Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo tomatenliefhebbers,

Ik heb nu voor de 3e jaar een kas, waar ik tomaten, aubergine, komkommers en paprika in kweek en heb een paar vraagjes:

1. Ik doe normaal aan wisselteelt, maar hier dus niet..hoe doen jullie dat? Ik heb mogelijk genoeg emmers (met gaten onderin van 5-10 liter) om die in de grond te zetten, maar vraag me af of de grond dan eerder uit droogt

2. Wat gebruiken jullie als grond? Normaal doe ik een paar handjes vol goede potgrond in het plantgoed en voed de tomaten bij met speciale tomatenmest of andere voeding, o.a. brandnetelgier

3. wil de tomaten zo min mogelijk water hoeven te geven, aangezien ik begin juni 3 weken weg ben en de vraag is of iemand regelmatig kan water geven. Ik denk dan aan flink wat water geven en dan mulchen met karton/compost. ..maar ook de grond aanpassen, zoals cocopeat. Zag dit bij de welkoop : 100 % kokosvezel en 6 mnd voeding

Ik heb ook een groot deel van de tomaten buiten staan, dus vraag 3 geldt dus ook voor de tomaten buiten bij droogte.

graag jullie mening, alvast bedankt!

Groetjes Claudia

Geplaatst:

1. Ik doe normaal aan wisselteelt, maar hier dus niet..hoe doen jullie dat?

Tja ik graaf meestal gaten voor de tomaten in de kas en vul die op met eigen gemaakte ( en soms gemengd met voor groenteteelt bestemde gekochte grond) compost. Verder geen wisselteelt, ik probeer wel de planten te laten verspringen en dan volgend jaar de plantplek 30 cm naar rechts..of links

2. Wat gebruiken jullie als grond?

Gewoon de kasgrond dus aangevuld met eigen compost.

3. wil de tomaten zo min mogelijk water hoeven te geven

ik zet de planten behoorlijk diep , als het kan minstens 15 centimeter de grond in (blaadjes die in de grond komen eraf halen) en plant er diep een grote fles zonder bodem bij, omgekeerd, zodat ik daar water in geef. De eerste weken veel water daarna zoekt de plant zelf in de diepte naar water..dat is de bedoeling

Ik heb ook een groot deel van de tomaten buiten staan,

Dat geldt dus ook voor de buitentomaten, goed diep zetten, wortels laten vormen op diepte door met een diep ingegraven fles het water daar beneden te geven.

Groetjes Claudia

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gianni, je planten zien er goed uit, mooi compact en stevig. Mijn planten zien er nog lang niet zo uit (al hangt het ook van het soort af). Ben pas een paar dagen geleden begonnen met afharden, het is hier gewoon te koud nog. En er staan teveel andere planten binnen die ook nog ergens buiten geplant moeten worden.

Heb weer veel teveel tomatenplanten gezaaid en nog geruild ook, maar gelukkig geef ik ook veel weg aan iemand die geen tijd hiervoor heeft. Dat is wel fijn, want voor zoveel planten heb ik geen plek. Ben nu al aan het improviseren waar alles moet staan.

Geplaatst:

De wat grotere examplaren van de zijkant:

Linked Image

Momenteel vrijwel precies 30 cm lang wat betreft de twee grootste exemplaren. Wel zijn de dus tot nu toe nog iedere nacht binnen geweest, waar ik denk ik met ingang van morgen (vrijdag) gezien het verbeterde mee kan stoppen.

(NB: Deze gaan morgen de volle grond in, vandaar is er nog geen stok bij geplaatst).

Hoeveel planten heb je over @Flup? Ik heb er hier ook nog 11 staan om weg te geven (uit 24 in totaal), dus hier moet ook nog het een en ander mee gebeuren . Deze 11 plantjes mogen ook wel eens uit de potjes, want het is duidelijk dat ze niet meer doorgroeien daarin. Ze moeten snel de volle grond in.

Geplaatst:

Een korte update:

Tomaten---transplantieshock-41211558182431.JPG

Gister in de volle grond gezet en direct water gegeven. Ook wat takken aan de onderkant weggeknipt (i.v.m. eventuele ziektes). Vandaag staat deze plant en een andere er zo bij. Het zijn de grote planten van bovenin (uit de kleinere potten). Hoogstwaarschijnlijk is het transplantatieshock. Ik ben wel voorzichtig geweest met de kluit aan de andere kant.

Heb toch de aarde eromheen vandaag goed bevochtigd met de tuinslang om wortelgroei te stimuleren. Paar daagjes wachten?

Geplaatst:

@Rorror.

Ik wacht tot de plant een klein beetje groter is, maar niet te veel. Vanaf dat punt verwijder ik ze consequent ongeveer twee keer in de week. Ik heb eerder eens gelezen dat je er niet al te vroeg mee moet beginnen, dus nu laat ik het even nog op zijn beloop gaan. Maar dat zal nog maar heel kort duren.

Geplaatst:

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee, maar ik heb nu toch een account aangemaakt, want ik heb hulp nodig.

Mijn - ietwat laat geplante - tomatenplantjes hebben vlekjes en googlen heeft me nog niet wijzer gemaakt, omdat mijn plantjes nog zo klein zijn.

Image-1411651558613947.png

Zouden jullie me misschien kunnen vertellen hoe dit kan komen en wat ik nu het beste kan doen? Kou/verbranding/schimmel...? En is het besmettelijk? Ik heb namelijk ook nog 1 cherrytomatenplantje gekocht en die moet natuurlijk niet ook nog aangetast worden.

Geplaatst:

Tomaat minimini is echt een drama met 4 blaadjes.

De laatste overlevende gisteren weer wat tlc gegeven. Maar het blijft een zorgenkindje.

Overweeg deze soort voor volgend seizoen al in december te starten. Wat een traag geval

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

@Kruidenvrouwtje

Ik had ook een soort die héél erg achter bleef, te weten een Italiaanse roma tomaat. De planten die ik nog over had heb ik weggegeven, maar wat waren dat toch vervelende dingen om op te kweken. Ze ontkiemden veel later, bleven structureel veel kleiner en de blaadjes zagen er vaak maar pietluttig uit. Keertje goed wateren van beneden? Grote kans op opgerolde blaadjes, terwijl de andere tomaten planten nergens last van hadden....

Máár: ik zet ze in de volle grond, en ze groeien het hardste van allemaal. Het is echt te bizar voor woorden.

Geplaatst:

Hallo allemaal

weer eens een update

de door mij op 6 maart gezaaide plantjes hebben bijna allemaal bloempjes

ben hier met een grond test wat tomaten betreft bezig

Dus ook maar een soort vlees tomaat gebruikt

Om een vergelijk te maken

Onderzijde tot 2 blaadjes onder eerste bloemknop weg geknipt

Wat me wel op valt dit soort stammen splitsen zich allemaal

Maakt niet uit wat de grond soort is

Wel zie ik iets verschil in grote van plantjes

ongeveer 10 cm

2z8e2hg.jpg

OP foto te zien zij tak weg geknipt

4taufq.jpg

Planten groeien erg hard op dit moment

Word weer een mooi oerwoud

9kxxn6.jpg

ronnie24

Geplaatst:

Ik gebruik ook potten nu voor het derde jaar. Ben zeer tevreden over de opbrengst. Vul de potten met eigen compost gemengd met overgebleven zand en gebruik plantaardige mest...dit doe ik er gelijk bij na het uitplanten. Dit jaar plaatsen we een druppel systeem, ben benieuwd hoe ik het ga ervaren.

5177e1b77330aa91dee7aaa2155d0102.jpg

Geplaatst:

Mooie foto’s weer mensen, prachtig!

Ik begin toch weer te twijfelen of ik wel aan buitenteelt moet beginnen ook... afgelopen dagen prachtig weer maar het waait hier ook enorm.

En dan lees ik bijv dat wanneer tomatenplanten buiten ziek worden, dit zo overslaat naar de kas... Aan de andere kant: ik heb meer dan genoeg planten over om ook buiten een aantal neer te zetten...

Twijfels twijfels....

Geplaatst:

Zet altijd veel tomaten binnen én buiten, gemiddeld zo'n 65 à 80 planten van verschillende soorten, 2 à 3 per soort per jaar.

Al gehad dat de tomaten buiten ziek worden maar binnen nog nooit.

Gewoon voorzichtig zijn en beter voorkomen dan genezen.

Wil ik mee zeggen dat nadat je zieke planten hebt gerooid je niet direct je kas moet induiken.

Kan puur verbeelding zijn maar de smaak, niet beter of slechter, van 2 dezelfde soorten waarvan er 1 binnen en 1 buiten staat is verschillend.

Als je planten teveel hebt en plaats genoeg gewoon doen.

Neem een zomer als vorig jaar, prachtig tomaten jaar ...

Oh ja,

de eerste stuks zijn nu ook buiten uitgeplant.

Weer en wind ed is natuurlijk sterk plaats gebonden...

Geplaatst:

Ik merk net dat één van mijn drie grootste tomatenplanten behoorlijk vol zit met allerlei kleine zwarte vliegjes. Ze zitten overigens doodstil op het blad, alsof ze vast zitten. Eerder deze week trof ik ze ook al aan en heb ik ze verwijderd, en nu weer. Ik zag er toch al snel een goede 30-40 zitten (waaronder ook kleintjes).

Enig idee wat het is en of het schadelijk kan zijn? Ook hier volg ik liever het adagium beter voorkomen dan genezen.

Mvg,

Geplaatst:

In het beste geval fruitvliegjes (rode oogjes?).

In het slechtste geval de groene perzikluis.

2e geval is vervelend ...

Lichaam niet zwart maar eerder grijstint met duidelijk donkere vlek op achterlijf en op hun kop staan 'knobbels', eitjes zijn geel en/of bruin maar worden vlug zwart.

Foto??

Deze vliegen in mei naar zomerwaardplanten zoals oa tomaat, paprika en aubergine (ea) en brengen virussen over.

Bestrijden met pyrethrum (wordt gemaakt van margriet dacht ik)

Op paprika en aubergine makkelijk te bestrijden met gewoon water door elke dag 2x eraf te sproeien (lees nevelen).

Tomaat en 2x per dag natsproeien gaan echter niet zo goed samen...

Ik hoop echt dat het niet de 2e is ...

Geplaatst:

Het zijn deze dingen @TomP

Tomaten-vliegjes-129151558786875.JPGTomaten-vliegjes-299751558786875.JPG

Het opvallende is dat ze vleugels hebben, maar zelfs de volwassen exemplaren (er zitten ook redelijk wat kleintjes tussen) zijn niet geïnteresseerd in ook maar een millimeter vliegen. De meeste verwijder ik de hele tijd handmatig, maar ik heb geen idee wat het is. Ze verroeren zich vrijwel niet, wat ik nogal raar vind.

Wat belangrijke dingen om op te merken:

- De plant lijkt er helemaal ok uit te zien verder, maar ik blijf het in de gaten houden. Deze dingen zullen er echt wel voor voeding zitten.

- Bladschade zie ik tot nu toe niet. Wel hier en daar mogelijk het begin ervan...

NB: Net vond ik er eentje die groen was tussen mijn vingers. Die lijkt heel mogelijk op de slechtste optie hier. Ik heb er denk ik wel 20-30 bekeken, maar de rest was gewoon zwart.

Toch maar bestrijden voor de zekerheid? Het lijkt een soort van luis te zijn.

Geplaatst:

Ben geen taxonoom maar lijkt er idd héél goed op en ja is een luis maar ook gevleugeld.

Vleugels +/- 2x zo lang of het lichaam, zwart/groen en redelijke aantallen ... klote!

Alle soorten luizen zuigen voedingsstoffen en sappen van groene planten als het ware naar binnen. Is positief dat je nog geen aantastingen ziet!!!

Bij iedere beet drukken ze nl. speeksel in de cel van de plant en daarmee infecteren ze de plant met virussen. De plant verzwakt en in extreme gevallen sterft ze zelfs af.

De uitscheiding die ze achter laten is honingdauw, een zoete nectar-achtige vloeistof die bvb mieren heel lekker vinden.

1e Middeltje dat vlug resultaat geeft is het stevig benevelen van de tomatenplant met een mengsel van 20 ml groene zeep, 20 ml spiritus en een liter water.

2e middeltje dat goed werkt maar stinkt is een aftreksel van tabak in water > Kook een kleine hand tabak in water en sproei het mengsel over je planten.

3e dat zeer goed helpt tegen alle insecten die zich voeden aan planten is een aftreksel van uien > Leg enkele in stukken gesneden uien een dag in water en spuit dit dan over de planten.

De luizen, eender welke soort zitten niet stevig vast aan de plant en vallen er op die manier af, ze houden tevens ook niet van de koude

4e Of zoals ik eerder zei pyrethrum maar dit als laatste redmiddel want is toch iets ingrijpender maar dit is mijn mening

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie: zeer informatief! Ik heb in de tussentijd alvast wat bestrijdingsmiddel gehaald als antwoord. Op biologische basis, specifiek voor bladluizen ook. (In geval het relevant is: pokon polysect gyo spray. Als ik zo de verpakking lees lijkt het werkingsmechanisme sterk op optie 1 die jij beschrijft trouwens, maar dan met wat andere stoffen. Het principe lijkt hetzelfde echter!).

De tomatenplanten heb ik flink bespoten, alsmede andere planten in de tuin. Ik zag dat er op méér plekken luis te vinden was, waaronder op basilicum (die het overigens nog goed doet) en helaas een Marokkaanse munt plant, die er zeer zielig bij staat en waarschijnlijk verwoest is door luizen. Let op: deze lijkt in luttele dagen van redelijk ok naar verwoest te zijn gegaan. Geen munt thee voor mij dus voorlopig.... Die plant heb ik bespoten, maar ik denk dat hij spoedig de container in gaat. Jammer.

Ik wacht rustig af en zie wel wat er gebeurt, maar ik heb er goede hoop op dat het goedkomt. Ik zal wel blijven opletten voor tekenen van virussen. Vorig jaar waren twee planten bijvoorbeeld besmet met alternaria.

Geplaatst:

Op jouw foto Gianni staat idd een gevleugelde luis, zoals Tom al aangaf.

Alle plantluizen kunnen door het aanprikken van de zeefvaten de plant verzwakken, en reactie van de plant hierop is het bekende bobbelen van het blad (zie mijn misukte spinazie )

Het uitscheiden van honingdauw door de luizen kan weer als groeimedium dienen voor schimmels en vormt daar "roetdauw". Ook vervelend want hierdoor wordt de lichtinvang door bladeren beperkt.

Als het gaat om overdracht van virussen, moet je vooral uitkijken voor de gevleugelde luizen. Deze kunnen een met virus besmette plant hebben aangeprikt; virusdeeltjes blijven vastzitten op de monddelen van de luis die weer in een gezonde plant kunnen worden ingebracht als deze wordt bezocht en aangeprikt door deze vector. Als een virus wordt overgedragen via de monddelen, betekent het dus dat de luizen die ter wereld komen op het blad de plant bij aanprikken niet kunnen infecteren met een virus. Dus ik denk dat het wegvangen/dooddrukken van de gevleugelde luizen om infectie van de plant met een virus te voorkomen heel nuttig is. Het behandelen van ongevelugelde luizen om deze reden is dus niet noodzakelijk.

Geplaatst:

Hmmm vervelend Gianni!!

Ik waa 2 jaar geleden bij iemand op bezoek en die had ren soort zakjes met lieveheersbeestjes gekocht en op de planten gehangen!

Lieveheersbeestjes eten oa bladluizen!

Deze super tip kreeg ik van hem:

https://www.koppert.nl/

Allemaal biologische oplossingen tegen ziektes, maar ook heel veel hulp en info!

Lieveheersbeestjes tegen bladluizen:

https://www.koppert.nl/aphidalia/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...