Rickhn Geplaatst: 1 oktober 2018 Geplaatst: 1 oktober 2018 Goedendag allemaal! Ik heb zojuist zaden verzamelt van onze eigen ABIES NORDMANNIANA bomen. nu wil ik de zaden opnieuw gaan zaaien. maar ik heb met kerstbomen weinig ervaring. wel las ik op google dingen van de zaden laten weken in water. Maar hoelang moeten de zaden weken? of moet ik dat juist niet doen en de zaden gewoon laten drogen? Ook vraag ik me af wanneer ik de zaden moet zaaien. moet dat van het voorjaar, of kan dat nu al binnen of in een kas. En maakt de grondsoort verder nog uit? onze ABIES NORDMANNIANA staan hier op zandgrond en doen het perfect. die hebben nooit tuinturf bij ons gezien. wel heb ik afgelopen jaar geprobeerd om douglassparen te zaaien. maar hier kwam er geen 1 van op. wat ik had gedaan was: de zaden oogsten, drogen, in het najaar zaaien en binnen houden. bedankt voor jullie hulp! Quote De groetn van mie
weknow Geplaatst: 1 oktober 2018 Geplaatst: 1 oktober 2018 Als je zoekt op Abies en evt. NORDMANNIANA + seed + propagation, vind je snel een hele lijst websites, Engelstalig, waar de vermeerderingstechniek wordt beschreven. Het verschilt wat per soort boom, maar over het algemeen hebben o.a bomenzaden een periode van enkele of zelfs dubbele stratificatie nodig om te kunnen kiemen. Lees je eens in in vermeerdering van struiken, bomen en ook veel vaste planten en de opkweektechnieken. Dan nog kan wat experimenteren en proberen nodig zijn. In mijn ervaring zijn abies-soorten echter niet de moeilijkste soorten als je met vers zaad begint. Zoals moestuiniers gewend zijn te zaaien.....bij kamer- of omgevingstemperatuur in wat grond en dan komt het wel boven werkt voor een deel van de een en tweejarige soorten, maar voor de meeste planten niet. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Rickhn Geplaatst: 2 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2018 Hoi weknow, bedankt voor je tips, ik zal het gaan uitzoeken. Quote De groetn van mie
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.