Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

IMG20181114215910048521542229553.jpgHallo,

Ik heb enkele weken geleden mijn aardappels gerooid. Het loof was al geruime tijd afgestorven. Maar de aardappels kwamen in goeden doen uit de grond. Enkelen hadden uitlopers die ik met mijn vingernagel eraf heb gechopt.

Vorig jaar had ik mijn aardappels opgeslagen in een afgedekte kartonnen doos in huis. Maar dat ging niet heel lang goed. Daarom heb ze nu opgeslagen in meerdere ondiepe kratten in een donkere kelderruimte in de hoop dat uitlopen minder snel zou aanvangen. Maar ook daar blijken de aardappels uit te lopen in het stikkedonker al na enkele weken. Het is ongeveer 7 graden celcius in de kelder. Hoe voorkom ik dat ze uitlopen?

Ik heb de draad gelezen over opslag aardappels-bewaren-t2319.html.

Bedankt voor advies, Maurits.

Geplaatst:

Ik neem aan dat de temperatuur hoger is geweest, 7 graden is wel erg koel voor de herfst.

Ik bewaar die van mij in een schuur met vorst verwarming.

wordt er veel gewerkt en staat de kachel aan dan lopen de aardappels een stuk sneller uit.

Welke soort is het? De ene soort bewaart beter dan de andere.

Ik bewaar mijn Texla als laatse en vorig jaar at ik de laatste toen de eerste aardappels de grond in gingen.

Geplaatst:

De thermometer is een heel goedkoop prulletje. Het zou ook zomaar 11 graden kunnen zijn. De vroege en late pootaardappels (2 soorten) heb ik van m'n buurman gehad. De late soort is roodachtig en lijkt iets minder hard uit te lopen. Rasnamen weet ik niet op dit moment. Ik zal het hem nog eens vragen.

In mijn donkere keldertje van ongeveer 9 kubieke meter staat alleen een grondwaterpomp van 0,75 KW en er staat een 1000 liter compressievat; verder geen warmteopwekkende installaties. Dit is de beste plek denkbaar voor mijn aardappelen. Het wordt wel wat kouder gaandeweg natuurlijk.

Wanneer ik bij deze hogere temperaturen telkens in een vroeg stadium uitlopers verwijder met de hand, kan ik de aardappels dan toch relatief goed houden voor consumptie?

Geplaatst:

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb ze vrij diep ingekuild, dus ze zitten onder de grond in dozen, maar ook daar lopen ze uit. Ik neem aan dat de temperatuur vergelijkbaar is met die in jouw kelder. Vorig jaar had ik niet het probleem dat ze zo snel uitliepen.

Zeker de eerste spruiten kun je wel weghalen, de aardappel maakt dan wel weer nieuwe aan. Ik hoop ook dat het spruiten stopt met het kouder worden.

Als vroege aardappel heb ik Charlottes, die lopen het meest uit, die waren dit voorjaar ook het eerst. Maar ook de Sarpo Mira loopt uit, en dat is een super late aardappel die niet snel spruit. Dan heb ik ook nog Rode Hooglander, die loopt nauwelijks uit, maar dat is een aardappel waar ik nou net wat minder tevreden over ben. De Charlotte ben ik het meest tevreden over, en die blijkt dus het lastigst te bewaren.

Ik weet wel dat als aardappels in het voorjaar al uitgelopen zijn en je wilt nog niet poten, dan kun je ze in het licht leggen. Dat stopt de ontwikkeling, dan blijven ze zoals ze zijn en zo kunnen ze nog wel een paar maanden in de wacht blijven. Natuurlijk verkleuren ze daarbij en verschrompelen langzaam, maar ze spruiten niet of nauwelijks verder en je kunt ze poten als je de tijd daarvoor goed vindt.

Maar of je in de herfst al pootaardappelen in het licht kunt leggen om spruiten te voorkomen, en dan naar een donkere, koude plaats als de kou er eenmaal is, dat weet ik niet. Dat ze groen worden maakt bij pootaardappelen niet uit, dus dat zou geen beletsel zijn, maar ik heb geen ervaring met in deze tijd in het licht leggen en heb er niets over opgepikt van een ander ook.

Soms zou ik over een tijdmachine willen beschikken en teruggaan in de tijd, want onze voorouders wisten veel meer over de bewaring van allerhande voeding dan wij, en dat is nu grotendeels verloren gegane kennis. Of heeft één van jullie een tijdmachine en is even wezen informeren?

Geplaatst:

De spruiten wrijf ik er ook af, dat geeft weer wat uitstel. En het is een mooi moment om op ziekte te controleren.

Het kost de aardappel wat energie en vooral vocht, dat spruiten.

Dat is ook de reden waarom ik de aardappels sorteer op maat en eerst de kleintjes eet.

De vroege soorten eet ik van het land en zijn in de zomer al op, daarna de middel ( die heb ik nu nog gedeeltelijk staan) en als laatste de late bewaar aardappels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...