Patrijs Geplaatst: 19 februari 2019 Share Geplaatst: 19 februari 2019 Weer een peulenrek gemaakt en geplaatst. Ook uit de voorraad gereclaimde tuinpalen er twee schoongemaakt. Alle oude krammen en schroeven er uit gehaald.Binnenkort de heggenschaar mee om wat nieuw gaas te knippen voor tussen de palen. Thuis wat gezaaid en het oude zaad nagekeken of er nog wat leuks bij zat. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 19 februari 2019 Share Geplaatst: 19 februari 2019 tuin geschoond, paar vierkante meter kletsnatte grond omgegooid, au! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 20 februari 2019 Share Geplaatst: 20 februari 2019 (aangepast) Wow ik ben de hele dag bezig geweest in de tuin! Lekker! Soms deed de kleine tuinopzichter mee. Soms was meneer aan het spelen. Soms mij ronduit aan het vervelen. Kortom: het was een gezellig dagje zo. Ben wel gesloopt nu en moet de was nog doen. Pffff. Blij dat ik niet hoef te koken! Ik heb 1 moestuintje onkruidvrij gemaakt. Dat was op zijn zachts gezegd een pokkenklus. De peterselie staat nu voor het vierde jaar en was sneu aan het worden. Ik heb het er maar uit gehaald. Ik zaai volgende maand wel weer nieuwe. Als dat weer 4 jaar meegaat, is dat wel heel netjes. Was wel bijzonder om die dikke wortels te zien na al die jaren! Nu keurig onkruidvrij en er staat een klein kweekkasje die ik vorig jaar bij de Lidl had gekocht. Alhoewel, ‘klein’, ik had hem een stukje kleiner verwacht. Ik heb braaf de aanwijzingen gevolgd. Je moest het met 2 man opzetten. Achteraf erg lollig. Was nergens voor nodig die extra mankracht Voor: Na: De helleborus gedeeld daar waar ik denk dat de witte begint (of de paarse eindigt). Nieuwe plek gegeven als afrastering tussen 2 moestuinen. Veel zaailingen tegen gekomen. Paar opgepot. Wat heb ik nog meer gedaan? Ow ja. Ik heb 3 bomen geplant. 1 boom met 3 soorten kersen, een Canadese, en 2 andere. Vergeten welke dat zijn. Dankzij Bart van het forum. Die was weer eens grappig aan het enten geslagen. Ook de mini walnoot in de grond gezet en nog een zuilenpeer (allemaal via Bart). Ik denk tenminste dat het de peer is die een nieuw huis heeft gekregen. Heb nog 3 ingekuilde bomen staan, ik weet niet meer wat wat is. Ik heb ook alle uitlopers van mijn laurierboom weggehaald. De mooie takken heb ik in de grond gestopt. De rest weggegooid. Nog meer rozen gesnoeid. Paar mooie takken ook gepoogd te vermeerderen. Wie weet slaan ze aan. Nog een stuk hortensia gesnoeid. Ik heb nog zo’n 10 meter te gaan vrees ik. Handige plant langs de kadewand, maar ik blijf maar knippen op dit moment..: Ik heb ook nog een paar tegels opgehoogd met het zand wat ik over had, na een paar tegels weg te halen op een andere plek. Daar staat nu een boom en komt tzt nog wat voor. Het zand heb ik netjes verdeeld onder andere tegels zodat de boel weer wat hoger is. Wij hebben een grote kolonie woelmuizen onder ons, die nog net niet ons huis hebben weggegraven. Dus alles verzakt om de haverklap. Ik had 1 kliko vol met groenafval. Die composthoop is nog steeds nergens te bekennen. Drukke, maar mooie dag geweest. Heilzaam. Ik kwam nog een verrassing tegen op de steiger: 20 februari 2019 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 20 februari 2019 Share Geplaatst: 20 februari 2019 Vandaag de oude aardpeer stengels verwijderd en klein gehakt voor bodembedekking. De dikste stukken apart gehouden voor de stokjes bij mijn aardappels. De gemeente was bezig om te snoeien en de mannen even aangesproken en gevraagd of de hoge kronkelwilg aan de weg wat willen snoeien. Wat gaat dat toch makkelijk en snel, twee man in een hoogwerker. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charly Geplaatst: 20 februari 2019 Share Geplaatst: 20 februari 2019 Sjussus wat een activiteit, Mellie. Mooi resultaat! Hier kalmpjes in de weer geweest met nog wat snoei-werk (bessen en wat sierplanten) En de werpstal voor de geit in orde gemaakt. Komt heel dichtbij nu. Spannend! Quote wees bevriend met kleine dingen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
angela Geplaatst: 20 februari 2019 Share Geplaatst: 20 februari 2019 Kleine klusjes gedaan:Mest naar de tuin gebrachtvogelhuisje en insectenhuisje opgehangencavia begravenhoutsnippers bij de blauwe bessen gedaanreine claude pruim geplantkruiwagen onkruid op de berg onkruid gegooid die moet eigenlijk deze week naar de milieu straat2 stukken fietsenband aan mijn Jonagold gebonden om hem te leiden aan de nieuwe afrasteringHer en der wat geknipten nog wat spruiten geoogst. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 21 februari 2019 Share Geplaatst: 21 februari 2019 Een grote zak houtsnippers gekregen en bij de blauwe bessen gedaan. Het was echt een grote zak, maar driekwart was al leeg voor dat mini stukje bes. Viel me best tegen. Morgen maar wat meer halen als het mag. (Ze zijn hier bomen aan het snoeien om drainagepijpen te leggen. Er zijn heel wat bomen gerooid en versnipperd.) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bearded johnie Geplaatst: 22 februari 2019 Share Geplaatst: 22 februari 2019 Na werk nog even een uurtje aan het spitten geweest Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Amrutten Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Op het laatste stuk van de oude tuin, gedroogde koemest uitgestrooid. Uit de hoop snoeihout, rijshout voor de peulen etc. gehaald.Zomertarwe gezaaid en afgedekt. Hopelijk blijven de muizen er van af ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Veldjesgraaf Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Grond gekruid. Eindeloos veel. In totaal bijna 25 kuub wat neerkomt op ongeveer 325 kruiwagens. Vorige week begonnen met ophogen en vandaag de laatste 8 kuub weggekruid. Na het plaatsen van de beschoeiing moest er wel heel veel grond bij. Meteen de in het najaar verzamelde paardemest uitgestrooid. Het begint alweer op een strakke tuin te kijken Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 325 kruiwagens grond, je kijkt nu zeker op iedereen neer. Hier rustig aan gedaan, twee vakken recht gelegd en het laatste zichtbare gras verwijderd.Tussendoor in het zonnetje gezeten en genoten van de eerste twee dikke hommels van dit jaar die op de net geopende blauwe druifjes afkwamen.Van de mussen die nestmateriaal kwamen stelen en twee merels die vechtend door het gras rolden ( of deden ze wat anders…. ) Nieuwe variant aardpeer gezet met keukenvriendelijker knollen. In de kas diverse sla geoogst en de potten wat water gegeven. En een klein kweekasje gescoord. Iemand deed hem weg omdat er alleen maar gras in groeide. Eens kijken of ik er wat anders uit krijg. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Veldjesgraaf:respect! 325 kruiwagens ! Patrijs: ik denk wel dat jij iets anders dan gras uit dat kweekkasje gaat krijgen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Veldjesgraaf Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Laat ik het nuanceren. Er was geregeld hulp bij. De jongens hebben driftig mee geschept, in een tempo wat ik, vijftiger, allang niet meer haal. Afijn, afgezien van een vermoeide rug was het een gezellige klus met elkaar. Aan tafel aten ze als dijkers en tijdens de pauzes verdween mijn kratje bier net zo snel als die vracht grond.In het oogstseizoen delen ze in de opbrengst. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bearded johnie Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Vandaag naar tuincentrum geweest en verschillende soorten zaad en pootaardappel gekocht ,Daarna zowat de hele dag op het land geweest , onkruid gewied, kroten gezaaid en peterselie gekregen van de buurman geplant, nu nog even lezen hoe ik het nu precies met die pootaardappelen moet doen, frieslanders extra vroeg staat er op Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Daar zijn de diverse aardappeltopics voor. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Het eendenrennetje en eenderde van het kippenhok ingezaaid met een mengsel van gras, tarwe, Rogge, wikke en erwten. De boel natuurlijk afgezet voor de kippen die nu nog iedere dag in de boomgaard komen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bearded johnie Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Daar zijn de diverse aardappeltopics voor. Ja maar ik vind het ,als iemand die 0,0 ervaring heeft ,lastig te begrijpen van het spruiten en laten afharden en om daar de juiste plaats en temperatuur voor te vinden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 23 februari 2019 Share Geplaatst: 23 februari 2019 Een aardappel is niet zo heel moeilijk om te begrijpen. Ik geef ze een warmte stoot van een paar dagen en laat ze buiten spruiten, bij nachtvorst beschermen of binnenhalen. Ze moeten licht en koel , ongeveer 10 graden, staan. Maar ik zet ze ook vroeg hier aan de kust. Ze kunnen geen vorst hebben. Maar ik stel voor om verder te gaan in het aardappel topic. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
laen Geplaatst: 24 februari 2019 Share Geplaatst: 24 februari 2019 Kruidenbakken gevuld met wat worteldoek (anti-worteldoek.. maar wortels doen het er prima op en door ) en hydrokorrels. Als Ik m'n zoontje overtuigd krijg er van af te blijven dan kan ik ze vullen zodra ik iets heb om er in te zetten, het is ondanks het lenteweer nog wat vroeg. Verder 2 bakken net viooltjes klaargemaakt en voor de deur gezet, eens kijken of de PostNL wagen nog eens langs m'n voordeur durft te scheren - leert ie het met een kapotte bumper af. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Joke's moestuin Geplaatst: 24 februari 2019 Share Geplaatst: 24 februari 2019 Een aardappel is niet zo heel moeilijk om te begrijpen. Ik geef ze een warmte stoot van een paar dagen en laat ze buiten spruiten, bij nachtvorst beschermen of binnenhalen. Ze moeten licht en koel , ongeveer 10 graden, staan. Maar ik zet ze ook vroeg hier aan de kust. Ze kunnen geen vorst hebben. Maar ik stel voor om verder te gaan in het aardappel topic. Misschien is het voor jou niet zo moeilijk om een aardappel te begrijpen. Waarschijnlijk poot jij al een paar jaar zelf je aardappelen. Maar voor mensen die nog nooit een pootaardappel hebben gezien is het allemaal een beetje akra-ka-daabraa. Ik snap ook dat je hem doorverwijst naar de aardappel topic. Maar als mensen daar grotendeels alleen maar neerzetten welke rassen aardappelen ze dit jaar gaan poten. Heb je er als leek geen donder aan. Je leest grotendeels alleen maar welk soort iemand heeft en dat ze daar vorige jaren goede oogst van hebben gehad. Dit is geen verwijt. Het valt mij alleen heel erg op. Er wordt, vind ik, weinig gedeeld over de bemesting (wat, wanneer, hoeveel, goede ervaringen, slechte ervaringen ect) tuurlijk heeft het te maken met op welk grond je zit biologisch of niet en hoe de grond is behandeld in het verleden. Maar hé, als beginneling heb je veel te maken met KWW- tjes. ( kiek'n wat t wordt) En dan kan je in de toekomst altijd nog je bemesting ect aanpassen als het te veel of te weinig is. Zo. nu de aardappelen zoals ik het doe. Ik zit op zandgrond die ik in het najaar omploeg met een schep/schop. Ik gooi er geen kalk op. Dat schijnen aardappelen niet leuk te vinden. In het voorjaar, een paar weken voor het poten gooi ik er gedroogde koemestkorrel op. Lekker royaal. Met wat patentkali. Ook dat niet te zuinig maar ook niet te veel. Dan de aardappelen de grond in. Maar eerst de pootaardappelen voorkiemen. Om de aardappel een goede start te geven. Dat eerst warm (kamertemperatuur)in de woonkamer bijvoorbeeld in eierdozen voor het raam. Een paar dagen. Daarna koel, liefst onverwarmd maar wel met veel licht. Dan zie je op een gegeven moment kleine, op worteltjes kijkende witte dingen. Als die er aan zitten kun je de aardappelen met de witte dingen naar boven wijzen in de grond poten. Halverwege de teelt doe ik nog wat patentkali tussen de aardappelen en aard ik ze aan. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik weet dat dit off topic is by the way. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
angela Geplaatst: 24 februari 2019 Share Geplaatst: 24 februari 2019 Nou ook maar even off topic danIk koop pootaardappels neem een klein handschopje of aardappelpoter steek de diepte van het schopje uit en gooi de aardappel erin. En dan het gat weer dicht. Op ong. 40 centimeter afstand doe ik het zelfde met de volgende aardappel tot je een rijtje hebt. Bij het volgende rijtjes houd je de zelfde afstand aan.Niks voorkiemen enz.Als het aardappel lof bovenkomt aard ik de aardappels aan. En weer in het topic ik heb de vijver in orde gemaakt de pompen schoongemaakt aangezet enz.Nog een plant in een pot gestopt voor Nasuada. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 24 februari 2019 Share Geplaatst: 24 februari 2019 Misschien is het voor jou niet zo moeilijk om een aardappel te begrijpen. Waarschijnlijk poot jij al een paar jaar zelf je aardappelen. Maar voor mensen die nog nooit een pootaardappel hebben gezien is het allemaal een beetje akra-ka-daabraa. Ik snap ook dat je hem doorverwijst naar de aardappel topic. Maar als mensen daar grotendeels alleen maar neerzetten welke rassen aardappelen ze dit jaar gaan poten. Heb je er als leek geen donder aan. Ik weet dat dit off topic is by the way. Juist vanwege dat off- topic zette ik mijn opmerking neer. Het is logisch dat je als beginnend aardappelteler vol vragen zit maar om dan uitgebreid in het wat heb je in je tuin gedaan topic daar op in te gaan lijkt me geen goed idee, al is het maar omdat anderen met aardappelvragen gaan kijken in het aardappeltopic en niet hier. Op deze plek sneeuwt het snel onder. In et aardappel topic wil ik met plezier mijn geheimen prijsgeven. En weer on topic: Mijn eerste lichting poot aardappeltjes in de kas gezet omdat ik toch nachtvorst verwacht. Mijn nieuwe kweekbakje flink gewassen om al het mos en graszaad kwijt te raken. De pomp een halve slag gedraaid, zodat je makkelijker pompt Palmkool geoogst voor het avond eten, en alle koolstronken afgevoerd voor in de groene bak vanwege de knolvoet. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 24 februari 2019 Share Geplaatst: 24 februari 2019 Net met een flesje kattenschrik rondgestrooid, vanmorgen even in de scherpe zon gezeten, om de 50 ug aan te vullen. Meer komt er niet van. Vorige seizoen ligt nog uitgestrooid door de kamer, zucht. Dat van 2019 is dus nog niet begonnen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 24 februari 2019 Share Geplaatst: 24 februari 2019 Bijna klaar met druiven snoeien. Wat stekken gemaakt voor de Moestuin Forum Dag ( zie elders op dit forum ), begonnen met de frambozen te snoeien. Dan de zwarte bessen nog en dan ben ik bijna klaar voor het nwe seizoen. En lekker lang koffie zitten drinken en om me heen zitten kijken. 1e gehakkelde aurealia zien langskomen. Meesjes zijn druk rond het huisje; gevechten tussen staartmezen en zwartkoppen. En een hoop hommels natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2019 Share Geplaatst: 24 februari 2019 Over het spruiten/voorkiemen/etc. van aardappels zijn o.a. deze goeie topics te vinden: hoe-lang-voorkiemen-van-aardappels-lengte-van-uitlopers-t4188.html? aardappels-voorkiemen-t16751.html? waar-aardappelen-laten-voorkiemen-t16541.html? poot-aardappelen-t587.html? Mocht je in 1 van die topics nog vragen hebben dan kan je ze daar posten. En houden we dat soort leerzame en belangrijke informatie bij elkaar. Sneeuwt het niet onder in dit topic. Het algemene aardappel-topic (van welk jaar dan ook) is ook meer voor berichten over de voortgang enzo, wat meer algemeen dan echt de diepte in qua info. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.