Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Ik ben sinds kort bezig met een mini-moestuin in ons stadstuintje. Kan iemand mij helpen met mijn eerste ongedierte-probleem?

Sinds enkele weken zit er een soort zwart ongedierte op onze tomaten. (Zie foto's)

Ze verschillen erg in grootte (0,2 tot 1 cm), zijn zwart met kleine vlekjes. Zijn dit bladluizen? Als ik bladluizen opzoek zien die er anders uit.

Weet iemand wat dit is en vooral hoe ik ervan af kan geraken? Liefst op een natuurlijke manier.

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten,

Gorik

Geplaatst:

Dag.

Je hebt hier misschien wat aan : hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html Het is érg makkelijk hoor.

Foto toch echt wel nodig om te bepalen of het wel ongedierte is überhaubt. Niet elk kruipend of vliegend beestje is ook schadelijk he ? Heb je ook een schade beeld ( vreterij oid ) ?

Je tomaten zullen al rijper zijn of dan toch wel binnenkort. Nieuwe tomaten hoef je niet meer te verwachten. Dus misschien hoef je helemaal niks te doen ?

Geplaatst:

P105032796221539109689.JPGP105032956001539109703.JPG

Hopelijk nu wel gelukt.

Ik maakte mij er de eerste weken weinig zorgen om, maar het zijn er steeds meer, sinds kort ook op de courgetteplant en de rucola. De planten opeten lijken ze niet te doen, maar de tomaten hebben wel een soort van gelige vlekken...

Bedankt om het eens te bekijken alvast!

Geplaatst:

Nu ja, zou je eerst moeten vaststellen wat voor wants dit is. Misschien betreft het een roofwants en als je die zou gaan bestrijden, haal je nu juist je biologische bestrijder weg. Roofwantsen kunnen aan de plant zelf geen kwaad, die eet witte vlieg, luis en trips en de eitjes daarvan. Heel nuttige insecten.

Die mini kleine vlekjes op je tomaat zie ik eerlijk gezegd niet als schade en zou ook niet weten of dat nou gemaakt wordt door die wants.

Er zijn wel wantsen hoor, die schade toebrengen aan planten. Zou je even moeten uitzoeken.

Geplaatst:

Hartelijk bedankt. Wants dus...

Een eerste observatie leert dat ze wel degelijk, een beetje zoals een mug, uit de tomaat zuigen. Dus ik denk dat we ze zullen moeten kwijtraken.

Iemand tips om dit biologisch te doen? Of zullen ze met de winter vanzelf verdwijnen? Is er een kans dat, wanneer ik de tomaten en courgetteplanten wegruim, de wants toch de winter zullen overleven?

Geplaatst:

Lijkt me niet zo schadelijk, ik zou ze niet proberen te bestrijden. Zit zelf ook met verschillende soorten wantsen op de moestuin en deze vormen nooit echte problemen.

Het tomatenseizoen is toch gedaan, ik krijg er nog wel maar de smaak is al veel minder nu in vergelijking met een maand geleden. Zelfde met de courgetten, einde seizoen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...