Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druivenstruik verwaarloosd

Arnord

Aanbevolen berichten

Hi!

Ik ben net ingetrokken in mijn nieuwe huis, en daar staat een mooie grote druivenstruik die rust op de pergola.

Volgens mij is deze flink verwilderd en een tijd lang niet onderhouden. Er zitten een hoop druiven aan, maar ze zijn nog steeds niet rijp.

Op diverse fora heb ik al gelezen dat dat kan komen doordat deze wellicht niet is teruggesnoeid.

Ik beschouw deze oogst als verloren, maar wil volgende zomer een mooie oogst halen en zelfs proberen een wijntje te maken!

Is het van belang dat ik de druiven er wel af haal binnenkort?

Klopt het dat ik hem in januari/februari moet 'wintersnoeien'?

Ik lees hier en daar wat tips dat ik hem moet terugsnoeien tot aan de draagarm. Daarmee wordt bedoeld de 'echte' houtachtige takken?

Met vriendelijke groet,

Arno

-512391104201809021640535872083resized17861536002444.jpg

-511467583201809021641027408917resized58201536002451.jpg

-510544062201809021640385811826resized86651536002457.jpg

-509620541201809021641575732349resized33461536002465.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Patrijs,

Ik heb even wat afbeeldingen opgezocht van wat meeldauw is, maar iets dergelijks vind ik niet echt op de bladeren terug.

Vanwege de verbouwing leeg ik mijn stofzuiger veelvuldig op ca. 1 meter ernaast, ik denk dat het stof betreft.

Maar los daarvan, moet ik de druiven er wel af halen ook al worden ze niet meer rijp?

En dan in januari/februari wintersnoeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar, ik zag het ook niet op alle foto's maar het leek zo op foto twee.

Als je druiven nu niet gaan afrijpen zal je nooit druiven hebben, want dit was, ook voor druiven, een record zomer.

Maar ze gaan al kleuren toch?

Bij mij zijn de druiven nu goed, en ik zit nog verder naar het Noorden.

Druiven kunnen flink gesnoeid worden hier zijn al veel topics over, bijvoorbeeld ook het topic hier onder.

Gebruik even de zoekfunctie boven aan de bladzijde dan wordt forum geen herhaling van vragen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nogal wat bestaande topics over het snoeien van druiven en het telen van druiven überhaubt. Zie daarvoor de zoekfunctie

De druiven snoei je er af ja, maar natuurlijk op het moment dat ze op hun lekkerst zijn.

De struik verliest in november zijn blad, daarna kun je de wintersnoei toepassen op het moment dat het jou past: tussen november en april dus.

hoe je de nu bestaande struik wilt snoeien is van meerdere zaken afhankelijk, wat je doel is en wat je wilt met de struik.

Maar wil je de struik zoals hij nú is ongeveer zo houden en is je doel alleen om weer een leuke oogst te hebben volgend jaar, dan kun je het best ergens in maart ofzo je hele struik goed uitdunnen waarbij je een aantal jongere takken ook laat zitten die je dan wel inkort tot op een aantal ogen ( knoppen waar het blad zat en waar zichtbaar de nieuwe knoppen al aan zitten ) Op elk oog loopt de struik weer uit en zal ook gaan bloeien etc.

Het komende seizoen je struik een paar keer wat bijsnoeien om de overmaat aan groei wat in te perken en de lange slingers te verwijderen.

Ik zou ook zeker adviseren om de komende maand de druif regelmatig te proeven. Je weet niet wélke druif je hebt natuurlijk en er bestaat best kans dat de druif helemaal niet zo lekker is / aan je wensen voldoet. Als zelfs déze zomer de druif echt tegen valt kwa smaak, kun je ook een betere cultivar gaan uitzoeken.

ps: ik denk ook meeldauw te zien, maar soi, dat is je vraag niet.

pps: Patrijs had ook al een antwoord. sorry, maar was nét klaar met mijn hele verhaal en zet het toch maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de druiven laten hangen, met 2 weken mooi weer kan het toch nog goed komen,

En wat bit zegt, blijven proeven! Het lijkt me wel een mooi ras, de trossen zien er mooi gevuld uit( naar mijn mening)

Bij teleurstelling verwijderen als het puur om de druiven te doen is, en anders heb je al een mooie grillige rank waar menig mens jaloers op is

Wintersnoei toepassen als het blad er af is.

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...