greetje11 Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 Ik heb het idee dat de appels een aantal weken eerder rijp zijn dan andere jaren.Normaal beginnen bij mij de notarisappels pas halverwege september te vallen, nu al vanaf half augustus.Zal wel door het prachtige voorjaar komen, helaas hebben de eksters mijn appelboom ook gevonden, veel appels zijn voor de helft aangevreten. Quote
Ludo Geplaatst: 29 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2011 Alles wordt de laatste jaren vroeger rijp hoor, dat is een tendens die me elk jaar opvalt. Paar jaar geleden had ik uit de serre nog tomaten tegen dat het begon te vriezen, nu zijn ze eind augustus al allemaal af. En voor het fruit geldt hetzelfde. Misschien kunnen we binnen enkele jaren een tweede kweekseizoen inlassen...? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 29 augustus 2011 Geplaatst: 29 augustus 2011 De notaris appel bij mij in de tuin, zijn nu wel groot genoeg, morgen voor de 1ste keer appelmoes maken. Heb er wel even mijn oude kookboek op nageslagen, er staat 150 gram suiker op 1 á 1,4 kg appelen, ik hou ook niet van stukjes, ik heb alleen maar een zeef, zonder zo'n draaier, wordt hij dan ook fijn? of moet er hulp aan te pas komen van een mixer, of blender? Ik hoor het graag van de ervaren collega's hier, groetjes Jeanne Quote
Ludo Geplaatst: 29 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2011 Niet mixen hoor ! want dan krijg je echt smeuiïge puree en dat oogt niet. Als je geen pass-vite hebt, duw het gewoon met een grote lepel door de zeef. Quote
greetje11 Geplaatst: 29 augustus 2011 Geplaatst: 29 augustus 2011 De notaris appel bij mij in de tuin, zijn nu wel groot genoeg, morgen voor de 1ste keer appelmoes maken. Heb er wel even mijn oude kookboek op nageslagen, er staat 150 gram suiker op 1 á 1,4 kg appelen, ik hou ook niet van stukjes, ik heb alleen maar een zeef, zonder zo'n draaier, wordt hij dan ook fijn? of moet er hulp aan te pas komen van een mixer, of blender? Ik hoor het graag van de ervaren collega's hier, groetjes Jeanne Kijk anders even bij de kringloop naar zo'n draaier of een complete roerzeef, tijdje terug een nieuwe voor 1 euro gescoord.Vroeger hadden ze bij blokker die draaidingen ook los te koop of ze er nog zijn geen idee Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 29 augustus 2011 Geplaatst: 29 augustus 2011 Hoi ja ik was al van plan om naar een kringloop winkel te gaan, je weet maar nooit! meestal speur ik daar nog naar boeken. heb nu even een zeef en een weegschaal geleend, maar hoop die daar te scoren, en ja ik was er al bang voor dat het dan een natte substantie zou worden, Maar vroeger moest ik bij mijn oma eten[ en je raadt het misschien al, appelmoes met brokken, sorry maar kon het echt niet weg krijgen, werd er steeds zo misselijk van, maar durfde dat niet te zeggen[het was wel lekker zoet] alhoewel ik nu meer van fris hou! maar goed zuinig suiker erbij,toevoegen kan altijd nog. ik zal jullie zeggen als het gelukt is. groetjes Jeanne Quote
helena Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Hoe is het gegaan, Jeanne met de appelmoes?Ik heb van de week van 6 kg. goudreinetten appelmoes gemaakt, met schil en pitten, wel klokhuis eruit. Langzaam zonder water, goed roerend, zacht gekookt. Wél in de blender gedaan 250 gr.suiker/kg toegevoegd. Weer opgewarmd en daarna geweckt. Dacht al zuinig te zijn met de suiker maar voor ons is deze hoeveelheid écht té zoet. 150ml. citroensap toegevoegd en nog wat kaneel, en nu gaat het wel, qua zoetigheid. Prachtig mooie dikke appelmoes. Vanmiddag nieuwe ronde maar dan met 150gr suiker/kg. Quote
helena Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 De 150gr./kg is voor ons beter. Is dit misschien niet voldoende om de appelmoes lang te bewaren of is dat ook afhankelijk van de soort appel? Weer een volgende ronde appelmoes gemaakt: Heb voor in de weckketel een rvs emmer met deksel. Die vol gedaan met appelstukjes en de hele nacht in de ketel gezet ( au bain marie dus ). Vanochtend zat er prachtige moes in . Verder niets aan hoeven doen ( vooral het roeren niet ) en er staat nu een 12 ltr. emmer vol te wachten om gezeefd en geweckt te worden. Na het zeven gaat deze weer terug in de emmer en de ketel om goed te verhitten en dan in potten. Quote
Claudia69 Geplaatst: 26 september 2011 Geplaatst: 26 september 2011 waarom in de oven? ik maak ook appelmoes maar dat gaat direct kokend uit de pan in de potten, deksel er op, op z'n kop zetten en klaar, jaar later ook nog lekker Doe ik ook - geleerd van mijn schoonmoeder. Misschien is pasteuriseren veiliger, maar 'k heb nog nooit slechte appelmoes gehad op die manier. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.