Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn vader heeft het ook gedaan.

Maar is niet heel goed te doen. In etappes over meerdere jaren korter gemaakt. Eerste keer de helft eraf. In de tijd dat de sapstromen stil staan.

Geeft wel vruchten maar je kunt wellicht beter opnieuw beginnen met een jonge sterke boom.

Geplaatst:

Een zo'n wat oudere pruim gaan snoeien in de tijd dat de sapstroom stil staat is nou niet echt te adviseren. Kun je dat met een jong boompje nog wel doen ( kleine snoeiwonden ), maar zo'n boom als op de foto echt niet. Prunus ( waaronder dus deze pruim ) snoei je niet tussen eind oktober en april.

Geplaatst:

Ik weet niet wat de mores is bij oudere fruitbomen, maar ik heb als tip van een fruitteler gehad dat je moet snoeien op een droge dag en vervolgens snijwonden moet insmeren/spuiten met verf. Evt een tweede x herhalen als de wond niet dicht/weer open is.

Geplaatst:

Vroeger werd inderdaad wel geadviseerd om bv 'boombalsem' te gebruiken bij grotere snoeiwonden, maar dat zijn achterhaalde opvattingen, recenter onderzoek wijst uit dat ook grote wonden gewoon moeten drogen aan de wind. Maar niet bij Prunus in de winter ( buiten het groeiseizoen ) dus.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...