Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2019

Mellie

Aanbevolen berichten

Zelf eet ik graag rode bieten, maar mijn man en kinderen minder, dus ik bleef hardnekkig op zoek gaan naar een recept dat ze wel lusten, en dat heb ik vandaag gevonden met bietburgers!

Ik heb hier en daar wat recepten opgezocht en er uiteindelijk deze versie van gemaakt:

- een zestal zomerbietjes uit de moestuin

- 100 g feta kaas

- 1 ei

- 1 teentje look

- 1 klein rood uitje

- 140 g havermout

- beetje lijnzaad en sesamzaad

- kruiden: 1kl komijn, snuifje cayennepeper, zout

Bietburgers kneden:

* bietjes koken

* alles één voor één de blender in en daarna alles kneden tot een "deeg"

* deeg een halfuurtje in de koelkast plaatsen

* daarna kan je er gemakkelijk een bolletje van maken en pletten tot een hamburger

* bakken in de pan met wat olie

Hambugers maken:

* de broodjes even in de oven roosteren tot ze net beginnen kleuren

* mosterd-honing vinaigrette erop

* tomaatje en sla erop

* klaar! overheerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TomP hoe maak je balsamico?

361290e1a987a9fd008c99c60e111db4.jpg

De vis zelf schoongemaakt en gevuld met groenteafval: venkel en ui en heel veel thijm.

En papillotte klaargemaakt.

De tomaat en venkel geblancheerd en vervolgens in witte wijn met veel thijm en knof in de oven. De thijm heb ik samen met de dochter geplukt. Zij wilde alleen thijmbloemen. Het was maar goed dat ik ook plukte!

Het was ronduit verrukkelijk. De vis -forel en dorade- waren fantastisch en de venkel met tomaat... sjonge jonge, iederee heeft gesmuld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Namaak balsamico...

> wat je trouwens koopt in de supermarkt is ook meestal namaak hoor!

Als er geen "Tradizionale" op staat dan koop je een kat in de zak

> de 8 of 15 die ze er soms opzetten (aantal jaren gerijpt zogezegd) maakt het bedrog 'echter'

> is eigenlijk niets meer dan ingekookt druivensap met kleurstof ...

> ze durven er soms tot 50 € voor vragen!!

2 manieren.

1. Na een BBQ

In weckpot of iets dergelijks én vooral in de zomer (je hebt minimum 15°C nodig, tussen 20 °C en 30 °C is het beste) tenzij je overdag én 's nachts deze temperaturen in huis haalt

> kelder is te koud (hier bij mij +/- 10°C en dan duurt het lang en soms mislukt het)

> bij mij staat het gewoon in de keuken

- 1 dl goede wijnazijn

- restjes van rode wijn toevoegen (verschillende wijn mag maar probeer wel dezelfde druifsoorten bij elkaar te houden), maximum 12% alcohol

- pot afsluiten met propere keukenhand- of theedoek (niet met deksel, er moet lucht aan kunnen anders sterven de bacteriën)

- wegzetten op donkere plek, hoe stabieler de temperatuur hoe beter het eindelijke resultaat

De omzetting duurt +/- 2 maand, als het nog naar lijm ruikt is het nog niet klaar

2. Goedkoper maar daarom niet minder lekker

- druivensap inkoken tot de gewenste dikte maar minimum tot de helft (opletten dat het niet verbrand)

- in weckpot of andere

- na afkoelen 1 dl goede wijnazijn toevoegen

- pot afsluiten met propere keukenhand- of theedoek (niet met deksel, er moet lucht aan kunnen anders sterven de bacteriën)

- wegzetten op donkere plek, hoe stabieler de temperatuur hoe beter het eindelijke resultaat

De omzetting duurt ook +/- 2 maand, als het nog naar lijm ruikt is het nog niet klaar

Afhankelijk van hoe je hem maakt zal er residu op de bodem komen te liggen.

Ik zeef af mbv een paieren koffiefilter.

Wijnazijn NOOIT mee verhitten, het is een levend product dus ...

Succes als je het probeert!

Groetjes,

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ga ik proberen! Bedankt voor het recept. Ik heb een kast boven het vloerverwarmings aan/uitzet element en daar is het altijd warm. Kan ik die eens eindelijk goed benutten! Resultaat wordt vervolgd.

!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste watermeloen, was afgevallen, weet niet waarom maar niet getreurd, stukje parmaham erbij en smullen maar

Was niet volledig rijp maar toch al heel lekker en fris en sappig, licht zoetig en da's ok want echt zoet zoet daar hou ik niet van.

Het zoute van de hesp erbij, de warmte ... was perfect

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren voor het eerst, compleet diner uit de tuin.

Bietjes, aardappel, bokcourgette, tomaat, wortel, knof met kruiden uit de oven.

Een salade erbij met een kleine bolcourgette en tomaat. Vind estadsgroenteman had ik afgelopen weekend een grote gekregen, omdat ze toch te groot waren. Soep mee gemaakt. Hij zei dat als je ze jong eet, het heel lekker is in een salade met citroen en olijfolie. Gedaan met eigen kleintjes.

Dat klopte. Was heel lekker.

Ik heb de hele dag trouwens citroenverbena thee met wat kamille en pepermunt gedronken. Ook heel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

binnen een uur na oogst op het bord!

IMG2019073018375344091564543502.jpg

sperziebonen, champignons en een beetje ontbijtspek geroerbakt.

ik krijg al weer trek als ik naar de foto kijk!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

2d10225401b02c275ccb9846de4910f6.jpg

Een Indiase curry met oa doperwten en boontjes. Had ook aspergeerwten, maar die hoeven van mij niet meer. Amper opbrengst en de smaak. Hmm. Rauw smaken ze wrangig, zoals onrijpe dadels dat hebben. Gekookt niet heel bijzonder. Eten was wel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen, zoals elke morgen eigenlijk een mooi bord met diverse tomaten en zelfgemaakte balsamico

Deze avond maakte ik met deze ingrediënten ...

Uien (verse en reeds eerder geoogste)

Ui-06081986871565115873.jpg

Uit de kluiten gewassen gele courgette

Courgette18661565115911.jpg

Mengeling aubergines

Aubergine-06081949731565115945.jpg

Mengeling paprika's en enkele overrijpe Padrons

Paprika-06081931471565115293.jpg

Diverse soorten tomaten

Oogst-06081913831565115321.jpg

en verschillende kruiden vers uit de tuin (basilicum, tijm, laurier, bieslook en chinese bieslook) en verse look

dit ...

Spaghetti Jardinaise

Spaghetti-jardinaise16391565116352.jpg

en...

tomatensoep

Tomatensoep-06081937961565116376.jpg

Was lekker maar de soep kreeg toch een tikje kritiek mee.

Was voor de bazin en de kinderen iets te pikant maar ik vond toch fijn wat ik met de overrijpe Padrons kon doen.

Heeft idd een pittig smaakje maar zeker niet té heet, was er blij mee en dan eet ik toch fijn de soep helemaal alleen op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

TomP, ziet er watertandend lekker uit!

Hier stamppot rauwe andijvie , maar dan in kleur!

Ziet er heel grappig uit: paarse aardappeltjes, wit/groene andijvie met rode spikkels. Beide mooi om te zien, maar zou het toch niet gauw weer eten...ik kan er niks aan doen...het klopt niet, die kleuren!

Stamppot is in het echt nog net wat paarser.

Die piepers komen niet meer terug, de andijvie wel....die is lekker! image57131565197849.jpegimage29891565197854.jpegimage81811565197858.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

die andijvie is om van te watertanden Jootje!

Een stampotje hiermee met "gewone"aardappels ziet er veel aantrekkelijke uit.

(ik vind een stampotje met rood en gele snijbiet ook een lust voor het oog, en bovendien heerlijk)

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...