Charly Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Zomaar even wat fotootjes van de tomaten in ontwikkeling in de tuin(kas) Alice Dream, nog lang niet aan het rijpen, maar nu al zo schilderachtig! Malakhitovaya Shkatulka daarentegen begint wel te rijpen. Eerste vleestomaat dit jaar hiero (normaal is B&R Boar de eerste trouwens) De Pink Missouri Apple met haar aardappelblad komt ook lekker door kwa vruchten dit jaar. Fijn. Vorig jaar kwam ze niet zo goed uit de verf. En tot slot nog een foto het buitentomaatje Cherry cascade. Dit is dus 1 plantje! En ik heb er drie van. Dat wordt nog flink dooreten, want ze begint te rijpen! Quote wees bevriend met kleine dingen
mcguyver Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 Rio Grande in 20 liter emmers met gat in deksel. Quote
henkg Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 Netjes gedaan, dat horizontale kruisverband. Maakt het geheel veel steviger.En (pas nadat ik dit zie): het horizontale vierkant (niet het kruis) zou vervangen kunnen worden door touw. Dat scheelt vier bamboestokken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Gianni1234 Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 @Lentemc: Is dat na het geven van water? Dan krijg je die reactie namelijk ook behoorlijk vaak. Verder zou ik geen blad eruit knippen wat er nog groen uit ziet. Over takken/dieven: persoonlijk merk ik niets van het uittrekken / wegknippen van kleine dieven. Het wegnemen van takken lijkt wel even een dagje wat groeibeperking te veroorzaken, maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd. Geen heftige reacties in ieder geval. @Charly: Geweldige foto's! Heb jij ze eigenlijk in een verwarmde kas staan? Ik verbaas mij ervoor hoe jij al zo ver kan zijn namelijk. Hier beginnen de bloemen net tomaatjes te vormen (denk ik) en ik heb de eerste planten eind februari gezaaid . Quote
Grork Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 mcguyver: Wie geen grond heeft moet slim zijn! Geweldig dit! Schrik niet als er een drone komt inspecteren of het geen wietplanten zijn ( ervaring in) . Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 @charly die Alice stram is echt een plaatje zeg! Daar wil ik tzt wel wat zaadjes van! Zó mooi Quote
ronnie24 Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 charly geweldige foto.s En al zulke grote tomatenben erg benieuwd wanneer je gezaaid hebtHier zie ik maar een kleine tomaatjes aan de planten hangenGrootste 3 cm rondronnie24 Quote
buitenvogel Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 (aangepast) Hier ook wat foto's van de tomaten in de serre . 15 juni 2019 aangepast door Gast Quote
buitenvogel Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 Foto's blijven precies wel op zijn kop Quote
Gianni1234 Geplaatst: 16 juni 2019 Geplaatst: 16 juni 2019 Ik vraag mij echt af hoe sommigen zo ver kunnen zijn. Ik ben nét hier. Het zijn wél cherry tomaatjes. De bloemen van de beefsteak varianten moeten nog bevrucht worden. Ik probeer wat te helpen, maar erg snel gaat het niet. Vraagje trouwens: één van mijn vijf planten heb ik eerder vlak voor het overplanten beschadigd (helaas viel er een verlengkabel met redelijk wat snelheid en kracht overheen). Als gevolg daarvan heb ik 'm noodzakelijkerwijs moeten toppen, want de bovenkant kon niet meer herstellen. Nu heb ik een dief laten zitten en die is net zo dik als de stam geworden en heeft de plek van de vorige bovenstam overgenomen. Kan het zo zijn dat alles wat daar vanaf groeit alsnog vruchten krijgt? Let op: het is de facto de nieuwe stam geworden aan de bovenkant. Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2019 Geplaatst: 16 juni 2019 Gianni1234' Kan het zo zijn dat alles wat daar vanaf groeit alsnog vruchten krijgt? Als de top uit de tomaat is, kan je een dief omhoog lijden als nieuwe top, zullen dan ook weer bloemetjes inkomen.Maar geef die "dief / nieuwe top" wel wat extra steun. Want een uitgegroeide dief is wat gevoeliger voor afknakken dan de orginele top. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 16 juni 2019 Geplaatst: 16 juni 2019 @Rorror: Bedankt. Ik heb hem eerder vandaan al verder opgebonden, dus dat komt goed. Quote
ketchup Geplaatst: 17 juni 2019 Geplaatst: 17 juni 2019 Goedemorgen, Wie kan mij advies geven over voeding voor mijn tomatenplanten.Het gaat om een type suckertraube die door blijft groeien. Ze staan binnenshuis in een niet al te grote pot (Ik gok 15 liter) met bio potgrond waar ik een stuk of 6 eierschalen (verpulverd tot poeder) per pot in heb verwerkt.De plant staat daar nu een kleine maand in. Wat , wanneer en hoeveel mest/voeding zou ik ze moeten geven? Quote
Gianni1234 Geplaatst: 17 juni 2019 Geplaatst: 17 juni 2019 Ik merk wat (zeer) subtiele bruine / paarsige vlekken op bij de stammen van alle planten. Volgens mij is dit niet normaal. Ik denk dat ik een fungicide ga halen, al is het maar voor de zekerheid, maar ik hoor graag wat anderen denken. Dit doet mij (wederom) denken aan phytophthora. Liever smoor ik het in de kiem als het weer een schimmelinfectie is . Toch opvallend als het dat is, want dat verwacht ik enkel bij de twee planten die permanent buiten staan. De drie anderen gaan altijd naar binnen als er regen komt. Of is wat lichtbruine / paarsige verkleuring van de stam normaal? NB: ik geef regelmatig plantenvoeding, specifiek voor tomaten. Laten we zeggen eens per week. Ik houd mij keurig aan de dosering . Quote
rorror Geplaatst: 17 juni 2019 Geplaatst: 17 juni 2019 Heb zelf wel is paarse tomaten steeltjes gehad. Waarschijnlijk ben je ze aan het afharden voor het weer.De paprika/peper planten welke ik ging afharden dit jaar, kregen het ook. Info over paarse tomaten steeltjes;https://www.detuinoptafel.com/paarse-tomatensteeltjes/ Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saalk86 Geplaatst: 17 juni 2019 Geplaatst: 17 juni 2019 Voeding is hier ook nog wel een dingetje!! 2 Weken geleden van die korrels gestrooid (speciale tomaten), denk volgende week weer! Hieronder toch even een foto van hoe trots ik ben Hieronder de grootste: Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 17 juni 2019 Geplaatst: 17 juni 2019 @Rorror Nou, die gedachte schoot eerder door mijn hoofd, maar ze staan al sinds half mei standaard buiten, dag en nacht. Dus dat lijkt het niet te zijn. Het valt mij wel op dat bepaalde tomatenvarianten wat paarsige steeltjes hebben, maar gezien vorig jaar ben ik nogal op mijn hoede. Het riep ook herinneringen op. Aan de andere kant: ik zag veel paars bij de zaailingen in het begin, dus misschien is het iets eigens van deze planten. Wel opvallend dat ze alle vijf (het zijn drie rassen) hetzelfde vertonen. Ik ga het in ieder geval even monitoren. De temperatuur fluctureert ook sterk deze dagen, dus wie weet, misschien heeft het daarmee te maken. De oogst komt net op, dus ik wil niets verliezen . Quote
Liekie Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Mijn 4 planten in de kas doen het best leuk. Persuasion met inmiddels al 2 grote trossen tomaten. Dit is de hoogste tros in de plant: Coeur de Boeuf. Beetje vreemde plant. Splitst als een gek en maakt lange bloemtrossen: Pink Bumblebee, kleine favo, begint nu de tweede tros te vormen. Dit is de eerste tros onderin de plant: En ook hier Alice Dream. Nu al een mooie kleur, maar ik ben erg benieuwd wanneer hij afrijpt. De planten buiten zijn nog niet zo ver en ook al flink gemangeld door het noodweer, dus (nog) niet zo foto-waardig. Quote
Charly Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 @Gianni1234 Nee, de kas is niet verwarmd. We wonen vrij dicht bij zee. Waardoor ik idd wel wat vroeger naar buiten durf. Als het echt koud wordt, zet ik wel een olielamp neer en gieters water en fleece over de planten. Dit jaar was het niet echt nodig. Het jaar ervoor was er wat meer nachtelijk kunst- en vliegwerk Oh ja. Zaaien doe ik rond 1 maart. Dat vroeg Ronnie nog. En Mellie, tuurlijk houd ik zaadjes voor je apart. No worries Liekie, wat leuk dat jij ook de Alice Dream hebt staan. Ken je haar al? Ze viel me kwa smaak namelijk ook helemaal niet tegen! De persuasion kende ik niet. Dus even opgezocht. Dat gaat ook een knapperd worden volgens mij!https://www.mooiemoestuin.nl/tomaat2/persuasion/ De pink bumblebee was ook nieuw voor me. Waarom is ie bij jou favoriet? Quote wees bevriend met kleine dingen
-juliet- Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Wat zouden jullie doen? Ik heb na het dieven mijn tomaat verder op willen binden, wat tot een geknakte plant geleid heeft Het was mijn grootste plant, de enige die al tot bloei over ging en hij begon juist zijn tweede en derde bloementakje, die nu dus afgebroken zijn. Ik heb het netjes afgesneden en ik probeer de top te stekken, maar ik denk niet dat dat wat wordt. Dit is hoe de plant er nu bij staat:De dief twee oksels verder, bij het touwtje, is nog het minst klein, moet ik nu gewoon wachten tot de bovenste dief weer op komt en die verder gebruiken als nieuwe hoofdstam, of zal ik die grotere dief pakken? Komen er nog wel dieven nu de top er af is? En als ik beter toch die grotere dief pak, moet ik dan de twee takken met bladeren wel of niet laten zitten? Moet ik eigenlijk de tomaten ook nog bemesten? Ik gooi er telkens wel wat gemaaid gras bij, maar geen mest tot nu toe. Quote
Liekie Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Charly; de Alice Dream is het eerste jaar dat ik hem teel (Persuasion ook trouwens). Tot nu toe zonder problemen. Een van de tomaten aan de onderste tros is zo'n echte kluwen-tomaat (uit meerdere bloemetjes) die je wel vaker ziet bij vleestomaten, dus daar zal hij wel vanaf komen (naast het blauwe wat er ook erg goed in zit). Ik heb hem nog niet geproefd, dus ben heel benieuwd.De pink bumblebee heb ik wel al eerder geteeld in een wat grijzer verleden (toen nog op de volkstuin). Teelt is makkelijk, plant is 'netjes' dus makkelijk omhoog te begeleiden en er komen fijne cherry bommetjes vanaf met een lekkere smaak en helemaal toppie kleurtje voor in de salade. Voor dat doel teel ik hem vooral, maar ook voor in de fruitbakjes van de kinderen (of die van mezelf) voor mee naar school en het werk. In de kas blijft hij ook echt lang doorgaan zodat er bijna niet tegenaan te eten valt dus 1 plant is meer dan genoeg voor ons. Deze is eigenlijk in de plaats gekomen van de black cherry. Die gaf (voor het beoogde doel) net wat te grote tomaatjes. Ook cherry, maar dus net een maatje groter. De pink bumblebee is voor ons een fijn maatje. Juliet: balen van die top. Overkomt mij ook regelmatig en ik probeer ook echt niet lomp te doen, maar af en toe zegt het toch 'knak'. Ik zou de bovenste bladeren gewoon laten zitten. Daar haalt de plant energie uit, dus dat is precies wat er nodig is om een dief tot hoofdstam te laten groeien. Welke dief je pakt is meestal het gevolg van welke het snelste en stevigste doorgroeit (zo doe ik dat tenminste). Soms duurt het wel echt heel lang en lijkt er geen beweging (meer) in te zitten. Komt meestal dan toch wel weer goed als de tomaatjes aan de ontwikkelende tros gevormd zijn. Als de plant groter wil groeien doet hij dat zeker wel. En bloemen komen dan ook weer aan die dief. Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Ja geknakte tomaten, zeker als je er niet veel hebt, is op zijn zachts gezegd niet fijn. Ik hou deze regel aan: smorgens als de planten nog vol met water zitten dan knak ik dieven eruit en opbinden ( of eigenlijk omwinden, want ik draai de planten rond het bondsraad) doe ik aan t eind vd dag als de planten wat slapper zijn geworden en daardoor wat soepeler zijn en hopelijk minder snel knakken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
-juliet- Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Bedankt dames; het geeft me in ieder geval weer wat hoop. Het is mijn eerste jaar en ik heb niemand om het bij af te kijken in mijn omgeving, dus ik ben erg blij met alle adviezen hier. Ik heb nu maar 4 plantjes, waarvan drie van 20 cm inmiddels, dus ik ben blij als daar überhaupt wat af komt. Als ik dan weer zie hoeveel de grote plant in een maand gegroeid is denk ik dat er van de kleintjes nog wel iets af zal komen, maar veel zal het vast niet zijn. Ik heb de grote cherry tomaten plant van het tuincentrum, een gestekte dief er van en twee tomatenplantjes met aardappelblad die ik zelf gezaaid heb. Die laatsten groeien wel sneller dan het stekje, dus ik ben benieuwd hoe dat verder gaat. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 @-Juliet- Ik had dus hetzelfde (hoewel er in mijn geval een zwaar verlengsnoer op viel ), en bij mij is één dief uitgegroeid tot volwaardige nieuwe stam. Althans zo lijkt het. Zie hier: NB: Ik heb een andere dief op links met opzet laten uitgroeien, zodat de plant wat meer energie zou krijgen. Deze plant stond eerder namelijk nogal achter, dus ik wilde niet te extreem gaan snoeien. Vergeleken met andere (veel grotere) planten begint deze nu eindelijk zijn achterstand enigszins in te halen. Quote
simonvb Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 De groei zal er vlug terug inzitten, heeft nog veel bladeren en al een goed wortelgestel dus komt gemakkelijk goed. Ik zou kiezen voor de dief die het beste geplaatst, gemakkelijkste zit (dus daarom niet persé de grootste, binnen enkele weken merk je dat toch niet meer) , de andere dieven zou ik weg doen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.