Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

In mijn voortuin ligt kleigrond en ik heb een aantal vragen, zodat ik een goed begin maak met mijn moestuin.

Het is mijn bedoeling om de voortuin te voorzien van een mooie grasmat en in het midden komt een perenboom te staan. Door de zomerwarmte was de klei keihard geworden en is het vandaag eindelijk gelukt dit om te spitten/los te krijgen. De losse bladen en dergelijke heb ik op de grond laten liggen, zodat de grond en beestjes ermee aan de slag kunnen. Ik ben ook van plan om compost te kopen; zelf maken is momenteel nog geen mogelijkheid.

Mijn vragen zijn:

1. Is er een specifieke soort compost nodig voor kleigrond of kan ik gewoon een van de vele tuincompost nemen?

2. Is het na het composten nog nodig om de grond te bemesten met basaltmeel?

3. Zijn perenboompjes en gras geschikt om op kleigrond te planten?

4. Verder nog iets specifieks nodig de grond goed te houden/maken? Bijvoorbeeld iets voor betere afwatering?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

1. Compost. Die van de ZRD milieustraat (Smerdiek, Sint Maartensdijk dus) is prima, bijna altijd onbeperkt verkrijgbaar, en gratis. En je woont er erg dichtbij. Zie: https://www.zrd.nl/milieustraten/locaties/locatie:tholen.htm

2. Weet ik niet, maar mijn peertje (stoofpeer Gieser Wildeman) doet het prima op enkel klei, met heel af en toe een klein beetje paardenmest en wat compost.

3. Zie 2.

4. Mijn peer staat op minder dan 3 meter van de kreek, op hoogstens 80 cm boven het waterniveau. Gaat prima, voor peer. Afwatering bij jou: houd het een beetje in de gaten tijdens en na hevige regenval. Bij mij (NAP+1) zijn na 40+ mm regen in korte tijd de plassen binnen een paar uur weer weg.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

1. Zal eens informeren bij ZRD, zou in ieder geval erg handig zijn. Woon pas net twee maanden in Sint Maartensdijk, dus is allemaal nog een beetje uitzoeken.

2. Dan doe ik dat lekker niet, misschien heel af en toe wat groente, fruit en kruiden voeding geven.

3. Peer doe ik dan gewoon in de klei, mocht het toch niet gaan kan het altijd nog naar de achtertuin. Dat heeft normale grond.

4. Zal ik doen, het is nu in ieder geval na de regenbuien van afgelopen dagen nu ook niet echt nat meer.

Bedankt voor je reactie.

Geplaatst:

Houtachtigen op kleigrond kan altijd goed, dacht ik.

Bij een ander heb ik weleens wat aanwijzingen gegeven voor het planten van een boom of struik op kleigrond. Voor het gemak kopieer ik het even hier:

Maak een plantgat 3 keer zo breed als de kluit, maar niet dieper dan de kluit. Wat dieper doorprikken is wel een goed idee, maar een plantgat dieper dan de kluit kan ervoor zorgen dat de boom gaat bezinken, te diep komt te zitten, bij veel regenval in een plas komt te staan en zo kan het wortelgestel gaan rotten.

Plant liever zo, dat waar de stam overgaat in de wortels op grondniveau komt, of zelfs op een licht heuveltje. Je zou een bermpje kunnen maken op een lengte even buiten het oorspronkelkijke plantgat om ervoor te zorgen dat daar het meeste water de grond in sijpelt en de wortels worden aangestuurd om naar buiten te groeien.

Zorg ervoor dat de wanden van je plantgat niet zo regelmatig en glad zijn dat de wortels 'terugkaatsen' als ze op die wand stuiten.

Als er sprake is van een compacte wortelkluit, probeer dan de wortels los te trekken en bij het laten dalen in het plantgat er voor te zorgen dat zoveel mogelijk wortels naar buiten wijzen. Druk de grond daarna aan zonder hard te stampen.

Voeg niets aan je grond toe, maar vul op met de losgemaakte grond die uit het gat kwam. Om wat oude compost toe te voegen kan, maar is niet nodig, en zeker verse bemesting die de wortels kan verbranden moet niet. Alle planten hebben een natuurlijke verhouding tussen het volume van het wortelgestel en dat van de bladkroon. Te veel mest kan voor een verstoring van deze balans zorgen; er kan teveel groen-ontwikkeling plaatsvinden zodat het wortelgestel het niet meer kan ondersteunen. Dan lijkt in eerste instantie het effect van de bemesting positief, maar op de wat langere duur heb je er niets aan. Als het wortelgestel wat te lijden heeft gehad van de herplanting, kun je het beste van de kroon een overeenstemmend gedeelte afhalen, een beetje snoeien dus.

Ook wil je niet dat door mest toevoegen in het plantgat een badkuip effect ontstaat waarbij de wortels lekker binnen die badkuip blijven en onwillig zijn om er buiten te groeien.

Als je toevoegingen wilt doen, breng die dan aan bovenop de grond, als een mulchlaag. Houtsnippers, compost, bladeren... alles kan haast wel. Hou wel enige ruimte aan tussen je mulchlaag en de stam.

Als het nou zo droog is als dit jaar zou ik een pas geplant boompje wel water geven, in elk geval het eerste seizoen.

Geplaatst:

@roeier, bedankt voor je uitgebreide reactie, is erg nuttig. Met doorprikken van de bodem bedoel je denk ik een iets dieper, klein gaatje bijmaken? De rest ga ik natuurlijk rekening meehouden en hopen dat het goed gaat komen.

Hoeveel water zal ik ongeveer moeten geven en hoevaak per week/maand?

Geplaatst:

Met doorprikken bedoel ik, dat als de klei erg compact is naar je oordeel, je met een solide spitvork daar wat steken kan maken.

Hoeveel water? We hebben zomers gehad dat gewassen verzopen van de regen, en afgelopen zomer was kurkdroog; het ene jaar kun je dus iets compleet anders doen dan het andere jaar.

Maar als je water geeft, bij droogte dus, is het beter om dat niet vaak te doen, maar als je het doet, dan met behoorlijke plens tegelijk. Dat is beter dan regelmatig een beetje. Het gevaar als je regelmatig een beetje geeft is dat alleen de toplaag nat wordt en dat de wortels daardoor oppervlakkig blijven en niet worden gestimuleerd om diep te gaan. Dat moet wel, dus daarom geef je liever veel water áls je het geeft, zodat het wat dieper doordringt in de grond. Dus liever één keer in de week of twee weken veel geven dan vaker een beetje.

Let er trouwens bij de aanschaf van een fruitboompje- of struikje op hoe het bevrucht wordt. Zelfbestuivend? Klaar. Niet of matig zelfbestuivend? Dan zou er een bestuiver in de buurt moeten staan die in dezelfde tijd bloeit. Misschien dat je zelf niet een tweede boom hoeft aan te schaffen omdat een buurman verderop iets heeft staan. Meestal is het geen probleem en wordt een behoorlijke afstand door insecten nog wel overbrugd. Maar informeer jezelf hierover.

Geplaatst:

Als je je boompje aanschaft ergens de komende weken en dat gaat poten nog een tip. Is het een gekocht boompje in pot ? Dan de pot een paar uur in een emmer met water vol laten zuigen vóór het poten; pot er af slaan en poten. Blad zal al van het perenboompje af zijn dan denk ik, of je moet het aankomend weekend al kopen, dan heeft het nog wat blad misschien.

Daarna, na het poten hoef je voorlopig geen water meer te geven hoor en hebben we verder een normale hollandse natte winter, moet je pas eind maart aan dat water geven gaan denken. Ook al regent het dan ook af en toe, toch af en toe eens een emmer extra water geven. Vooral april kan soms erg drogend weer geven, koud winderig en drogend, is die april zo, dan 2x in die maand extra gieten ( 2 emmers water op een cirkel van 80 cm doorsnede van het boompje )

Is juni al heet en verder de zomer in , dan dat ook af en toe doen.

Koop je je boompje niet in pot, maar als kluit, dan dat zuigen vooraf het poten achterwege laten : poten, walletje van aarde maken op de grond en paar keer je 'vijvertje' vullen. Idee is, dat je de kluit zo compact mogelijk houdt en niet uiteen valt in die emmer water vooraf het poten.

Niet mesten na het poten, maar geloof dat dat al gezegd is door anderen. Daar pas volgend jaar aan gaan denken ( zijn ook zat andere topics over, ook die bestuiving trouwens )

ps : het gras. Ook dat niet meer mesten nu. Leggen nu kan nog prima, in maart april als het gras weer goed aan de groei gaat wat gaan mesten.

Geplaatst:

Iedereen bedankt vooor de reacties, heb er veel aan gehad. Het perenboompje staat inmiddels en krijgt door de regen vandaag alsnog water, maar is een mooi moment om te kijken hoe snel dit water weer wegloopt.

Het boompje (pyrus communis 'conference') heb ik afgelopen week gekocht en is ongeveer 50cm hoog, zelfbestuivend en bladeren zitten er nog aan.

Op dit moment staat hij nog vrij/los, maar daar wil ik ook een paal voor kopen. Het boompje is een halfstam en op het kaartje van de intratuin stond dat hij iets van 125cm hoog wordt. Moet nog even kijken welke paal ik precies moet nemen.

Voor het bewateren van de perenboom heb ik een 12 liter emmer en leeg deze bij droogte of warm weer eens per week/twee weken. Sowieso moet ik ervoor zorgen dat het klei niet uitdroogt en weer zo hard wordt als dit jaar.

Het zaaien van het gras wilde ik ook vandaag gaan doen als het ophoudt met regenen. Zal geen mest of iets dergelijks geven.

WhatsApp-Image-2018-10-30-at-1032911540892084.31

Niet echt een goede foto, maar gaat om het idee.

Geplaatst:

Best 2 dunnere paaltjes geven, aan beide kant van het stammetje 1, afhankelijk van de overheersende windrichting. Boompje zal op een erg zwakgroeiende onderstam gezet zijn, dat betekent bij zo'n klein boompje ook dat het alle komende jaren steun behoeft. Wordt overigens echt wel groter dan 1.25m hoor ..... die Intratuin toch

Dacht eigenlijk dat je plaggen gras ging leggen. Zaaien kan nu ook nog wel hoor, maar is verre van ideaal zo kort voor de winter. Eventueel wél doen nu, maar dan bijzaaien in april.

Geplaatst:

Ik zat inderdaad ook aan twee kleine paaltjes te denken, moet alleen even kijken waar ik die dingen kan halen. Edit: gevonden en gekocht.

We zaten eerst te denken aan grasmatten, maar willen het toch eerst met zaaien proberen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...