Patrijs Geplaatst: 23 november 2018 Geplaatst: 23 november 2018 Ik ben helemaal nieuw in het zelf kweken van paddenstoelen maar het lijkt mij leuk om hier eens mee bezig te zijn. Ik wil binnenkort els en berk snoeien en krijg zo wat stammetjes. Die wil ik op een beschut plekje op de tuin wegzetten. Nu las ik dat ze een tot twee maanden moeten liggen voor je de pluggen plaatst. -Is het handiger om te wachten met snoeien tot februari en de pluggen in maart- april plaatst wanneer de winter voorbij is, of hoeft dat niet? Ik snoei het liefst zo snel mogelijk. - Is de grijze oesterzwam de beste keuze voor een beginner, of zijn er betere soorten om mee te beginnen? De info op dit forum was wat verwarrend en op youtube kom ik op filmpjes uit de VS met een voor mij onbekend klimaat. Een link naar goede info kan ik ook waarderen. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 23 november 2018 Geplaatst: 23 november 2018 Dit is voor mij een goede 'word wakker oproep'. Wake up call klinkt toch echt beter.Een beetje off topic: want niet met pluggen, maar wel over beginnen met oesterzwammen. Ik denk te gaan beginnen met enkel koffiedik als medium, met dit topic als leidraad: oesterzwammen-op-koffiedik-kweken-t15625.htmlVanaf nu koffiedik gaan opsparen, over een maandje of zo starten. Mijn gistingskast (koelkast) kan in ieder geval voor de juiste temperatuur en luchtvochtigheid gaan zorgen.Ik denk het broed hier te bestellen: https://www.rotterzwam.nl/shop/product/growkits-broed-voor-de-growkit-12 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 24 november 2018 Geplaatst: 24 november 2018 Je kunt snoeien en nog even laten liggen maar ook niet te lang want je wilt de goede schimmels graag een schone voedingsgrond geven. Dat niet andere schimmels zich al binnen dringen. Zelf doe ik alleen maar shi takes, bevalt meer dan prima. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎