Patrijs Geplaatst: 23 november 2018 Geplaatst: 23 november 2018 Ik ben helemaal nieuw in het zelf kweken van paddenstoelen maar het lijkt mij leuk om hier eens mee bezig te zijn. Ik wil binnenkort els en berk snoeien en krijg zo wat stammetjes. Die wil ik op een beschut plekje op de tuin wegzetten. Nu las ik dat ze een tot twee maanden moeten liggen voor je de pluggen plaatst. -Is het handiger om te wachten met snoeien tot februari en de pluggen in maart- april plaatst wanneer de winter voorbij is, of hoeft dat niet? Ik snoei het liefst zo snel mogelijk. - Is de grijze oesterzwam de beste keuze voor een beginner, of zijn er betere soorten om mee te beginnen? De info op dit forum was wat verwarrend en op youtube kom ik op filmpjes uit de VS met een voor mij onbekend klimaat. Een link naar goede info kan ik ook waarderen. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 23 november 2018 Geplaatst: 23 november 2018 Dit is voor mij een goede 'word wakker oproep'. Wake up call klinkt toch echt beter.Een beetje off topic: want niet met pluggen, maar wel over beginnen met oesterzwammen. Ik denk te gaan beginnen met enkel koffiedik als medium, met dit topic als leidraad: oesterzwammen-op-koffiedik-kweken-t15625.htmlVanaf nu koffiedik gaan opsparen, over een maandje of zo starten. Mijn gistingskast (koelkast) kan in ieder geval voor de juiste temperatuur en luchtvochtigheid gaan zorgen.Ik denk het broed hier te bestellen: https://www.rotterzwam.nl/shop/product/growkits-broed-voor-de-growkit-12 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 24 november 2018 Geplaatst: 24 november 2018 Je kunt snoeien en nog even laten liggen maar ook niet te lang want je wilt de goede schimmels graag een schone voedingsgrond geven. Dat niet andere schimmels zich al binnen dringen. Zelf doe ik alleen maar shi takes, bevalt meer dan prima. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 24 november 2018 Geplaatst: 24 november 2018 een maand of 2 na dat de boom/takken zijn gekapt of gezaagd. Even laten sterven (= verdediging tegen schimmels in hout laten afnemen) maar niet te lang omdat anders allerlei andere schimmels uit de natuur het overnemen en dan krijgen de door jou gewenste pluggen niet meer zo gauw de overhand. Kan verder het hele jaar door geplugd worden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
paddestoelengek Geplaatst: 26 november 2018 Geplaatst: 26 november 2018 wat je in de tussentijd zou kunnen doen is zelf mycelium kweken. Een leuk werkje en je hebt voor weinig geld je pluggen vers en op tijd klaar. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Waaslander Geplaatst: 26 november 2018 Geplaatst: 26 november 2018 Had vandaag er ook aan gedacht om te beginnen met paddenstoelen te kweken (daarom mijn vraag hier ook maar plaatsen ). Vrijdag een els omgezaagd voor stoofhout . Maar in een els is geplastificeerde tuindraad ingegroeid . Onderkant een 40 cm bovenkant een 30 cm lengte 1meter gok ik . Dus moeilijk te kleinen voor in de stoof Bij de zadenactie van velt hebben ze : - Shiitake (entpluggen) Lentinus edodes - Oesterzwam (entpluggen) Pleurotus ostreatus Worden geleverd in februari is dit te laat? shitake schrijven ze Quote Eikenzwam of shiitake groeit op eik, beuk en berk. Gebruik de verse, dunnere takken met een diameter van 7 tot 20 cm. De eikenzwam is oorspronkelijk een tropische zwam. In Belgie maakt het mycelium in de zomer vruchtlichaam. bij de oesterzwammen Quote Oesterzwam komt in de natuur op tal van loofhoutsoorten voor zoals berk en wilg, maar bij de teelt haal je alleen een goede opbrengst op populier en beuk. Zorg bij voorkeur voor een diameter van meer dan 25 cm. In de herfst maakt het oesterzwammycelium vruchtlichamen. shitake is stam te dik ? Oesterzwam geen goede opbrengst op els ? Is de draad een probleen ? De 3 maanden tussen hakken hout en enten is dit een probleem ? Wat denken jullie? Ga me nog goed inlezen maar nu druk bezig met voorbereiding aanplant fruithaag . Quote
paddestoelengek Geplaatst: 26 november 2018 Geplaatst: 26 november 2018 els is een goede keuze, de stammen zijn mooi dik en goed te gebruiken.na 1 tot 2 maanden max moet je ze gaan pluggendus de pluggen komen te laat.als je wilt kan ik kijken of ik ze wel op tijd voor je hebpb me dan maar Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Waaslander Geplaatst: 28 november 2018 Geplaatst: 28 november 2018 Ik kijk naar mogelijkheden .Ondertussen nog wat opzoekwerk gedaan naar hoeveel plugs Quote
weknow Geplaatst: 28 november 2018 Geplaatst: 28 november 2018 Homegreen is mijn vaste pluggen-adres. Ze zijn nauwelijks duurder dan wat je bij bijvoorbeeld Gamma voor niet geënte pluggen betaalt. Snelle levering. En veel praktische informatie op website. Link is naar aanbevolen combinaties hout en zwam op de site van Homegreen.https://www.homegreen.nl/paddestoel-x-boomsoort/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Waaslander Geplaatst: 29 november 2018 Geplaatst: 29 november 2018 Ik was op http://www.mijnbiotuin.be/tuin/paddestoelen.html gekomen doordat ik op zoek was hoeveel pluggen ik nodig heb . Iemand hier ervaring mee ? Quote
Waaslander Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Vandaag "blauwe oesterzwammen op beukenhouten pluggen" besteld . Meer dan genoeg daarom vroeg ik me af .Ik moet binnenkort hout hakselen els en wilg en al gelezen over "Het kweken van paddestoelen op bedden" Maar tuin lig volledig op het zuiden dus vrees niet ideaal Is het mogelijk het principe van een bed te doen in bakken van een 10 tal cm (of is dit onvoldoende ? Deze in de zomer in een garage of berging te zetten en in september of zo buiten onder fruitbomen ? Of ga dit ook gewoon in zakken ? Quote
Patrijs Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Geplaatst: 19 februari 2019 Vandaag een portie pluggen besteld, shiitake Dacht dat ik die moest hebben, maar zag hier dat oesterzwammen het oorspronkelijke idee was. We zien het wel..... Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 24 september 2019 Auteur Geplaatst: 24 september 2019 De pluggen dit vroege voorjaar geplaatst en de stammetjes weggelegd op een vochtig plekje afgedekt met wat blad.Ik dacht vandaag het is ondertussen herfst ik zal eens kijken en van wat er zo zichtbaar was zag het er goed uit: Op de uiteinden van de stammetjes is iets witte schimmel zichtbaar.Voor mij toch eerder dn gedacht.Kan ik de stammetjes nu een dagje onderdompelen of moet ik ze op de grond slaan en wegzetten? En als ze ondergedompeld moeten worden kan ik ze dan in de vijver gooien? Een andere optie is een waterton "lenen" van de buren. Welke ervaren paddenstoelenkweker heeft raad? Quote De moestuin van Patrijs
paddestoelengek Geplaatst: 29 september 2019 Geplaatst: 29 september 2019 Hoi Patrijsik heb nog nooit op stammetjes gekweekt, maar ik heb wel een eenvoudige handleiding gevonden:https://groenetakken.nl/product/642/gr Paddestoelengek Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Patrijs Geplaatst: 29 september 2019 Auteur Geplaatst: 29 september 2019 Dat is een duidelijke uitleg en voor mij nieuw. Ik ga komende week eens kijken, momenteel is het hier al flink vochtig...... Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 27 november 2021 Geplaatst: 27 november 2021 @Patrijs ik zag in je Moestuin-Seizoen dat je kunt oogsten van je Shiitake, zou je hier in dit topic een update kunnen plaatsen? Is misschien leuk om bij elkaar te hebben in 1 topic. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 15 december 2021 Auteur Geplaatst: 15 december 2021 (aangepast) Het heeft even geduurd maar ik heb uiteindelijk toch nog wat oogst gehad. Door de droge zomers (?) stond de groei stil op enkele paddenstoelen na die ik gemist had en die daardoor duidelijk over hun T.H.T. heen waren. Deze herfst was het prijs. Lees het vervolg hier: In de volgende Blog updates staat ook nog wat oogst. Vandaag de laatste paddenstoel gegeten denk ik, of ik zou de stammetjes nog in de kas kunnen zetten, maar daar is het weer een stuk droger als buiten. 15 december 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
paddestoelengek Geplaatst: 3 januari 2022 Geplaatst: 3 januari 2022 Op 15-12-2021 om 23:17, Patrijs zei: Vandaag de laatste paddenstoel gegeten denk ik, of ik zou de stammetjes nog in de kas kunnen zetten, maar daar is het weer een stuk droger als buiten. Niet binnen plaatsen! Paddenstoelen houden juist van heel veel vocht. Stammetjes gaan jaren mee, totdat het hout volledig verteerd is krijg je steeds weer in het najaar een nieuwe oogst. Als het zomers erg droog is kun je de stammetjes voor een dag in water laten drijven zodat er weer genoeg vocht in de stammetjes komt om het mycelium te laten groeien. 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.