Ga naar inhoud

Iemand ervaring met het uitgraven van oude aspergeplanten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, wij kunnen het stuk moestuin aangrenzend aan onze moestuin erbij krijgen. Hier staan aspergeplanten van ongeveer 15 jaar oud. Wat zitten die wortels vast in de grond zeg. We hebben met een sjofeltje de stronken al wel redelijk los kunnen trekken/graven zodat we ze makkelijker kunnen verwijderen maar ik denk dat we niet alle wortels er echt uit krijgen.

Weet iemand of echt alle wortels uit de grond moeten zodat de planten niet meer uitgroeien?

2018100612310462761540383878.jpg

Hier zie je de losgewoelde planten.

De rij rechts moet nog een jaartje blijven staan zodat de eigenaren hier volgend voorjaar nog een beetje van kunnen oogsten.

We willen op dit stuk ook verhoogde bakken plaatsen net als het stuk wat we nu al hebben.

2018082615225750091538144074.jpg

Groetjes,

Tien

Mijn blog

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen twee winters 15 jaar oude aspergeklauwen verwijderd.

Iedere keer een of twee planten uitspitten, laten drogen en de grond er af schudden,

Laten liggen aan de lucht totdat ze verdroogt zijn en op de composthoop.

Ik heb dat met de spitvork gedaan omdat er ook veel kweek tussen zat.

Ben er wel twee winters zoet mee geweest.

Linked Image

De makkelijke manier is: steek de harten uit de planten , dat gaat prima rond deze tijd als het loof nog aanwezig is.

In de neuzen die je op de foto mooi ziet, zitten de groeipunten.

Zonder die punten kan de plant niet meer uitlopen.

De lange wortels kan je laten zitten, die verteren in een aantal jaar.

Frezen gaat dan niet, maar dat hoeft bij de bakken misschien ook niet.

Met een scherp geslepen spade kan je wel spitten, mocht je dat willen.

De wortels gaan voornamelijk horizontaal vanaf de plant en niet erg ver de diepte in ik denk max 50-60 cm.

Succes met je klusje het zwaarste is bij jullie al gedaan.

Geplaatst:

Super, dank voor je reactie. Ik ben blij dat we niet echt alle wortels er ook nog uit moeten halen, dat scheelt ook alweer veel werk. Het is nu voor ons een kwestie van rustig aan alle "konten" te verwijderen en dan de grond glad te harken. In de verhoogde bakken maak ik de ondergrond los en er komt dan een dikke laag compost op die ik dan vermeng met de ondergrond.

Groetjes,

Tien

Mijn blog

Geplaatst:

Met die wortels komt het wel goed al blijven sommigen nog een seizoen lang leven en kleine haarwortels aanmaken. Uitlopen kunnen ze niet meer.

De klauwen zelf heb ik zo veel mogelijk uitgeschud en ontdaan van aarde. Daarna heb ik ze over een stuk grond verspreid en laten drogen. Elke paar weken heb ik ze uitgeschud en omgedraaid om ze uit te laten drogen. Vorige winter hadden we lang een droge Oostenwind met vorst dus dat ging prima. Ook heb ik nog een levend deel weggegeven aan een liefhebber, maar door de droogte zijn die niet aangeslagen. De rest ging op de composthoop als ik zeker wist dat er geen kweek meer in zat. Ik voer bijna geen groenafval af, alleen aardappel en tomaten loof, kool en zieke planten met besmettingsgevaar. Het scheelt me veel werk en de arme grond hier kan alle organische toevoegingen goed gebruiken.

De asperge heeft zachte wortels maar de buitenkant van die wortels verteerd maar langzaam.

Het wordt een mooi tuintje zo. Ik las dat je achterop asperges hebt gezet. Hebben daar ook al eerder asperges gestaan?

Geplaatst:

Op het stuk wat we nu al hebben, hebben nooit asperges gestaan. Maar het aspergekevertje zit wel hier op het complex, en zeker ook in de oude stronken die er nu naast ons staan.

We hebben afgelopen voorjaar/zomer elke dag kevers gevangen om onze planten zoveel mogelijk vrij van dit beestje te houden.

We hebben hier zandgrond en de stronken zijn nu al heel goed uit te schudden, het zand valt er snel tussenuit. Maar desalniettemin, er is nog heel veel werk te verzetten voor we er plantjes kunnen poten.

Groetjes,

Tien

Mijn blog

• 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...