Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gojibes

Plotiemoos

Aanbevolen berichten

Ik heb een stuk tuin overgenomen (1 are) en heb nu 2,5are.

Op de tuin die er bij is gekomen staan verschillende fruitplanten en bomen.

In ieder geval iets met kiwi (welke weet ik nog niet) en ook gojibes.

Is dat wat? Wat kan ik er mee.

Ik lees alleen dat het een superfood is maar smaken ze ook, wat doe je er mee etc. Veel meer kan ik niet echt vinden of onleesbaar op de telefoon.

Kunnen jullie tips geven en of ik hem Evt kan verplaatsen ( staat op erfscheiding) en wat ik er dus mee kan.

De kiwi volgt nog. Daar ga ik eerst een foto maken. Hij is wel heel groot die plant/boom

Hij staat nu nog in bloei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goji is een waardevolle aanplant in een grote tuin.

Let wel op dat ze soms flink uitbreiden. een mooie als afscheiding.

De groei is uitbundig en mooi om te zien. En nu ook de bloei met de zachtpaarsblauwe bloemtjes waar het gonst van de bijen en hommels.

En ook de bessen aan de plant vinden we een juweeltje.

Waardevol houdt niet alleen in dat ze lekker zijn, veel bestuivende insecten hebben er erg veel aan door de late bloei.

We hebben een paar zaailingen gezet maar die zijn niet niet te eten,

Ook hebben we de big lifeberry, sweetlifberry en de no1 lifeberry en die zijn allemaal beter.

Vooral de NO1 lifeberry staat zeer hoog aangeschreven,

We gaan proberen te drogen, want dit proces schijnt de bitterheid die alle rassen iets hebben ook weg te nemen. ( net als bij appelbes de wrange nasmaak verdwijnt )

Dus even de rekening opmaken; heb je voldoende grond, dan is een mooie aanvulling.

Maar voor aromatisch aanplanten is het niets. Bijv de sweetlifeberry is zeker zoet, maar zo vers wel een beetje flets van smaak. Met mooi weer gaat dit natuurlijk wel verbeteren

We hebben hem ook als gezondheids product staan

En kies dan wel voor een echt goed ras, dat is onze vergissing eerst ook geweest. Zijn een paar euro duurder maar aan smaak en opbrengst is dit zo weer in de +

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, de goji bes kan je zeker wel verplaatsen. Mij is het in ieder geval gelukt. Het mooiste zou zijn, als je een andere cultivar er bij zou hebben, i.v.m. de kruis bestuiving. Niet een erg smakelijke vrucht, maar wordt in China dan ook meer gezien als een medicinaal kruid. wordt daar dan bv. ook gebruikt in thee,, soep en pappen/congee. Vaak samen met chinese dadels. In chinese supermarkten kan je medicinale soep paketten kopen, als voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf maar slechte ervaring mee. Ik heb de sweetlifeberry vorig jaar uitgedaan. Ik vind de bessen niet lekker, de struik heeft veel ambetantere doornen dan frambozen en woekert veel erger dan de bramen (misschien hier door de zandgrond). Ik trek nu nog elke twee weken minstens nieuwe stekken uit, soms een paar meter ver van waar de plant stond.

Ik had maar 1 struik maar deze hing wel vol bessen dus meerdere zetten is volgens mij niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zo lees dus niet echt een must have.

Ik ga de bessen plukken en ik kan hem er daarna altijd nog uithalen.

En hij woekert... dat is zeker niet de bedoeling.

Aangezien ik wel erg veel te doen heb op de 2 nieuwe are zandgrond laat ik hem even staan, snoeien en dan waarschijnlijk wel eruit.

Kiwibes gaat er waarschijnlijk ook uit.

Geeft wel vrucht.

Mocht iemand Interesse hebben in Kiwibesboom of goji plantdan hoor ik dat graag. Wel in swifterbant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woekerende Gojibes… dat is dan nieuw voor mij en goed om te weten. Hebben twee exemplaren staan (derde jaar) nog geen bloei. Rankt keurig omhoog maar is geen hele stevige groeier (nu 2m) die ik nog niet heb "zien lopen". Gaat om 2x zo'n fake Lubera ras.

EDIT: oei ik heb eerder wel eens een woekerend Gojibes gezien... maar dat is wel woekeren in de hoogte vooral en anders de breedte, niet ondergronds. Nu heb ik al genoeg ondergronds woekerende zooi (klaverzuring, brandnetel, heermoes, Indische aardbei, frambroos, braam) dus eentje er bij kan nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...