Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
  schreef Patrijs:
St. Jansui --- volle grond ( verplant )

Waarom had je ze niet direct in de volle grond gepoot? Wat weersomstandigheden betreft kan St Jans alles hebben...

Geplaatst:
  schreef roeier:
  schreef Patrijs:
St. Jansui --- volle grond ( verplant )

Waarom had je ze niet direct in de volle grond gepoot? Wat weersomstandigheden betreft kan St Jans alles hebben...

Wat weersomstandigheden wel, maar ze stonden ( in de volle grond) pal achter een IBC, net als de bieslook, en nu hebben ze een plekje in de volle zon.

Ik heb gewacht met verplanten omdat ik nog moest frezen. Ook heb ik de rij nu drie keer zo lang kunnen maken.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er tot nu toe nog maar weinig van geoogst heb.

Geplaatst:

Alles wat ik van kruiden en bietjes heb voorgezaaid op 11 januari heb ik moeten weggooien.

- Groeiden veel te vlug,en naar het licht, zodat alles lange, dunne slungels werden.

- Op sommige van de turfpotjes begon witte pluizige schimmel te groeien, vermoedelijk door de oude teelaarde die ik had gebruikt. Deze ondertussen ook weggegooid.

Maar nu weet ik wel dat deze oude zaden(EXP 2017) wel nog kiemkrachtig zijn, dus ik gebruik ze wel nog wanneer ik in volle grond ga zaaien.

Alhoewel de bloedsinaas-pitten (Torroco) wel al beginnen te groeien, was er in mijn potje met citroenpitten nog steeds niks te zien. Daarom gisteren een bio citroen gekocht en deze pitten klaargemaakt om te laten voorkiemen. Toen ik het potje met de vorige citroenpitten wou weggooien zag ik dat deze pitten toch al een lange wortel hadden, maar dat er bovengronds nog niks te zien was. Besloten om hen nog een kans te geven en heb ze laten staan.

Het Bergamot-experiment gisteren eventjes stopgezet om de simpele reden dat er blijkbaar geen pitten in mijn Bergamot-vrucht zaten.

Daarnet al een paar struikboontjes (proccesor) voorgezaaid, alsook wat kerstomaatjes (sweetie).

Vermoedelijk wacht ik nog een paar weken om de andere tomaten en groenten voor te zaaien.

Geplaatst:

Je bent erg vroeg met boontjes zaaien. Die groeien als een tierelier en zijn waarschijnlijk nauwelijks goed te houden totdat ze naar buiten kunnen. Begin april is naar mijn ervaring vroeg zat.

Laat je weten hoe bij jouw gaat ?

Geplaatst:

@Amrutten , doe ik zeker. De boontjes die ik zaaide hebben normaal maar een goeie 65 dagen nodig van zaaien tot oogst. Deze vroege batch is eigenlijk bij wijze van experiment, om te testen hoe ik de temperatuur en omstandigheden kan beïnvloeden in mijn verhoogde bakken in een stadstuintje. Met de sneeuwval van de afgelopen weken is wel duidelijk geworden at onze tuin veel warme is dan bv het stadspark naast onze woning.

Geplaatst:

gisteravond heb ik paprika voor gezaaid. Ik had bij de welkoop een zakje gekocht met 5 kleuren paprika.

damn, voel me een beetje bedonderd.

Welgeteld 25 zaadjes.....

ach, het is niet anders.

In ieder geval zitten ze alle 25 in potjes.

Ik zie wel hoeveel er op komt. Over het algemeen heb ik het geluk 3 plantje over te houden. Vorig jaar hele slechte plantjes, hopelijk dit jaar betere zodat ik weer zaadje kan houden uit de paprika's.

Verder nog tomaten voor gezaaid.

Ik heb een tuinkas gekregen van 2 bij 4 meter. Dus hopelijk gaat de tomaat dit jaar wel goed. Vorig jaar geen tomaat gedaan ivm de phythophthora die ik a jaren achter mekaar had. Vorig jaar dus warm weer, iedereen veel tomaten en geen Phythophthora, alleen ik geen plantjes. Hopelijk dit jaar wel in de kas.

Verder twee weken geleden aardbeienzaad gedaan. en die beginnen op te komen. Erg leuk. Waren Chinese zaadjes (via WISH). Ik had niet verwacht dat het zou opkomen. ik heb al 17 plantjes geteld (van 1 cm hoog). De rest van de zaadjes gaan ook nog voor gezaaid worden.

Volgens de foto van Wish worden de aardbeien zo groot als je hand.....

Geplaatst:

Ik kan je vertellen dat ik bij de welkoop een zakje van horti tops had gekocht met punt paprikas waar maar 8 zaadjes inzaten. En dan 6 euro of zoiets voor betaald...

Geplaatst:

Zaten dan al de 25 zaden dan samen en niet per kleur ? Als ze alle 25 zaden samen zaten en je wilt er maar 3 van houden ben je al zeker dat je maximum 3 kleuren heb ? En gewoon selectie uit sterkste plantjes heb je kans dat je een kleur nog dubbel heb .

Geplaatst:
  schreef Waaslander:

Zaten dan al de 25 zaden dan samen en niet per kleur ? Als ze alle 25 zaden samen zaten en je wilt er maar 3 van houden ben je al zeker dat je maximum 3 kleuren heb ? En gewoon selectie uit sterkste plantjes heb je kans dat je een kleur nog dubbel heb .

Ze zaten wel per kleur, naar dan nog.

Vind het erg weinig voor wat ik betaal. De verpakk i ng is duurder dan de zaadjes.

Geplaatst:

Als het hybride zaden (F1) zijn, dan is er voor de zaadteler veel meer werk aan:

De moeder- en vaderplanten moeten apart opgekweekt, waarbij er voorkomen moet worden dat ze zichzelf bevruchten. En zeker bij tomaten vindt heel snel zelfbevruchting plaats. Bij de moeders moet dus, vóórdat hun eigen stuifmeel rijp is, voorkomen worden dat de eigen meeldraden de stamper kunnen bevruchten. En dan maar hopen dat het stuifmeel van de vaders rijp is als de stampers van de moeders ontvankelijk zijn, Moeder en vader zijn immers genetisch verschillend, dat is precies het idee erachter: perfecte nakomelingen van verschillende ouders.

Daarbij komt ook nog eens dat zowel de moeder- als vaderplanten genetisch zuiver gehouden moeten worden, het volgende jaar moeten ze immers wéér die speciale F1 kindertjes krijgen.

Daarom zijn F1 zaden per stuk veel duurder dan zaadvaste / heirloom zaden. Of -bij dezelfde prijs per zakje- veel minder zaden per zakje.

Waarom dan F1? Alles bij elkaar is dat voor commerciële teelt toch profijtelijker: meer opbrengst en/of beter verkoopbare waar.

Met plofkippen werkt het net zo. Veel opbrengst, maar de vaders en moeders zijn zelf geen plofkip (quotation needed, want een amateur-verzinsel van mij).

Sommige tweeslachtige planten (bloemen met elk stamper én meeldraden) hebben zelf wat verzonnen op het voorkomen van zelfbevruchting: de stamper is dan niet gelijk rijp met de meeldraden. Geen inteelt, meer kans op variatie en daarmee meer kans op overleving (van een paar buitenbeentjes) als de omstandigheden veranderen. Maar daar is de boer dus echt niet mee geholpen: kans op rare nakomelingen, die geen/minder/andere oogst geven.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
  schreef Waaslander:
Vandaag 4 poot zoete aardappelen gekocht en geplant . Misschien volgens velen nog vroeg maar vorig jaar had ik dit nog 2 maanden vroeger gedaan en geen echte problemen mee gehad.

Kunt u een beetje uitleg geven?

Ik heb zoete aardappels in water staan en deze zijn al flink geworteld en uitgelopen

Voor ons is dit de eerste keer

De aardappelen komen uit India

Geplaatst:

Gisteren in de kas tuinboontjes gelegd in p9-potjes. Ik kon het geduld van nog een week wachten niet opbrengen. Daarnaast ook wat spinazie en radijsjes in de volle grond in de kas gezaaid. Hopelijk kan ik daarvan oogsten voordat mijn tomatenplanten de kas in gaan.

Vandaag twee soorten tomaten (moneymaker en Costoluto Fiorentino) en Aubergine black beauty volgens de deno-methode te kiemen gelegd. Iets eerder dan vorig jaar, maar heb begrepen dat ze ook al half april de kas in mogen.

Geplaatst:

2 kistjes met tuinbonen gezaaid, niet zoveel dit jaar ivm ruimtegebrek.

Ze staan nu buiten, onder een afdak, hopelijk geen last van kou verder, ik leg ze denk ik nog wel even in het kleine goedkope kasje van de action

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
  schreef mat Baeten:
  schreef Waaslander:
Vandaag 4 poot zoete aardappelen gekocht en geplant . Misschien volgens velen nog vroeg maar vorig jaar had ik dit nog 2 maanden vroeger gedaan en geen echte problemen mee gehad.

Kunt u een beetje uitleg geven?

Ik heb zoete aardappels in water staan en deze zijn al flink geworteld en uitgelopen

Voor ons is dit de eerste keer

De aardappelen komen uit India

Dat de meeste nog enkele weken wachten met het kweken met zoete aardappelen zoals je kunt lezen in eerder geciteerde topic.

Hier komen de zoete aardappelen uit België dus geschikt voor ons klimaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...