henkg Geplaatst: 4 juli 2019 Share Geplaatst: 4 juli 2019 Omdat ik het stukje Oosterschelde, op 5 minuten lopen, ook een beetje als mijn eigen wildpluktuin zie:Krabbetjes (strandkrab, die kleintjes) gevangen. Voor het allereerst.Met een kwartiertje hengelen had ik anderhalve kilo: Stond zonet op: Volgens dit recept: Na passeren de basissoep geproefd: prima, heel krachtig, moet misschien iets verdund worden. Afmaken tot bisque (met een beetje room) pas morgen. Èdit: Recept heb ik daarna aangepast. Is verfijnder van smaak geworden, en toch niet minder krachtig: post402361.html#p402361 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
motormuis Geplaatst: 5 juli 2019 Share Geplaatst: 5 juli 2019 . Gisteravond gegeten met macaroni en feta. Groenten geroerbakt en smullen maar. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 5 juli 2019 Share Geplaatst: 5 juli 2019 Pffft @Henk, ik vind het wat lastig, die krabbetjes voor de bisque: eerst verdoven door ze naar 0 graden te koelen en dan in het kokende water..toch een tikkie onaardig We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
motormuis Geplaatst: 5 juli 2019 Share Geplaatst: 5 juli 2019 Vanavond bieten met ui uit eigen tuin. Heerlijk, beetje rijst erbij. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 6 juli 2019 Auteur Share Geplaatst: 6 juli 2019 Mmm, HenkG die bisque lijkt me heerlijk! Sja, doden van dieren blijft lastig vrees ik. Wij aten eergisteren de eerste sperzieboontjes en welgeteld 3 snijbonen met een waanzinnige tomatensalade van tomaat nummer 2 en 3 uit de kas Het was bijna 1 kg! Gisteren dan eindelijk de kip tikka masala gegeten. Naan erbij gebakken. Zó lekker! De knoflookpasta over een paar naans gesmeerd. Sjonge jonge. Dat was smullen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
motormuis Geplaatst: 6 juli 2019 Share Geplaatst: 6 juli 2019 Klinkt goed. Wil ik ook wel eens proberen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
paddestoelengek Geplaatst: 6 juli 2019 Share Geplaatst: 6 juli 2019 sperzieboontjes uit de tuindie bij nader inzien jonge bruine bonen bleken te zijn maar lekker dat ze waren!! moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 6 juli 2019 Share Geplaatst: 6 juli 2019 Hier eten we zo aardappelen, groente en vlees Nieuwe aardappeltjes met bloemkool en een procureurlapje. En kaassaus Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 6 juli 2019 Share Geplaatst: 6 juli 2019 Fish and chips! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 6 juli 2019 Share Geplaatst: 6 juli 2019 Ooo Jootje! Uit een krant? Dat zijn de lekkerste!Hier een soort nasi met ketjapcourgettes. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charly Geplaatst: 6 juli 2019 Share Geplaatst: 6 juli 2019 Fish en chips! Met zout en azijn. Mmmmmmmmmmmmmm! Of die rare witte saus. Hoe heet dat ook weer Ravigotte? Hier weer die köfte van de grill, wat Veldvarkenknakworsten (mmmmmmmm!) en wat schouderkarbonades. Verder een salade van koolrabi (van wie had ik die zaadjes superschmelz? Wat een topper is dat!!!) en uiteraard weer wat tomaten in plakjes op een pizzabord met wat kruidenzout, citroensap en olie. Meer heeft een mens niet nodig! Of wacht, we hadden ook wat nwe piepertjes in de schil en enkele courgettes gegrild. Na het vlees. Wordt meteen je gril een beetje schoon en geeft een heel lekker smaakje. (Wij hebben zo’n elektrische grill, zeg een soort veredeld tosti-ijzer ) wees bevriend met kleine dingen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 7 juli 2019 Share Geplaatst: 7 juli 2019 kersen! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 7 juli 2019 Auteur Share Geplaatst: 7 juli 2019 In totaal 1 kers gegeten. Wel een mega kers een Amerikaanse gigant van het een of het ander. Rest is naar de vogels gegaan. Die waren iets sneller. Jank Wel eigen eitjes op en sperzieboontjes en veel sla uet. De nieuw gezaaide sla begint al aardig op te komen gelukkig. Er gaat hier elke dag sla in Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2019 Share Geplaatst: 7 juli 2019 Veel courgettes al gegeten, we gieten ze extra bij om wat oogst te hebben. Ik heb twee planten Costata Romanesco die ik by far de beste en lekkerste courgettesoort vind. Dan nog twee planten Libanese witte, maar daar heb ik nog weinig oogst van.De courgettes bak ik vaak met knoflook totdat de stukjes wat zachter zijn als bijgerecht, en als Indisch bijgerecht met wat extra ketjap manis of tamari. Verder al friet en in de schil gekookte aardappels Rosabelle gegeten.We eten nu ook heel veel kruiden uit de tuin, veel venkel en dille, basilicum en bieslook.De eerste twee tomaatjes uit de kas ( Black moor, alweer een winnaar van Charly) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Maxious Geplaatst: 8 juli 2019 Share Geplaatst: 8 juli 2019 Blauwschokkers kapucijners Even blancheren, daarna glaceren in een laagje bouillon, roomboter en een sjalot. Sante aardappelenIn de oven met knoflook, tijm, rozemarijn en olijfolie, z'n 45 minuten op ongeveer 150 graden. de roomboter en olijfolie komen uit de winkel. Voor de bouillon:Wortel, ui, prei, selder, laurier, peterselie, kruidnagel, jeneverbes, zwarte peper, zout.Aan de kook brengen daarna 4 tot 8 uur trekken op laag vuur. kruidnagel, jeneverbes, zwarte peper en zout uit de winkel. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 8 juli 2019 Share Geplaatst: 8 juli 2019 wow!glaceren!rest klinkt ook niet slecht!hier zuurkool uet 2018, de laatste, met banaan en extra aardappel 2019 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Maxious Geplaatst: 8 juli 2019 Share Geplaatst: 8 juli 2019 zuurkool is voor mij indrukwekkender, hoop het dit jaar voor het eerst te maken Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Amrutten Geplaatst: 8 juli 2019 Share Geplaatst: 8 juli 2019 Een allegaartje van beetjes, allemaal uet. Aardappels, kohlrabi, 3 snijbonen, handje speciebonen, bietjes.In eerste instantie leek het erop dat we naar de friettent moesten, maartoen bleek het resultaat toch erg lekker te zijn. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 8 juli 2019 Share Geplaatst: 8 juli 2019 De eerste komkommer, eindelijk, best laat eigenlijk. Heerlijk was ie. Morgen weer een We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 9 juli 2019 Share Geplaatst: 9 juli 2019 Mijn krabbensoep van strandkrab, 1e probeersel (wat-heb-je-net-gegeten-of-ga-je-nog-eten-uit-eigen-tuin-2019-t24891-270.html#p402126) was meer dan prima. Een aanrader.Inmiddels een tweede versie gemaakt, nu met 2,5 kilo. Bereiding bijgesteld met eigen ideeën. Nu helemaal perfect!. Als er vraag naar is (lang niet iedereen kan erg makkelijk aan verse strandkrabbetjes komen), dan bericht ik -in de recepten rubriek- over:- Vangstmethoden. Hoe, waar, en wanneer. Op een goeie plek en tijd: minder dan 10 minuten per kilo.- Minst dieronvriendelijke voorbereiding.- Complete bijgestelde recept. Samenvattend: strandkrabbetjes: het ideale wildpukken. 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Maxious Geplaatst: 9 juli 2019 Share Geplaatst: 9 juli 2019 Stampot rauwe andijvie -Anais aardappelen koken-Volle melk, roomboter, laurier, jeneverbes, kruidnagel, tijm, rozemarijn, zwarte peper en zout opzetten (zachtjes) (kan eventueel ook wat room bij.)-Andijvie wassen en snijden.-Shiitake paddenstoelen snijden en krokant bakken.-Gekookte aardappelen door een bolzeef wrijven met een lepel.-De melk/boter mix door de aardappelen mengen.-Andijvie erdoor.-In een diep bord doen en de gebakken paddenstoelen erop! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Maxious Geplaatst: 11 juli 2019 Share Geplaatst: 11 juli 2019 Salade Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 13 juli 2019 Share Geplaatst: 13 juli 2019 Op zoek naar iets waarbij ik peultjes en makreel (had ik nog) kon gebruiken stuitte ik op een recept voor bij de spaghetti. Uitje en knoflook bakken.Peultjes kort gaar koken (150 gr...)Doperwtjes gaar koken (150 gr...)Doperwtjes met ui en knof in keukenmachien met wat munt (heb er zelf nog olijfolie en rucola en basilicum bijgedaan) en fijnmalen. Hier had eigenlijk nog room bij gemoeten maar vond het bij mij wel smeuiig genoeg.Opnieuw opwarmen, proeven en zo nodig verder op smaak brengen.Saus over de spaghetti, peultjes erover en dan de makreel (gestoomd of gerookt) erbij in stukjes.En ik heb er dan ook nog parmezaan over gedaan. Prima methode om van veel peultjes af te komen.In plaats van doperwtjes heb ik namelijk de inhoud van de te grote peulen gebruikt. Dat ruimde lekker op. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
motormuis Geplaatst: 13 juli 2019 Share Geplaatst: 13 juli 2019 Klinkt niet slecht. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jeanne heijmans Geplaatst: 16 juli 2019 Share Geplaatst: 16 juli 2019 Sla, en morgen sperziebonen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten