Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Over verschillende soorten (wijn)gisten, waarom al die soorten. Gist is toch gist?

Een gistsoort is bij het wijnmaken niet alleen van belang voor het omzetten van suiker in alcohol. Gistsoorten hebben ook invloed op de kleur, de aroma's van de wijn en het ontstaan van geurfouten. Verder zijn er gistsoorten die het soortkarakter van een druif kunnen versterken of verzwakken.

Meer op o.a. : http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=14&category=&page=89

Trouwens, ik schreef hier op 5 april: Wat is dat toch met paardebloemenwijn, koffiewijn, en meer van dat soort fratsels?

En nu heb ik vandaag paardenbloemen geplukt, en ga daar een drankje (kan het woord wijn nog niet uit mijn strot krijgen ) van maken.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wijnmaken voor beginners. Een superkorte uitleg van de gisting:

Wijn is een gegiste suikeroplossing, meestal van vruchtensap (druiven!)

Suiker + gist geeft alcohol, met als afvalproduct CO2 (koolzuur)

Eigenlijk is de alcohol ook een afvalproduct: gistcellen willen leven en groeien. Ze verteren de suiker, pissen in de oplossing (alcohol) en laten winden (CO2).

De CO2 moet tijdens het gisten wegkunnen, en er mag geen lucht (zuurstof) bij de oplossing komen.

(Waarom niet: alcoholvorming door vergisting is een anaeroob proces, zuurstofloos.)

De CO2 moet eruit kunnen, lucht mag er niet in.

Daarvoor is het waterslot uitgevonden.

awaterslot68791335456870.jpg

akapje70511335456888.jpg

In het begin gaat de vergisting snel. Er wordt veel CO2 gevormd. CO2 is zwaarder dan lucht, en fungeert als een beschermende deken.

Daarna is het vergisten nog lang niet klaar, maar gaat minder hard. Een waterslot is dan onmisbaar. Het waterslot laat de CO2 ontsnappen, en voorkomt dat er lucht (zuurstof) en/of beestjes (fruitvliegjes) inkan.

(Buiten scope van dit korte verhaaltje: Tijdens het gistingsproces wil/moet je wellicht een of meerdere malen overhevelen om sediment kwijt te raken.)

Pas als de gisting helemaal voorbij is kun je gaan bottelen, in geheel af te sluiten flessen. Bij een niet lekkend waterslot kun je zien wanneer de gisting voorbij is: het waterslot bubbelt niet meer. (Daarnaast is meten met een hydrometer aan te bevelen).

Er mag daarna geen gisting meer plaatsvinden: de dan gevormde CO2 zou tot exploderen van de flessen kunnen leiden.

(Bij champagne wordt vlak voor het uiteindelijke bottelen nog een beetje suiker toegevoegd. Die gaat weer vergisten. Dat geeft een beetje CO2: de belletjes, maar ook overdruk in de fles. Champagne zit daarom in die zware dikke flessen, om de CO2 druk te weerstaan. Dit principe wordt ook toegepast bij biermaken thuis. Bierflesjes -die gewone van 0,3 l- zijn een stuk sterker dan gewone wijnflessen.)

• 1 maand later ...
Geplaatst:

ik lees niets over het bewaren tijdens het gisten voor het in de fles gaat en daarna...

moet het geheel niet donker staan ofzo ?

ik moet echt even schipperen met de ruimte...( stom he z'n joekel van een tuin en thuis zo weinig ruimte )

en ik dacht dat flessen als het klaar is en moet rusten op de kant bewaard moet worden omdat de kurk anders uitdroogd ?

wat een vragen he....

ik wil als de pruimen klaar zijn beginnen en dan ook meteen de rabarberwijn & bramenwijn maken.

en dan volgendjaar de paardenbloemen wijn

nu nog alle spullen verzamellen,meerdere flinke emmers liefst met kraantje & flessen dus en "dinges"meter , watersloten minimaal 4 dus ( 4 smaken )

en de gist kan gewoon bakkers gist zijn begrijp ik ? ik gebruik die zakjes uit de supper voor het bakken moet dus afdoende zijn ?

ooooo het duizeld nu al.....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Je moet gewoon zo klein mogelijk en simpel mogelijk beginnen. Doen wij ook, en dan kan je daarna opzoeken hoe je iets kan verbeteren. Als het net iets te zuur was, of juist te zoet, enz.

In het boekje 'handboek voor de vinexjager' staat het bijv. wel heel erg simpel uitgelegd.

Tijdens het gisten staat het hier licht, na het gisten (en een keer overhevelen om bezinksel weg te krijgen) gaat het donker, nog wel met waterslot. En dan maanden later gaat het een keer in flessen. Met tussendoor nog wat hevelsessies.

Geplaatst:

Ja zo hier ook. De grote fles met de tien liter staat ergens donker weg om in de vergetelheid te raken tot kerst (of eerder als alle gist/bezinksel naar beneden gezonken is)

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ik wil als de pruimen klaar zijn beginnen en dan ook meteen de rabarberwijn & bramenwijn maken.

ooooo het duizeld nu al.....

Je moet gewoon zo klein mogelijk en simpel mogelijk beginnen.

Ja, inderdaad, klein en simpel beginnen! (think big, start small)

Thessa: als je dit najaar voor het eerst met een forse hoeveelheid pruimen en bramen aan de slag wilt: nu / heel binnenkort eerst oefenen met iets heel simpels. En misschien wel meer dan één keer. Dan weet je -als je echt aan de slag gaat- wat er gaat gebeuren, hoe dingen moeten, wat er mis kan gaan. Dat verkleint de kans op het moeten weggooien van tientallen liters mislukte pruimen- bramenwijn enorm (denk ik).

De meest simpele oefening is inderdaad die van de Vinexjager. Ik kan het boekje nu niet vinden, volgens mij maakt hij geen gebruik van een waterslot, en zeker niet van een hydrometer. Toch wel handig voor jou om ook mee te oefenen.

Een simpele oefening, mijn idee: Gekocht druivensap (pakken) + suiker (uitrekenen hoeveel erbij moet) + wijngist in fles. Niet teveel: het resultaat zal niet erg lekker zijn. Dus maximaal 3 a 4 liter in een 5 literfles. Waterslot erop. Wachten en regelmatig kijken. Na een week of twee /drie, als het waterslot helemaal stilstaat: proeven. Een keertje overhevelen (ook al als oefening voor later). Weer een weekje wachten. Proeven. Waarschijnlijk niet echt lekker, wellicht ook nog troebel. Je zou wel moeten proeven dat het niet meer zoet is, en dat er voldoende alcohol inzit. Een heel vies smaakje kan duiden op een infectie: dan de volgende keer sterieler werken. En als het niet heel vies is, maar toch niet echt drinkbaar: Open laten staan, en je krijgt misschien een paar liter goede wijnazijn.

Benodigd: fles, hydrometer (+maatglas), waterslot, kap voor waterslot, wijngist, slang om te hevelen (en natuurlijk sap en suiker).

Bovenstaande is geen receptje voor een drinkbare wijn, uitsluitend een oefening met snel resultaat. Met een kleine kans dat het resultaat drinkbaar is.

@Jorieke123: Misschien goed idee om deze laatste paar replies te verhuizen naar het wijn maken topic?

Geplaatst:

he goed idee, ik ben al op snor naar flessen e.d

ik kan het met de rabarber al proberen, ik hou niet van klasieke wijnen van de druif al helemaal niet van droog dus ik dacht dit is DE manier om zelf een zoete lekkere naar mijn smaak wijn te maken van fruit wat anders toch op de grond beland

we hebben gewoon te veel fruit

ik ga verder snorren....

wel een vraag hoe zit dat met de watersloten ?

ik zie bij de brouwmakt, slang,bol en cilinder modellen wat gebruiken jullie ??

en de wijn en bakkers gist welke verdiend de voor keur ?

( ik hou dus van zoet liefst zoeter dan zoet ben gek op ijswijn )

Geplaatst:

het boek handboek voor de finex jager heb ik gevonden maar kost € 18.95

bij de brouwmarkt hebben ze Stap voor Stap Wijnmaken / van Gelder kost € 3.95 is die ook bekend bij jullie ?

dat scheeld nogal....

Geplaatst:

Ik ben ook gek op ijswijn, geen 'echte' wijndrinker dus En die paardenbloem 'wijn' komt daar heel erg bij in de buurt! Wat ik zo van Appelvrouw heb mogen proeven dan.

Zo'n slangen waterslot is beter geloof ik. Maar vraag me niet waarom. We hebben die slangensloten, en cilinder sloten. Ik heb niet echt een voorkeur.

Ik heb geen ervaring met dat andere boekje.

Geplaatst:

Rozijnenwijn?

Op een idee gebracht door de vraag (vragen) van Thessa, en antwoorden over simpel beginnen / oefenen:

Wat is nou het meest simpele recept om iets van wijn te maken? Zo min mogelijk ingredienten, goedkoop, hele jaar verkrijgbaar.

Daarom wil ik eens gaan proberen om wijn te maken van uitsluitend rozijnen (en toegevoegde suiker). Wijn wordt immers gemaakt van druiven, en rozijnen zijn gedroogde druiven. De mogelijk sherry-achtige smaak lijkt me wel aardig.

Over toevoegen van rozijnen aan sap (met name over zwavel/sulfiet en het versnipperen van de rozijnen) vond ik dit:

http://wijnmaker.blogspot.nl/2007/11/rozijnen-raisins.html

Ik denk nu aan (voor 4 liter wijn, in een 5 liter fles):

- 800 a 1000 gram rozijnen (gespoeld, geweekt, gehakt, even gekookt).

- met water aanlengen tot een kleine 4 liter. Dan hydrometer monster nemen.

- suiker toevoegen, afhankelijk van hydrometer meting.

- Gist voor witte wijn toevoegen.

En verder niks!

Misschien morgen even boodschappen doen, en de boel bij elkaar gooien. Mijn recept volgt dan.

(Disclaimer: misschien heb ik dit idee uit de Vinexjager. Kan het boekje echter niet meer vinden, en ik ga geen tweede exemplaar kopen)

Geplaatst:

henkg, als je aan de rozijnen most nog een paar zeer overrijpe ,haast zwartgeworden BANANEN toevoegd krijg je wat meer BODY. Dat werkt ook met dadels.

Maar sherry krijg je door GEEN water in je slot te doen maar een propje watten losjes in de opening om vliegjes te vermijden.

Als je mooi rode wijn wil hebben kan je ook vlierbes toevoegen, of voor de nodige tannine de vlierbloemen.

even blancheren, zeven en er bij doen.

Wie pruimenwijn wil maken, , let er op dat de gisting heel sterk zal zijn en kan overlopen , doe dus de fles niet te vol.je kan een deel van het sap even in een andere fles doen en als de gisting wat minder wordt weer bij de most doen.

Als je GEEN flessen hebt kunnen ook plastic jerrycans gebruikt worden. Moet wel die waar levensmiddel in heeft gezeten zijn.de 5 ltr kannen kunnen meestal wel met een rubberkap gesloten worden , anders boor je een gat in de dop waar je het slot door steekt.b.v. waar soja saus in heeft gezeten,schoonmaken met bleekmiddel, 24 uur laten weken, daarna langdurig spoelen

Bij gebruik van vers fruit moet je wel pecto-enzyme gebruiken, dat is nodig om het pectine gehalte van de vrucht af te breken, waardoor je meer kleurstof,suiker en andere belangrijke stoffen uit de vrucht haalt

verder is het aan te raden een boekje te raadplegen voor recepten,

groetjes

• Like 1
Geplaatst:

ben heel benieuwd, ik ga hopelijk vanavond de bestelling bij de brouwmarkt afronden

heb vandaag het bedrag met de jampie's bij elkaar gespaard

dan kan ik als het binnen komt meteen beginnen ( met proberen )

houden jullie de ervaringen hier bij ?

Geplaatst:

ik sta op het punt te bestellen, vergeet ik nog iets ??

ik heb al een glazen fles met dop van 11 liter

4 x Waterslot Classic (slangmodel)

1 x Sulfietpoeder & Citroenzuur Reiniging-set (1 x 200 + 1 x 30 gram)

3 x Rubber aansluitplug voor waterslot (in iedere deksel)

1 x Rubber kap nr 3S (met gat voor waterslot) diam. 34-36 mm

1 x Gistingsfles (MET mand) 5 liter*

1 x Gistingsfles (MET mand) 10 liter*

1 x Hevel uitschuifbaar (type 109050) met kraan en droesemkop

1 x Hevelclip voor hevel 109050

1 x Rubber kap nr 4a (met gat voor waterslot) diam. 51 mm

2 x Brouwemmer transp. (kraan, maatverdeling, hengsel, waterslot) 10 ltr.

6 x Bioferm wijngist Aromatic 7 gram

1 x Gistvoedingzout -Extra zuiver- 150 gram

1 x Meten = Weten Basis-set (zie info)

1 x Stap voor Stap Wijnmaken / van Gelder (16 pag. kleur)

Geplaatst:

Hier ook aan het starten met "wijn" maken. Ik heb nu 2 gistingsflessen met aardbeienwijn staan. Niet omdat ik zo veel had, maar omdat het in 2 etappes was. Ik twijfel of ik het nog bij elkaar ga gooien. Ik denk van niet. Verder wil ik graag eikenbladwijn gaan maken. en iets van bramen wijn oid. Eerst maar eens zien hoe dit lukt en de 3e fles. Meer ruimte heb ik echt niet (zegt mijn man )

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Eikenbladwijn? Waar gaat dat naar smaken? Heb je dat bij iemand geproefd?

Ik kreeg van Jootje een blad opgestuurd met daarin het recept voor pastinakenwijn...

Geplaatst:

Ja. Ik heb het artikel gisteravond in bed gelezen..het ging over een boekje waar ik de titel straks van ga geven..wijn uit je moestuin oid..ik kan er nu nog even niet bij(Lie slaapt nog)echt superleuk!!

Geplaatst:

Werkelijk geen idee waar het naar gaat smaken, maar ik ga gewoon van alles proberen. Eikenblad neemt in ieder geval geen plek in, in mijn tuin. Dus daar kan ik geen spijt van krijgen. Pastinaak wijn heb ik ook gelezen, maar ook peterselie wijn etc. Ik heb echter maar 3 gistingsflessen dus ik moet even keuzes maken. Ik kies voor eikenblad omdat dat de goedkoopste keuze is;-)

Jooze

Geplaatst:

Het boekje heet Uit de tuin in de fles van Susy Atkins...Ik zocht maar kon het niet tweedehands vinden. Ik wil het wel hebben dus ga het bestellen...

Geplaatst:

Dat boekje uit de tuin in de fles heb ik dus ook.

Meeste van mijn iedeeen komen er vandaan. Het is bij de Dille en Kamille te koop. ik moet wel zeggen dat ik niet alles in dat boekje helemaal vertrouw ik kom wel op ideeen maar zoek toch nog veel op internet op. Ik kan niet zeggen waardoor het komt, maar soms roepen de recepten me vragen op. Staan trouwens wel erg mooie foto's in!!!

Jooze

Geplaatst:

O top Jooze..Misschien kan ik het een keertje van je komen lezen/lenen? Ik begreep dat er alles bij elkaar maar 60 recepten in staan..dan kan ik diegene kopiëren die ik nog wil hebben...4 heb ik er al (uit dat tijdschrift) en ik hoef ze lang niet allemaal zag ik al.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...