Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Erny

Aanbevolen berichten

De aardbeistekjes in 435ml potjes uitgescheiden naar moederplant 1-4. Deels schoon gemaakt, morgen de rest. Veel wachtplantjes zijn klein, maar hebben toch al een bloemetje/knopje. Enkele plantjes hebben bladluis zag ik. En stuk of tien potjes zijn leeg of plantjes zo goed als weggerot/aangetast. Moet ik voor oppotten de knopjes maar weghalen en eerst wat groter proberen te krijgen? Het zijn Lambada en of Sonata stekken, dus geen doordragers.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren thuis de kas beplant met 19 tomaten en ?? paprikaplanten.

Vandaag op de tuin gewied en gewied etc.etc. Zoals Patrijs zegt: het vuil komt op.

Mijn nieuwe perceel laat de verwaarlozing van de afgelopen jaren duidelijk zien. Wat een onkruid.

Om even een adempauze te krijgen heb ik een stukje afgedekt met worteldoek. Zo kan ik in rust de rest schoonmaken, zonder dat ik 'het vuil' zie groeien en groeien.

Spitskool en broccoli geplant. Nogmaals peulen Ambrosia gezaaid. Boekweit bijgezaaid. Lekker geklooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier en daar wat onkruid gewied en de nieuwe aanwinsten geplant (kersenboompje, frambozen). Ook eens wat uitbreiding gedaan van het niet-moestuingedeelte en enkele hostas gekocht. Ik vond ze mooi, en vooral de namen waren hilarisch: fashionista en risky business

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel meer dan beoogd. Ik heb eindelijk vakantie nu dat rot nakijkwerk klaar is en zo bevond ik mij heerlijk ontspannen in de kas een ditje en een datje te doen! 3 seringen geplant. Hiervoor moest ik op en max 50 cm breed door onkruid overwoekerd stukje lopen naast de sloot. Uiteindelijk ben ik onder de hortensia door gekropen, omdat dat makkelijker was (kun je nagaan!). Ik schrok me wild door een eend die opvloog. Die kon ik door alle kadewand onkruid niet zien. Bleek ik mevrouw op haar nest te hebben verstoord met 6 eieren. Ze komt toch wel weer terug nu de rust is wedergekeerd???

Pal daarnaast 3 seringen in de grond gezet en nee, dat kon niet vanaf de tuinkant... daar staat een taxushaag. Dat was wel makkelijker geweest.

Vanalles gezaaid en geplant, rattenstaartjes oa en veel bieten, en de rabarber geoogst.

Het huilen van mijn jongste bracht me terug in mamaland. De arme drommel was al een poosje wakker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rondgegaan met de grasmaaier (strimmer). Was hoog nodig want het gras was erg blij met al die regen en had een groeispurtje ingezet.

Sjalottenstuk bevrijdt van de opkomende Winde en Zevenblad (aarde kwam van ergens een tuin op het complex...)

Uienstuk evenzo bevrijdt van het ongewenste en er toen nog een lading uitjes (plantuitjes van de Marokkaanse super) ingezet evenals wat van die Franse lange Sjalotten die al uitliepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal beurs geschoffeld. Een 'huisje' van gevlecht onkruid van de kinderen gesloopt (met permissie). Geschoffeld. Vanalles gezaaid, Chinese kool, broccoli, veel bloemen (oud zaad, dus lekker dik), geschoffeld, sieralliums en anemoontjes gepoot, cucamelon en boontjes gezaaid in potjes en twee soort meloen. Paprika's uitgeplant in de kas, geschoffeld, tomatendiefjes verwijderd, alles lief toegesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samen met Lie een groot deel van de tuin en de boomgaard gemaaid. Ook wat gewied bij de asperges. Het blijkt dat er woelmuizen in mijn asperges zitten, vooral daar waar we geen “rammelstokken” hebben. Die heb ik dus ergens anders weggehaald en bij de asperges gezet. De aarde is hard maar met de hand op de onderkant van de fles kon ik de ijzeren staven aardig de grond inkrijgen..op eentje na helaas, daar drukte ik de ijzeren staaf door de fles heen en mijn hand in. Zo’ n roestig ding. Nu doe ik dus ff niks meer in de tuin

De foto ter illustratie van fles en stok is nog van de winter..

Linked Image

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kumquats of hoger gezet of terug in de kas ivm naderende grondvorst. Aantal ramen van de kas dicht gedaan ivm aanwezig tomaten en komkommers. De ramen van broeibak er opgelegd, zodat de reeds roodverkleurende aardbeien niet zondag of maandagochtend opeens zwart worden. Voor zover niet vergaan door UV straling of ouderdom (Aldi kwaliteit) of aangevreten door muizen, flarden fleecedoek aangebracht bij de andere aardbeien bedden. Ik denk dat ongeveer 40% van de aardbeien beschermd is door fleece of (hopelijk) de overhangende takken van een abrikoos. Verder met ergernis de krulziekte in Perzik Avalon aanschouwd. Ongeveer 50% krul, terwijl Benedicte net zoals andere jaren slechts voor 5-10% aangetast is. De Avalon maakt sowieso een verzwakte indruk, dus ik denk dat ik bij zonnig droog weer de vruchten er uit zal plukken en licht zal snoeien. Misschien voortaan toch maar gaan knoeien met antikrul middelen (1-2 behandelingen) of de boom vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen 2 avonden wel 50 / 100 planten verpot. Man wat een genot en plezier is deze tijd. Heb dit jaar radio’tje in de kas, lekker warm elke avond. Hele kas nu bomvol plantjes, gelukkig eigen gemaakte 2e kas bijna klaar!

Heb inmiddels bij ecohoeve ook wat zoete aardappelen besteld en;

Mukuna wenna

Engelwortel

Franse Uiensoepboom(pje)

Ananaskers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...