Mellie Geplaatst: 31 augustus 2018 Geplaatst: 31 augustus 2018 (aangepast) Dit recept wil ik niemand onthouden. Ik vond dit zo verrukkelijk, dat ik het hele schaaltje in mijn eentje leeg heb gegeten. Ik heb deze salade voor het eerst gegeten in Turkije. Het smaakte zo goed dat ik me op mijn hals heb gehaald om een miljoen knoflook te pellen... in Turkije kun je verse knoflook kopen wat gepeld is. Scheelt aanzienlijk, want ik ben alleen aan pellen in een intens knoflookaroma een half uur kwijt geweest. Eigen knoflook! Zo komt het einde natuurlijk wel snel in zicht, maar hoe lekker. Het inmaakrecept voor de paprika’s heeft slechts 5 ingrediënten: SuikerOlijfolieAzijnKnoflookZout Rode paprika’s, liefst punt, maar komt uiteraard niet zo nauw. In elke paprika doe je 1 theelepel van elk ingrediënt, maar van zout iets minder dan een theelepel en van de olie juist meer, want niet alles glijdt van je theelepel de paprika in. Dat gaat in de oven. Beetje afhankelijk van je oven uur roosteren op 200 graden. Ik heb de laatste 10 min op 220 gedaan voor een zwart geblakerd randje. Ik heb er nog een tak rozemarijn op gelegd, want in mijn bescheiden mening maakt rozemarijn álles lekkerder! Maar dat hoort niet in het officiële recept, dus 1 bakplaat met en 1 zonder om te kijken of ik mijn variant beter vind. Zonder de schil te verwijderen, moet je dit in een steriele pot proppen, zo veel mogelijk dat ze het Spaans benauwd krijgen. Gebruik een tang oid om aan te drukken. Paprika’s zijn loeiheet, dus oppassen geblazen! Alle vocht van je bakplaat meegieten in de pot. Pot op zn kop met een doek erover af laten koelen. Dag erop alles rechtop zetten. Is 1 jaar te bewaren. Maar zo ver komt het niet. Geloof me. Vervolgens ga je een salade ermee maken. Salade ervan is heel simpel en waanzinnig:Tr yoghurt met heel veel dilleJe geroosterde paprika’s in reepjes snijden, door de yoghurt met dille en smullen maar! Als het de oven uitkomt, zal ik nog een foto plaatsen met het uiteindelijke resultaat. Bij deze. 31 augustus 2018 aangepast door Gast 2 Quote
jootje Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 Lekker! Wil ik wel maken.Hoe lang ongeveer in de oven? Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 Bedankt voor recept. Heb hier puntpaprika's over dus ga deze morgen ook maken Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Mellie Geplaatst: 1 september 2018 Auteur Geplaatst: 1 september 2018 Ik heb een uur in de oven gedaan plus bijna 10 min op hoger standje zodat het wat ging blakeren. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 september 2018 Geplaatst: 30 september 2018 Ziet er lekker uit. de knoflook fijngehakt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 1 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 1 oktober 2018 Fijn is een groot woord, maar wel gehakt De schil kwam heel makkelijk los. Dat was nog wel een dingetje dat ik me afvroeg hoe makkelijk het zou gaan. Kostte totaal geen moeite. Zelfs het bezoek dat bij voorbaat al zei dat ze nevernooitniet paprika ging eten, want vies, heeft 3 x ervan opgeschept. (De paprika in de paella overigens netjes eruit gevist). Zodra ik het potje had opengedraaid, rook het al heerlijk. Kon niet missen dat het lekker zou smaken. Ik ga dit vaker maken, echt een blijvertje! Kan natuurlijk ook met gekochte geroosterde paprika’s, maar dit is veel zachter van smaak. Quote
Mellie Geplaatst: 15 december 2018 Auteur Geplaatst: 15 december 2018 Ik was bij een Turks winkeltje in bos en lommer waar een krat paprika’s erbij lag alsof het niet voor de verkoop was. Voor €5 mocht ik het meenemen. Zo’n 8 kilo punt paprika’s voor een prikkie. Vandaag heb ik heeeel veel nieuwe potten met geroosterde paprika’s gemaakt. Het huis rook heerlijk zoet. Ik heb het recept wel aangepast. Ik heb de paprika’s geroosterd in een half uur op 230 graden. Vorige keer een uur. Scheelt toch. Ook heb ik in elke paprika maar een halve teen knof gedaan, want anders had ik niet genoeg. Verder heb ik op elke bakplaat rozemarijn bij gedaan, want vind dat wel een mooie aanvulling. Ik vond het een interessant verschil dat de gele paprika’s er langer over deden om te garen. Beide net zo dik, vond het wel apart dat ze er bijna 2 x zo lang over deden. Heel onhandig ook, omdat ze door elkaar op de bakplaten lagen. Heerlijk om weer een nieuwe voorraad te hebben! 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 Mellie, Komt er voldoende vocht vrij bij het roosteren van de paprikas of moeten de potten ergens mee afgevuld worden ?Of staan de paprikas niet onder vloeistof ? Antoinette Quote
Mellie Geplaatst: 15 december 2018 Auteur Geplaatst: 15 december 2018 Hai hai, Er komt veel vocht vrij en de paprika’s zelf zit ook vocht in. Dat wil bij het erin proppen nog wel eruit spatten. Oppassen als je ze in een pot doet hoor! Quote
RockyRambo Geplaatst: 23 maart 2019 Geplaatst: 23 maart 2019 Dat ziet er allemaal wel heel lekker uit Quote De kracht van een druppelaar
Mellie Geplaatst: 23 maart 2019 Auteur Geplaatst: 23 maart 2019 Aanrader! Oeh dat kan ik misschien nog wel meenemen voor de proeftafel. Ik kijk hoeveel ik nog heb. Leuk idee Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2020 Geplaatst: 23 augustus 2020 Ik wil me hier toch ook wel eens aan wagen. Maar ik heb vooral ook een boel lange dunne paprika's waar je vast vrij lastig spullen in stopt... EN dus ook de pitjes UIT haalt... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2020 Hmm.... das best een dingetje. Mijn zus doet het ook wel eens zonder de pitten eruit te halen en dan knijpt ze de boel leeg voor gebruik. Ik vind dat een mega kliederboel en doe dat dan ook niet. Maar als je er ook niets in kunt proppen, is dat niet heel handig. Kunt er ook andere dingen mee he?! Ik heb laatst een potje in diverse salades gedaan waaronder aardappel en tonijn. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2020 Geplaatst: 23 augustus 2020 En ik lees het goed dat het velletje er dus niet af hoeft? Bij andere ingemaakte-paprika-recepten moet dat wel. Vandaar dat ik het even check Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2020 Mag er gewoon aanblijven hoor. Pas bij gebruik, haal je het velletje eraf. Omdat je het gloeiend heet in potten doet, is dat ondoenlijk. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 augustus 2020 Geplaatst: 28 augustus 2020 Het ruikt hier al heerlijk! Het zou vandaag een regenachtige dag worden dus ik had het uitgesteld tot vandaag (net als wat ander inmaakwerk). Maar uiteraard schijnt de zon Ik maak maar een enkele pot, want zoveel puntpaprika's heb ik niet, en die lange dunne ga ik me niet aan wagen qua proppen en smeren. Die gaan door saus. Ik kreeg ze niet zonder gesmeer in de potten trouwens, er komt altijd wel wat olie-mix langs de rand. Dus de houdbaarheid is geheid een stuk korter. Maar dat geeft met 3 potjes niet... Kan je die paprika's ook snel te gaar roosteren/bakken? Ze waren goed slap iig. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 28 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2020 Mmm, ik krijg er ook zin in! ver heen kan wel, maar dan zijn ze zwart. Ze zien er prima uit. Zon? Dat is gewoon bijna niet voor te stellen Jorieke wat een verschil... al de hele dag hozen met uitschieters tijdens wegbreng en ophaaltijden. Toen kwam het helemaal met bakken uit de hemel. Ik had een te grote pot waarvan ik de inhoud niet in 1 x op kreeg. Daar heb ik nog een dikke week elke dag een paprika van gebruikt. Ik had niet verwacht dat het nog zo lang na openen goed zou blijven. Dat is dan toch het effect van de azijn denk ik. Normaal zit dat niet in mijn inmaak. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2020 Geplaatst: 4 september 2020 Nou heb ik hier 14 paprikaatjes liggen, ga ik het ook proberen! Kleine potjes zijn het beste begrijp ik! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2020 Geplaatst: 4 september 2020 (aangepast) Ok, ze staan in de oven en stom! erin gezet voordat de oven op temperatuur was. Ze zijn dus nu al zwartig van boven..kan ik dat er beter afhalen dan, dat zwarte vel, straks? Kan ik ook in potjes in de vriezer doen denk je of lukt dat niet/ niet nodig? 4 september 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 4 september 2020 Geplaatst: 4 september 2020 Ik denk dat je dat zwarte er met een tang of vork o.i.d. wel even snel af kunt peuteren zonder dat ze nou teveel afkoelen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2020 Geplaatst: 4 september 2020 Dank Jorieke. Dat vriezer idee heb ik al laten zitten. Ik kan het in potjes nog na verwarmen in de oven natuurlijk. Ga t proberen. Ik krijg net een telefoontje dat mijn nieuwe bank over een kwartier ongeveer wordt geleverd. Precies als de paprikas klaar zijn. Lekkere planning😝 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2020 Geplaatst: 4 september 2020 (aangepast) Enfin..ik denk dat mijn paprikas te dun zijn. Neemt niet weg dat ik twee potten heerlijke paprikas heb, waar ik nu mijn eigen recept mee kan maken een oven schotel met aardappel en paprika op olie in de oven geroosterd. Als ik in Nederland ben maar even op zoek naar een kistje rode paprikas..die moeten nu toch wel goedkoop zijn zou je denken. ik had geen knoflook maar heb twee grote tenen olifantenlook fijngehakt. En zeezout gebruikt, maar een halve theelepel dat is nl wel sterk. zonder smeren: zwarte velletje eraf pielen is lastig bij zulke dunne paprikas 4 september 2020 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 4 september 2020 Auteur Geplaatst: 4 september 2020 Ziet er lekker uit. Vind rozemarijn erbij zelf ook heel lekker Quote
Mellie Geplaatst: 6 september 2020 Auteur Geplaatst: 6 september 2020 Ik ben vandaag ook bezig geweest met een paar kg puntpaprika’s. Ik had grote champignons gekocht voor een Spaanse tapa. Toen ik bezig was met die paprika’s bedacht ik me dat een ingemaakte champignon vast ook heel lekker is. Zelfde receptuur plus thijm. Ben benieuwd of het wat is.. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.