Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een nieuw aardbeibed aangelegd, met plantjes natuurlijk. Is het verstandig deze ook voor de herfst en winter te mulchen, wou eerst een laagje koffie door de toplaag roeren en daarbovenop wat afgesneden kweekgras / bladeren, en op de paadjes kokos snippers van zo'n blok van de action.

Is dat niet hinderlijk voor de aardbeien dat er wat bladeren rondom liggen of.bovenop kunnen waaien?

How about schimmels?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik heb een ex-aardbeibedje leeggehaald en er zeker 10 cm aan herfstblad op gegooid, en er komen alweer blaadjes van aardbeiplantjes boven piepen... Ik denk dus dat ze echt geen last hebben van een flinke laag mulch.

Geplaatst:

Schimmels zijn in principe goed, Rob en gewenst in een gezonde bodem. Volop organisch materiaal in je bodem bevordert dat met name bodemschimmels kunnen ontwikkelen en kunnen helpen om de planten gezonder te houden en beter te laten groeien. Dat zijn allemaal basisprincipes van ecologisch tuinieren.

Geen angst voor schimmels dus!

"Ja maar", zul je nu misschien zeggen, "aardbeien kunnen toch ziek worden van schimmelziekten" en het klopt dat eer een aantal aantastingen van schimmels vaker bij aardbeien kunnen voorkomen. Denk aan meeldauw, wortelrot of Botrytus (grijze vruchten) en nog wel een aantal.

Voor een deel kun je die voorkomen door ruim te planten, een luchtig gewas, aangetaste planten wegdoen en dergelijke preventieve werkwijzen. In de fruitteelt zal er flink gespoten worden met allerlei chemie (ook in de bio-teelt vaak, weliswaar met minder extreme middelen, maar toch) om gave aardbeien op de markt te brengen.

Door een gezonde bodem te bouwen heb je een erg goed ecologisch middel om in de meeste gevallen zonder veel aantasting volop lekkere aardbeien te oogsten en de schimmels in je gezonde bodem spelen daarin dan een belangrijke rol. Deels omdat goede schimmels de slechte op kunnen ruimen, maar vooral omdat de slechte schimmels geen kans zullen krijgen om zich explosief te ontwikkelen doordat dit door de nuttige soorten wordt onderdrukt.

Wel nog een andere opmerking over je werkwijze. Mulchen kan zeker helpen bij effectief en ook ecologischer tuinieren. Toch komt het mij wat vreemd voor dat je mulcht met een bepaald iets, dat dan het goede zou zijn voor planten? Ik denk dat dit raar is en vergelijk het met een bepaald pilletje met een stofje dat dan zou zorgen voor een gezonde voeding bij mensen.....zo werkt dat echt niet. Ik zou altijd pleiten om zo veel mogelijk te composteren: dan controleer je de goede vertering en maak een een al klaar en voedend mengsel (en niet iets dat nog eens moet gaan verteren op de bodem...loopt dat goed??) dat veel directer bijdraagt aan je bodem. Aardbeien hebben inderdaad graag een bodem met relatief meer "bruin" (koolstofrijk) dan "groen" (stikstofrijk) materiaal...met de samenstelling van je compost (meer blad, hout, stro-achtig spul) kun je dat makkelijk maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nou wordt het al duidelijker. Nee meer omdat er straks voldoende blad voorhanden is. Veel mensen gooien alles er rauw op. Mulchen met alleen compost, lijkt me toch makkelijker weg te spoelen en zou er dus graag wat bovenop leggen. Ik mix altijd zoveel als voorhanden is.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Mijn tuinbuur had de aardbeien in het voorjaar gemulched met redelijk vers gemaaid gras.

Zijn aardbeien gingen rotten.

Zelf geef ik ze een flinke schep goed verteerde compost, onder de plant voor het planten.

De planten staan bij mij op zandgrond die snel droogt en opwarmt.

Bij vruchtzetting stro tussen de planten.

Bij mij gaan de planten nu bijna in rust, mulchen heeft m.i. niet veel effect.

In het voorjaar zou ik niet mulchen i.v.m. vruchtrot.

Ook vind ik het belangrijker de bedden goed schoon te kunnen houden van onkruid.

Wat blad op de planten zal ze in de herfst en winter niet deren, zelf houden ze ook hun afgestorven blad vast als bescherming.

Aarbeien zijn van nature planten die aan de bosrand groeien.

Geplaatst:

Ik denk dat ik dan voor compost ga en dat licht afdek met cocosprut voor de winter.

Heb ook nog ergens een zak oud fijn geknipt liguster snoeisel misschien kan dat ook wel

Onkruidmanager 1.0

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...