Jorieke123 Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 Ik heb leuk wat kweeperen om te oogsten, en ik wil eens wat andere recepten proberen. Anders dan jam, gelei, membrillo, enz. Eigenlijk ook anders dan taart, maar als je een geweldig recept hebt dan lees ik die ook graag Vanavond ga ik dit maken: https://www.kweepeer.nl/recepten/tajine-van-lamsvlees-met-kweeperen/ Maar dan van schaap i.p.v. lam, en in een gietijzeren pan i.pv. een tajine. Het klinkt super. Ik zie wel dat het uren moet pruttelen dus dan moet de kachel (waarop ik wil gaan koken) al op tijd aan Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 In Turkije wordt kweepeer voornamelijk rauw gegeten. Ik ben dol op die wrange, sappige smaak. De structuur heeft veel weg van een onrijpe peer. Het sap komt vrij als je de kwee niet snijd, maar slaat. Mijn moeder gooit de kweepeer altijd kapot op de tegels in de achtertuin. Ik gebruik of een vleeshamer of gewoon niet. Vaak zijn ze al sappig genoeg naar mijn zin. Overigens moet je de kwee niet tot moes slaan. Een lichte klap volstaat. De pitten smaken naar amandel en zijn als bonus heel gezond. Ik gebruik kweepeer of rauw of in een tarte tatin of in een tajine met kip, jouw recept kun je daar prima voor gebruiken. Ik zou er alleen een eetlepel gemberpoeder en halve eetlepel ras-al-hanout bij doen en nog wat rozijnen of gedroogde pruimen. Wel taart, maar heerlijk, dus toch een recept. Ingrediënten 4 grote KweeperenBladerdeeg (waarschijnlijk 4 plakjes)200 gr roomboter8/10 eetlepel suiker 2 eetlepels Chinese 5 spice 1/2 Vanillestokje opengesneden Kweeperen schillen en snijden. Pitten moeten eruit. Kun je opeten. Koekenpan die in oven kan, of ovenschaal wat op vuur kan gebruiken. Half pakje roomboter in de pan laten smelten. De plakjes kwee erop. Bestrooien met de 5 spice. Evt wat extra zwarte peper erover malen. Goed bakken. De kwee wordt vanzelf zachter. Nog een beetje boter erbij en dan de suiker en half vanillestokje. Ondertussen de oven aanzetten op 220 gr. Rol de plakjes bladerdeeg aan elkaar. Waarschijnlijk heb je voor een gemiddelde springvorm aan 4 genoeg. Doe de uitgerolde bladerdeeg op de kweepeer. Vouw de randjes een beetje eronder met een lepel. Doe wat snippers boter erop en schuif alles in de oven. Verlaag je oven naar 200 graden en bak in 20 min gaar. Haal uit de oven. Laat een paar min afkoelen. Pak ondertussen een schaal oid waar je de boel op kan storten. Pas op voor de hete suiker, loeiheet! Stort de tarte tatin op een bord. Serveren als het warm is, vind ik het allerlekkerst. Een bolletje ijs, klodder slagroom. Alles is welkom hier in huis, maar ik eet hem het liefst naturel. Bon appetit w 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 (aangepast) Ja hier is het kweeperentopic! Goed geheugen hoor Jorieke. Ik ben de laatste dagen bezig geweest met gelei, ik heb echt mooie rode kweegelei gemaakt, een portie aangevuld met eau de vie van mirabellen. 15 potten in totaal. En vanavond als dessert kweeperen uit de oven in een siroop je van water met port en kaneelstokjes en piment. In iedere halve ongeschilde kweepeer drie kruidnagels en een plakje boter er bovenop. Staat op de site van Okke. Echt erg lekker met een beetje vanille-ijs. 10 oktober 2022 aangepast door appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2022 Ha echt een topic is het nog niet... slechts een enkel bericht. Maar goed, we gaan hem uitbreiden! Kweepeerstroop is niet echt een ander recept met kweepeer, maar ik kom het ook bijna nergens tegen dus ik post het toch maar: Ik kookte een berg scheve/kleine/rare peertjes die ik in 4-en of 8-en sneed. Dat liet ik een nacht staan, de volgende dag alles uit laten lekken (wat aangedrukt ook, ik had eigenlijk onze pers willen gebruiken maar dat zat er niet in) en dat sap door een kaasdoek en daarna inkoken inkoken inkoken. Daar moet ik toch echt een houtkachel voor hebben, buiten ofzo. Want dit kost veel teveel stroom zo Het werd donkerder en donkerder, en vooral ook minder en minder qua literts en toen heb ik er suiker bij gegooid. Nog meer koken en nu zit het in potjes en is het zowaar dik! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Hoeveel suiker heb je gebruikt? Want bij teveel suiker ben ik bang dat het toch gelei wordt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2022 Sja daar ga je niet veel aan hebben vrees ik: ik had ingekookt tot iets minder dan 5 liter (en ik was begonnen op +/- 15 liter...) en daar deed ik een kilo suiker bij. Nog meer ingekookt tot 3 liter en toen nog een kilo er bij. En ik heb daarna niet echt meer gekeken hoeveel/hoelang ik nog moest inkoken tot het echt dik werd. Ik heb alleen nog op de dikte gelet. Ik heb het in teveel verschillende potjes om te zien hoeveel liter ik had als opbrengst. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Dank je. 15 liter🧐. Ik ga me er nog niet aan wagen. Wel ga ik een dezer dagen de tajine met kip malen en wel dit recept: https://www.un-peu-gay-dans-les-coings.eu/2016/11/tajine-de-poulet-aux-coings-et-aux.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
AshaiRey Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Dulce de Membrillo en kweepeergelei Dit is een combi gerecht. Snij 2 grote kweeperen in kwarten of kleiner. Zet de peren net onder water en kook ze 30-45 min tot ze zacht zijn. Laat dit een nacht staan. Giet het vocht door een vergiet. Doe er wat geleisuiker bij, kook het door en test een paar druppels op koud schoteltje dat je in de vriezer heb gezet of de gelei stolt. Zo niet nog iets meer geleisuker gebruiken. Ga onder tussen verder met het restant in het vergiet. Haal de klokhuizen en harde stukjes eruit. Doe de rest in een pak en doe er 400-500 gram suiker bij. Verwarm nu op een laag vuur om het in te dikken. Veelvuldig omroeren. Als je alles in de pan aan 1 kant schuif en het zakt niet meer terug dan is het dik genoeg. Doe de membrillo in een kleine rechthoekige (silicone) cakevorm en laat hem afkoelen. Los de membrillo 'cake' en snij in blokjes om verder te drogen als het nodig is. Als hij niet meer plakkerig is dan is hij goed om langer te bewaren. Als je een blokje voor het eten eerst door een beetje kristalsuiker rol dan heb je een soort turks fruit snoepje. Maar zonder gaan ze ook wel op Quote Groetjes,Bram
AshaiRey Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Klein taartje (6 porties) Een klein taartje om lekker van te smullen als je langs het aanrecht loopt. En niet te groot voor als je het toch niet zo gelukt vind. Simpel te maken, geen poespas Springvorm 16cm 60 gram gesmolten boter 80 gr suiker 1 ei 80 ml melk 1 tl kaneel 1 tl vanille escense of een zakje vanillesuiker 100 gr zelf rijzend bakmeel vulling opties Kies er eentje, het combineer perfect. - 1 grote of 2 kleine kweeperen in 1 cm blokjes of dunne plakjes of - 2 appels en hande rozijnen of - frambozen of tayberries en een reep witte chocolade in kleine stukje gebroken Smelt de boter eventjes in de magnetron, Voeg alles bij elkaar met uitzondering van de zelfrijzend bakmeel Even door mixen zelfrijzend bakmeel erbij en nog even goed door mixen met een handmixer. Doe de gekozen vulling erbij en schep het nog even goed door. Stort alles in de springvorm 30-40 minuten in een voorverwarmde oven op 175-180 graden Als de cake uit de oven is en nog warm is dan kan je op de bovenkant eventueel nog een laagje abrikozenjam uitsmeren Of gebruik de kweepeergelei hiervoor uit bovenstaand recept. 1 Quote Groetjes,Bram
Charly Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 Op 11-10-2022 om 10:33, Jorieke123 zei: Sja daar ga je niet veel aan hebben vrees ik: ik had ingekookt tot iets minder dan 5 liter (en ik was begonnen op +/- 15 liter...) en daar deed ik een kilo suiker bij. Nog meer ingekookt tot 3 liter en toen nog een kilo er bij. En ik heb daarna niet echt meer gekeken hoeveel/hoelang ik nog moest inkoken tot het echt dik werd. Ik heb alleen nog op de dikte gelet. Ik heb het in teveel verschillende potjes om te zien hoeveel liter ik had als opbrengst. Was ie lekker eigenlijk? De stroop? Ik heb er nu niet genoeg om dat te maken, maar toch wel benieuwd Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 17 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2022 Ja, een erg geurige donkere zoete en zurige stroop. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dahli Geplaatst: 22 december 2023 Geplaatst: 22 december 2023 (Niet geheel toevallig) 3 maanden geleden een grote pot met wodka, kweepeer, kaneel en sinaasappel koel en donker weggezet. En nu, na toevoeging van suiker, is mijn likeur (net voor de feestdagen) klaar 😃. Het resultaat is heerlijk! Kweepeer helaas niet uit eigen tuin, heb alleen een vijgenboom. Misschien daar volgend jaar eens likeur van maken. Kan vast wel?! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.