Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mede-tuinierders,

Wij hebben vanaf half November verse stalmest op de tuin geleverderd gekregen. Ik heb deze als een hoop gelaten, en er een zeil overheen gelegd tegen de regen. Ik heb gisteren even gekeken en zag de de mest niet meer rookte en betreft de stank viel het wel mee. Wel zag het er nog nat uit. Nu is mijn vraag: Wanneer en hoe kan ik het beste omspitten? Ik hoor van iedereen tegenstrijdige verhalen, vandaar deze topic.

1: Sommige mensen hebben het al verspreid over de bedden, maar nog niet omgespit.

2: Sommige mensen hebben het als een hoop gelaten en niet bedekt. (Andere mensen wel bedekt)

3: Sommige zeggen dat je het beste eind van de maand kan omspitten zodat de ammonia (bij stalmest?) kan wegspoelen en de mest kan verteren.

4: En weer sommige mensen zeggen dat je het in maart/april kan doen, dat het niet uitmaakt dat het niet helemaal vergaan is.

Gekke vraag misschien, maar hoe moet ik het omspitten? 1 steek diep met de spitvork en dan mengen met de grond, of dieper in de grond en dat je totaal geen mest of stro meer ziet?

Bvd

Geplaatst:

Ik neem voor het gemak even aan dat het verse paardenmest is.

Veel planten houden niet van verse mest!

Wat ik doe is opzetten tot dat de lange mest korte mest is geworden.

De strodelen zijn dan kort en breken makkelijk.

Zelf zit ik op zandgrond en die wordt traditioneel na de winter in het vroege voorjaar gespit.

Klei spit je voor de winter (vorst) zodat de kluiten kapot vriezen en de grond makkelijk te bewerken is.

Zelf ben ik vroeger gaan werken ivm met de vaak voorkomende droge tijd in het voorjaar waardoor de mest bijna niet verteerd op de zandgrond.

Ik leg een laag mest op de grond afhankelijk van de mest behoefte en spit alles om waardoor de mest onder de grond verdwijnt.

Let op niet iedere plant wil ( verse ) mest.

Bewaar wat zodat je altijd oude mest op voorraad hebt, dat werkt het fijnste vind ik.

Ik heb de verse mest dit najaar iopgezet met plantafval om compost te maken, inmiddels is de compost een keer omgezet en al aardig aan het verteren.

Verder gooi ik alleen redelijk verse mest bij de mais en kool.

Iedereen doet weer wat anders, dat is het leuke van tuinieren.

Kijk wie goed resultaat heeft en doe dat na. Bij ons is iemand die het ook voor de winter uitspreid en in het voorjaar onderwerkt met goed resultaat. Zelf deed ik dat niet ivm uitspoelen van de mest, zowel voor de tuin als voor het milieu niet ideaal. Ik heb ook de verse mest als toplaag gebruikt maar daarmee alleen goed resultaat gehad op mijn maisveldje.

IMG2018101612183061661547134587.jpg

Verse paardenmest zonder stro half oktober opgezet met tuinafval en hopelijk klaar in maart, anders voor gebruik volgend seizoen.

Deze week een klein stukje gemest ( met redelijk verse mest) en gespit:

IMG2019010515025797231546720564.jpg

Foto's uit mijn blog .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...