Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorbereiding aardbeienbed

Lowie

Aanbevolen berichten

Afgelopen 2 jaar heb ik een aardbeienbed gehad waarop junidragers gestaan hebben. Deze grond was echter een arme zandgrond waarop de plantjes amper vruchtjes geproduceerd hebben.

Daarom heb ik besloten om volgend voorjaar een nieuw bed aan te leggen.

Het zou wel op dezelfde plaats zijn wegens plaatsgebrek... De planten die erop stonden hebben nooit temaken gekregen met ziektes dus ik veronderstel dat dit geen probleem zou vormen. Of schep ik toch best de bovenlaag af en vul ik deze met verse grond?

Daarnaast weet ik ook niet echt goed hoe ik nu mijn bed optimaal voorbereid om rond maart dan uit te planten. De zandgrond is relatief arm qua structuur. Ik ben van plan om compost onder te werken om de zandgrond toch wat te verbeteren. Hoeveel zou ik moeten gebruiken per m^2? Ik kan ook gratis aan (verse) ponymest geraken. Is dit ook goed om dit deze winter al op het bed te leggen? En indien ja, hoeveel?

Hopelijk iemand met ervaring?

Mvg,

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nauwelijks aan wisselteelt en nog nooit problemen gehad, en aardbeien zijn in feite vaste planten dus die zouden het gewoon prima moeten doen ook al staan ze tijdenlang op dezelfde plek.

Ik zou de compost niet onder werken, maar gewoon een lekker dikke laag (10cm ofzo) erbovenop, en daarbovenop wellicht ook nog mulchen met herfstblad of stro. Ik denk dat je dan in maart goeie grond hebt om in uit te planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor zandgrond zeker wel compost inwerken, maar ook doen wat pippi zegt, een laag erboven op.

Zo krijg je een rijkere bodem.

Ik merk met de dikke klei die ik heb, dat alleen erboven op leggen, je eigenlijk een soort 2 laags bodem krijgt. Dus een dikke klei onder en dan bovenop mooie losse grond. Als ik het een spaatje diep inwerk, en dan in de herfst een laag bovenop laat liggen krijg ik een veel mooiere structuur. Maar hee das geen zandgrond, maar ik denk dat het ongeveer gelijk werkt.

Ik kan wel wachten tot de wormen het na 5 jaar ingetrokken hebben maar door inwerken versnel je wel wat, en die wormen gaan toch wel aan het werk.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt! Die dikke laag compost zal ik zeker leggen

En zou het nodig zijn om nog ponymest extra toe te voegen aan de arme grond? De compost bestaat wel ongeveer voor 1/3 uit mest. Misschien op safe spelen en koemestkorrels gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse mest op een bed aardbeien moet je niet willen. Verse mest composteren en dan later inzetten ( een seizoen lang als hoop opzetten )

Wat koemestkorrels strooien in maart op de bepote bedden kan geen kwaad en als jouw inschatting is dat dat moet, dán doen; nu koemestkorrels strooien heeft geheel geen zin, wat er aan mestwaarde vrij komt spoelt van de winter het grondwater in, geen plant die daar wat van gebruikt in de winter en de koemestkorrel is een langzame mest, hebben de planten niks aan die paar komende weken voordat het seizoen echt voorbij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...