daarmee beginnen, Na augustus niet meer mesten. In de winter wat kalk geven en het seizoen van 2020 weer gaan mesten. Wat koemestkorrels geven als je dat wil in het vroege voorjaar, begin maart ofzo. Maar als je een goede complete mest geeft hoeft dat eigenlijk niet hoor.

In oktober koemestkorrels geven in een pot ?, zou ik niet weten wat die mest zou moeten doen de winter door. Harm ?

Beste Bit,

Graag zou ik nog gebruik willen maken van uw expertise. Ik heb ook een druif in de volle grond staan sinds vorig jaar. Moet ik deze snoeien?

e67686c4b3a17eb2d86153a80a489a02.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...