Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Appelmoes pasteuriseer je : op 85° gedurende 30 min.

Maak appelmoes in een kookpot (ZONDER suiker), als je het verlangt kan je ze tegelijk pureren, anders heb je kleine brokjes appel erin (zoals wij verkiezen).

Giet de appelmoes in bokaaltjes en sluit af. Zet ze in een voorverwarmde oven op 85° en laat ze daar gedurende 30 min.

Na een jaar zien ze er nog zo uit zoals op de foto. Links geschilde appelen, rechts met schil.

resized_913_4bf3c5c37d312b35c2b073bc0c6c3027.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Dus je voegt geen suiker toe Ik maak altijd appelmoes, dan zeef ik het (wij houden niet van stukjes)en voeg dan suiker toe en dan in de vriezer in bakjes.

Maar in potjes is wel handig, ivm ruimte in de vriezer. Wanneer doe je er dan suiker in

Zet je de potten op het rooster in de oven of in een laagje water

Geplaatst:

Ik vindt het super oplossing, en ook wel eens lekker zo'n inmaak recept zonder suiker of wat ook.

Net als Greetje vraag ik me ook af hoe dat in oven precies werkt.

Vooral die zonder schil ziet er lekker uit.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Ik vindt het super oplossing, en ook wel eens lekker zo'n inmaak recept zonder suiker of wat ook.

Net als Greetje vraag ik me ook af hoe dat in oven precies werkt.

Vooral die zonder schil ziet er lekker uit.

Ik vind vooral die met schil er lekker uit zien!

Greetje als je er suiker in wilt doen dan toch als de moes klaar is, zodat je kunt proeven hoeveel..en dan pasteuriseren..

Ludo, jullie eten vast ook veel frietjes?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

mmm, lijkt nog niet duidelijk genoeg ... we proberen nog eens :

De appelsoort is de Alkmene (kruising tussen Geheimrat Dr. Oldenburg en Cox's Orange pipin). Heeft een licht Cox-smaak, knapperige appel en tamelijk vroeg. Eén van de lekkerste appels die we hebben.

De appelmoes eten wij ZONDER suiker, wellicht omdat het suikergehalte van deze appel hoog genoeg is om er zonder suiker van te kunnen genieten.

De potjes, gevuld met de hete moes (ev. met stukjes ) gaat in de voorverwarmde oven op de rooster, zodanig dat de potjes ong. in het midden van de hoogte staan. Scheeltjes zijn uiteraard dichtgedraaid na het vullen. Na 30 min op 85°, potjes eruit op natte handdoek en laten afkoelen.

Zowel de lichte als de rechtse (met schil) zijn niet volledig kapotgekookt maar bevatten nog kleine stukjes appel....

Als je er suiker wil bijdoen lijkt het me logisch dit nadien te doen als je de moes opwarmt (en ev. terug laat afkoelen indien je koude moes wenst).

aangepast door Gast
Geplaatst:

Appelvrouw, wij zijn Belgen.... het land van de frietjes, het bier en de chocolade... dus we doen ons best om van alles wekelijk eens te genieten

Geplaatst:

Voor degenen die nog meer info willen over deze appel :

100 gram vers (rauw) produkt bevat :

voedingswaarde : 55 kcal (231 kJ)

voedingsstoffen : 12,6 gr koolhydraten, 0,34 gr eiwit, 0,40 gr vet

mineralen : 7,1 mg calcium, 0,48 mg ijzer

vitaminen : 0,047 mg caroteen, 0,035 mg B1, 0,032 mg B2, 12 mg C

Geplaatst:
Appelvrouw, wij zijn Belgen.... het land van de frietjes, het bier en de chocolade... dus we doen ons best om van alles wekelijk eens te genieten

Ik begrijp het! Zelfgemaakte mayo is natuurlijk nog lekkerder, maar geeft geen potjes!

De Alkmene heb ik zelf ook, de lekkerste handappel inderdaad. Ik heb ook een Groninger kroon, Notarisappel ( ook erg lekker) en Golden als handappels staan. Extra leuk dat je het met de Alkmene maakt en dat ik wat informatie heb over deze appel.

ik ben het niet met je eens dat je de suiker later doet, als je de appelmoes maakt, dan kan je toch best proeven of hij zoet genoeg is? Ik vind het zo omslachtig om het dan later weer op te warmen en af te laten koelen. In ieder geval ga ik de appelmoes zeker maken eind augustus!

Geplaatst:

waarom in de oven? ik maak ook appelmoes maar dat gaat direct kokend uit de pan in de potten, deksel er op, op z'n kop zetten en klaar, jaar later ook nog lekker ik gebruik alle soorten appels die ik maar kan krijgen en gebruik ongeveer halve kilo suiker op 2 kilo appels en wat kaneel en ciroensap....misschien iets sneller klaar en direct eetbaar !

wel koel bewaren...(koude hal, kast of kelder is genoeg )

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:
waarom in de oven? ik maak ook appelmoes maar dat gaat direct kokend uit de pan in de potten, deksel er op, op z'n kop zetten en klaar, jaar later ook nog lekker ik gebruik alle soorten appels die ik maar kan krijgen en gebruik ongeveer halve kilo suiker op 2 kilo appels en wat kaneel en ciroensap....misschien iets sneller klaar en direct eetbaar !

wel koel bewaren...(koude hal, kast of kelder is genoeg )

Poeh hee, na deze post durf ik het ook een keer te proberen... ha, ha... gewoon als jam klaarmaken kan ik wel...

Geplaatst:

rabarber kan ook op die ""jam manier"" maar dan gegeten als moes kan even geen andere moes verzinnen maar dat zou dan ook vast kunnen.

ik dacht nog even als je nou heel grove appelmoes maakt en dan meer brokken, zou dat werken dat je dan voor appeltaart voorraad hebt ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

alle soorten kun je op de 'jam' manier inmaken hoor, ik heb bv aardbei/rabarber of appel/pompoen of appel/peren heerlijk ! (met (is compote) en zonder stukjes is de gewone moes )

wel uitkijken of de deksels goed naar binnen trekken ivm facum zuigen/ houdbaarheid en natuurlijk even proeven hoe zoet iets is en hoe zoet je het wilt.... de ciroen houd de kleur mooi en haald de smaak meer naar voren.

makkelijker kan bijna niet toch ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

De vraag die we ons stelden was of appelmoes te bewaren was "zonder" toevoeging van suiker. Na wat googelen bleek dat fruit diende gepasteuriseerd te worden om het lang kunnen te bewaren. Ik vermoed dat door de pasteurisatie, met het ontsnappen van luchtbelletjes, er minder sporen inzitten die verderf zouden kunnen veroorzaken. Bij het roeren van de compote roer je daar ook lucht door... vandaar. Maar als de moes zonder die extra bewerking evengoed blijft, zo veel te beter. In alle geval, als het mislukt was, was ik al geen suiker kwijt....

Geplaatst:
... Ik vermoed dat door de pasteurisatie, met het ontsnappen van luchtbelletjes, er minder sporen inzitten die verderf zouden kunnen veroorzaken.....

Ludo, volgens mij maak je het te ingewikkeld. Pasteuriseren is gewoon een kwestie van hitte en niets anders.

Details:

Door de hoge temperatuur bij pasteuriseren gaan veel bacteriën dood (niet allemaal). Alle sporen *) blijven leven. Je kunt het product langer bewaren, maar niet "eeuwig". Eiwitten en de meeste vitaminen blijven intact, waardoor de smaak en voedingswaarde grotendeels behouden blijven.

Voor de volledigheid:

Bij steriliseren gebruik je een hogere temperatuur dan bij pasteuriseren. Daardoor gaan vrijwel alle bacteriën èn de meeste sporen *) dood. Het product is daarna heel lang houdbaar. Maar ook een deel van de eiwitten en vitaminen gaan "kapot", waardoor de smaak en voedingswaarde veranderen.

Voor zowel pasteuriseren als steriliseren geldt dat de combinatie temperatuur en tijdsduur nauw luistert en niet voor ieder product gelijk is.

*) Wellicht overbodig. Met sporen bedoel ik bacteriën die in een soort rusttoestand verkeren, daarin kunnen ze ongunstige perioden overleven.

Tsja misschien had ik toch het onderwijs in moeten gaan

Geplaatst:

RvO: een duidelijke omschrijving.

Ludo, voor appelmoes zonder suiker een fijn recept..ik ga het proberen met mijn eigen Alkmene

Geplaatst:

Zit ik net in t topic inmaken en bewaren om te reageren, kom ik in t topic recepten zie ik dit topic staan. Niet eerder over nagedacht dat t eigenlijk onder inmaken en bewaren zou kunnen vallen

Good things come in small packages

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Dus je voegt geen suiker toe Ik maak altijd appelmoes, dan zeef ik het (wij houden niet van stukjes)en voeg dan suiker toe en dan in de vriezer in bakjes.

Goed idee; net appelmoes gemaakt, en hopla in de vriezer

Geplaatst:

Ludo zijn je alkmene`s al rijp? Ik probeer een site te vinden waarop staat wanneer je de appels plukt.

Ik ken de trukjes wel ( bruine pit, in de hand nemen en kijken of de appel er als t ware invalt) maar ik oogst de appels graag net iets voor het rijpzijn..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...